10 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

10 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DÜNYADA Avrupa Charlemagne İmparatorluğu Gi bıraktığımız haftanın başın- a Fransa Cumhurbaşkanı Gene- ral De Gaulle 6 günlük resmi bir zi- yarette bulunmak üzere Almanyaya gitmiştir. Bu ziyaret iki ülke ara- sındaki geleneksel düşmanlık duygu- larının ortadan kaldırılmasına oma- tuftur. Esasen, devlet adamları ose- viyesinde bu gibi düşmanlık duygula- rı çoktan ortadan kalkmıştır. Nite- kim, Başkan De Gaulle'ün Batı Al- manya gezisi, bu gibi fanatik duygu- ların halk tarafından da terkedildi- ğini ortaya koymuştur. De Gaulle git- tiği yerde halkın büyük sevgi göste- rilerine muhatap olmaktadır. Batı Almanyayı resmen ziyaret e- den ilk Fransız Devlet Başkanı ol- mak sıfatiyle General De Gaulle, bu ziyaretiyle Alman - Fransız dostlu- gunun takviye edilmesini sağlamış olacaktır. Esasen Avrupa Siyasi Bir- liğinin çekirdeğini teşkil edecek (o o- lan Fransa ve Almanya ikilisinin bu konuda anlaşmaları şarttır. Al- manyanın ihtiyar Şansölyesi Adena- uer ile Fransa Cumhurbaşkanının Avrupa birliği konusunda (o görüşleri de pek farklı değildir. Başkan De Ga- ulle, Avrupanın gevşek bir siyasi en- tegrasyonuna taraftardır. Başka bir deyimle De Gaulle'ün hayali, bir "Va- tanlar Avrupası"dır. İhtiyar Şansöl- ye ise, bir Avrupa Konfederasyonu tasavvur etmektedir. Fakat, Ortak Pazarın küçük ülkelerinin uzlaşmaz tutumları, her iki devlet adamını Avrupa Birliği konusunda (yeniden düşünmeye sevketmiştir. Avrupanın siyasi kuruluşu konusunda Şansölye Adenauer, bu kuruluşun adım adım deneme yoluyla yürüyeceğini o ifada etmiştir. İngilterenin Avrupa camia- sına girmesini bekliyen Hollandanın politikasındaki çekingen tutumu bel- li olduğuna ve İngilterenin bizzat ken- disi de kararsız bazı peşin hükümlerin veya İngiliz Milletler (o topluluğuna karşı olan bazı mükellefiyetlerin esi ri bulunduğuna göre, ihtiyar Şansöl- yesinin kafasında Fransa, Almanya ve İtalyadan müteşekkil “üçlü bir Av- rupa" ile işe başlama tasavvurunun mevcudiyeti bahis konusudur. İlk a- dım olarak böyle üçlü bir oAvrupa birliği kurulması Almanyada hep ay nı iyimser görüşle karşılanmamakta dır. Hatla bizzat Adenauer'in Dışiş- leri Bakanlığı dahi bu konuda ihti- yatlı bir tutum takınmayı tercih et- mektedir. Almanyanın itibarlı gaze- OLUP telerinden Die Welt, Şansölyenin üçlü bir Avrupa birliği kurulması tasavvu- runu "romantik bir Hayal" olarak va- sıflandırmıştır. Gazete bu tasavvurun, harlemagne İmparatorluğunun ye- niden kurulması demek olacağını, bu- nun da son yıllarda kurulmuş olan herşeyin imha edilmesi şeklinde so- nuçlanacağını yazmıştır. Die Welt, "Bu yalnız Avrupayı değil, aynı za- manda NATO'yu da idareye kalkış- mak sonucunu, ister istemez doğura- caktır" demektedir. Alman o halko- yunda genellikle, İngilteresiz bir av- rupa birliğinin -başlangıç için (de olsa- mümkün olamıyacağı fikri ha- kimdir. Bütün bu pürüzlere rağmen, Avrupa Siyasi Birliğinin ufukta gö- rünmüş olduğunu kabul etmek la- zımdır. BİTENLER Yunanistan Yardım ve gerekçesi A verika Cumhurbaşkanı Yardımcı- sı Lyndon Johnson Kıbrıstan son- ra Atinaya gelmiş ve Yunan devlet adamları ile görüşmeler (yapmıştır. Sempatik Başkan Yardımcısının Yu- nanistanda yaptığı görüşmelerin ağır- lık merkezini, Yunanistana yapılan Amerikan yardımının kesilmesi mese- lesi teşkil etmiştir. Amerikanın 15 yıldan beri cömertçe yaptığı teknik ve ekonomik yardımın kesilmesi, Yu- nan devlet adamlarını gerçekten ka- ra kara düşündürmektedir. Zira Yu- nanistan bu süre içinde 3 milyon do- lardan fazla yardım almıştır. Ameri- kan yardımının kesilmesi, yıllarca sü- ren iktisadi durgunluk devresinden AKİS-434