10 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

10 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER sonra Karamanlis hükümetinin ba- şarılı politikası sonucu Yunanistanın kalkınmaya başladığı devreye rastla- maktadır. Yunanistanın iktisadi kal- kınma planının gerçekleştirilmesi | i- çin Yunan hükümetinin yardıma ih- tiyacı vardır. Bu süratli sanayileşme devresi içinde Yunan hükümeti, 800 milyon dolara yakın dış yardıma ih- tiyacı olacağını sanmaktadır. Bu pa- ralar iç ve dış tediyelerdeki açıkları kapatmaya yarıyacaktır. Ayrıca dö- viz stoklarını desteklemek üzere 100 milyon dolara da ihtiyaç vardır. Bun- dan başka, müttefiklerin ayrıca 100 milyon dolarlık bir yardım yapma- ları da lazımdır. Zira bu sayede Yu- nanistan, NATO Başkumandanlığı- nın tavsiyesi üzerine, geniş ölçüde sa- vunma gücünü arttırma imkânı bula- caktır İşte Yunan hükümetine göre, Yu- nanistanın iktisadi kalkınmasını hız- landırmak için Batılıların yapmak zo- runda oldukları yardımlar bunlardan vasıtasıyla sağlıyacağını ümid etmek- tedir. Yunanistana Yardım Kulübü -Konsorsiyum- 8 devletten müteşek- kildir. Bunlar İngiltere, oAmerika, Kanada, Fransa, Batı Almanya, İtalya, Belçika Oo ve Hollanda- dır. Konsorsiyumun bir komitesi, Yu- nanistanın ekonomik durumunu hazırlanan uzun vadeli iktisadi kal- kınma oplânlarını o incelemektedir. Bir başka NATO grubu da Yunanis- tanın savunma ihtiyaçlarını incele- mektedir. Yaratılan imkâ B' uu arada Yunanistanın Avrupa Or- tak Pazarı ile olan bağlarını sı- kılaştırmak için Avrupa (o Yatırım Bankasından verilmesi kararlaştırı- lan ilk 25 milyon doların ödenmesin- de bir gecikme görülmektedir. Ancak, ber, Yunanistan şimdilik okalkınma plânlarını finanse edebilmek için ya- bancı özel yatırımlara ve ilk serma- ye yatırımlarına belbağlamak zorun- dadır. Allahtan, her iki alanda da Yu- nan ekonomisinin gittikçe kuvvetlen- mesinin bir sonucu olarak önemli ge- lişmeler görülmektedir. Bunda, Yu- nanistan ile Ortak Pazar arasında bağlantı kurulmakta olmasının da rolü vardır. Yabancı sermaye sahiple- ri şimdi Yunanistanı Ortak Pazar ül- kelerine ve Orta Doğuya yapacakları ihracat için e bir mevkide gör- mektedirler. Bu arada Yunan Parlâ- mentosu bundan iki ay kadar önce yabancı sermaye sahiplerinin işine son derece yarıyacak yeni kanunlar da kabul etmiştir. Bu kanunlar gereğin- ce Yunanistanda yabancı sermayeye bazı vergi imtiyazları ve daha başka bazı kolaylıklar sağlanmıştır. Tabiatıyla Yunanistan her şeyden önce ihracatını arttırmak Zzorunda- dır. Bu, tarım sektörünün zararına, sanayiin büyük ölçüde geliştirilmesi sonucunu doğuracaktır. Şimdiden bu yolda ileri adımlar atılmıştır. eo Yeni projelerin çoğu devlet tarafından fi- nanse edilmektedir. Bütün bunlar Yu- nan parasına olan GÜVEN yeniden kurulması ve iç tasarrufların artması sayesinde mümkün olmuştur.