10 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

10 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

zin gibi düşündüğünü sanmıyorum. Bir parça daha akıllıca hareket etmiş- ler ve Hükümetlerin geçici olduğunu farketmemişlerdir her halde.." istifası oldu. Orhan Apaydın hemen ertesi günü bir demeçle A. P. den ayrıldığını açıkladı ve ciddi muhale- fet yapma Şabanı partili arkadaş- İm yalnız bıraktı! en he Meclisin cuma günkü oturumun- da Başkan gündemin 7. maddesine geçip: — 5 yıllık Plânın müzakeresiy- le ilgili kanunda tadilât yapmak üze- ükümet Kanunun e desini istemektedir" dediğinde A li milletvekillerinin ağızları li. rına vardı. Buna, ciddi muhalefet yap- ma çabasının ilk meyvasını elde ettik- leri kanısına varmaları sebep oldu. Muhalefet sıralarında birden yüzler değişti. Önder, Bilgehen, . Saadettin Bilgiç, hele Ferruh Bozbeyli çocuk gi- bi ellerini çarptılar ve Gruptaki arka- daşlarına şöyle bir baktılar. Muhale- fet nasıl yapılırdı, göstermişlerdi. Hü- kümet korkmuş kanunu geri almış, is- tedikleri tadilatı in er Veni kalmıştı! Ert , Yeni İs- anbul bu müjdeli şir çıktı. Ancak A.P. li milletvekillerinin kun Kırca Bir komünistliği kalmıştı hesabında hafif Bir yanlışlık (o mev- cuttur. Perşembe akşamı toplanan YURTTA OLUP BİTENLER Bakanlar Kurulu bu meseleyi ele al- mış ve Usul Kanununda bazı değişik- likler ama esasına dokunmadan, te- ferruat üzerinde - yapmayı kabul et- miştir. Kurul değişiklikleri henüz tes- bit etmemiştir. Önümüzdeki haftanın başında bu mesele halledilecek ve U- sul Kanunu yeni şekliyle Planın ken- disiyle birlikte Meclise sevkedilecek- tir. Hükümet, önce planın açıklanma- sını istemektedir. Bu suretle ortada bir "mal kaçırma gayesinin bulun- madığını herkes görüp anlayacaktır. Kanun ul Kanunu tasarısı altı maddeden müteşekkildir. İki A.P. li -İsmet Sezgin ve Burhan Apaydın- 2Y.T. P. li -Avni Akşit ve Şekip İnal- ve 3 Si H. P. li -Coşkun Kırca, Kemal Güv ve A. Şakir Ağanoğlu- milletvekili. den müteşekkil bir geçici- komisyon belen Kileri Genel Kurula sevkedilm Kanı ni maddesi Plânın Mec- lise sunulu uş sırasında e merhaleleri kapsamaktadır ki P. lilerin be maddeye itirazları “yok ur Asıl mesele ikinci maddede ele alın- mıştır. A P. li Komisyon bu. nede üzerinde oynamaktadır 2. madde, Plânın müzakeresi şeklini bazı özel edecek değişikliklerin Parlâmentoda Aftan mahrum edilemeyecekler ayserideki suçlulardan il K ekseriyetin hürriyetine kavu masını sağlayacak tasarı bugünler de Hükümet tarafından hazırlana- cak ve Meclise sevkedilecektir. Ana- yasayı ihlâl suçundan mahküm e- dilmiş bulunanlar, cezalarından dört yılık bir indirime mazhar olacak- lardır. A. P. nin şamatasının füli bir netice vermesini beklemek için deli olmak lâzımdır. Kongrelerinin kümetin hazırladığı tarzda caktır. çıka- Ancak, Koalisyonun kurulması günlerinde afla alâkalı hazırlanırken bir grup suçlu un tulmuştur. Bunlar, daha ziyade A- danada yatan "İkinci sınıf mahküm- lar", daha doğrusu birinci sınıf so- AKİS, 10 EYLÜL 1962 rumluların bahtsız o kurbanlarıdır. Alıp Topkapıya (götürülmüşlerdir, memursalar kendilerine okanunsuz bir emir verdirilmiştir, o polisseler merhametsiz davranmanın uygun olacağını düşünmüşlerdir, V. C. ne kalabalık toplamak için suç şümu- lüne giren aşırı gayret göstermiş- lerdir, her tarafa çekilen "memuri- yeti suiistimal" maddesinin içine düşmüşlerdir, iki elektrik lambasını fazla taktırmışlar veya bir otobüsü başka belediyeye (o devretmişlerdir. Bunların, siyasi sorumluluk taşıyan ve Parlamentoda yer almış kader arkadaşları bir ceza indirimine la- yık görülürlerken demir oparmak- lıkların arkasında bırakılmalarının hiç bir insafa sığar tarafı yoktur. Bu memleketin ve onun sağlam kuvvetlerinin, 27 Mayıs sabahı ol- duğu gibi bugün de sapasağlam ve icabında derhal kenetlenecek, birle- şiverecek, inanç birliği içindeki küt- lelerinin şu anda tahammül etmeye- cekleri iki af vardır: Bütün faciala- rın mesulü azılı elebaşların, hiç bir şey olmamış gibi ortaya çıkmaları- na yol açacak af ve hırsızların af- fi. Ama bunların dışında, hıyanetten çok fazla dalalet ve gafletten el kaldırmış emir kulu siyaset adam- ları gibi emir kulu idare adamları ve Topkapıcılar, V. C. ciler, D. P. Başkanları milletin atıfetinden mut- laka faydalandırılmalıdırlar. Bu nasıl temin edilecektir? Hü- kümet, gerekli formülü bulmakta zorluk çekmeyecektir. Bir defa, bun- ların çoğu Yassıada Mahkemesi ta- rafından mahküm edilmişlerdir. Bu, bir grup meydana getirir. Diğerle- rinin suçları da, Ceza Kanunundaki maddeler tadat edilmek ( suretiyle belli edilir. Ceza verirken olduğu gi- bi ceza kaldırırken de âdil ve insaf- lı davranmak, atıfet gösterenlerin şanından olmalıdır. İkinci sınıf suç- luların bilinci sınıf suçlulardan da- ha sert muameleye tâbi otutulma- istemek, ötekilere tanınanı bunlara tanımamak sâdece insafa değil, mantığa da pek aylan düsen bir davranış gibi geliyor.