10 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

10 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

T A R Iİ Naziler Kitap (*) Bütünd dünyada bir tek "Erkek Dik- tatör" varsa, o da Hitlerdir. Dik tatörler umumiyetle gayelerini sak- larlar. Her biri, kandırmak istediği kütlelere şarkıların en tatlısını söy- ler. Hele tecavüz ve yayılma politi- kası gütmek sevdasında olanlar he- deflerini hiç açıklamazlar. o Sâdece Hitlerdir ki daha iktidara gelmeden yıllarca önce, üstelik iktidara gelip gelemeyeceği tamamiyle omeçhulken bütün fikirlerini kağıt üzerine dök- müş, idareyi ele alırsa nasıl bir rejim kuracağını tafsilatıyla anlatmış, han- gi toprakları ilhak edeceğini bildir- miş, oralar halkını ne gözle görece- ğini açıklamıştır. Eğer almanlar Hit- okumuş olsalardı bunca felaketin ön- lenmesi belki de imkân dahiline gi- rerdi. Her halde hiç kimse, alman dik- tatörün en amansız düşmanları bile, onun her şeyi önceden iş ol- duğunu inkâr edemezler Hitler, iki ciltlik kitabının ilk kıs- mını 1924 yazında, "Birahanedeki Darbe"den sonra hapsedildiği AKİS - Sayı 427, TARİH), Landsberg kalesinin Lech nehrine H bakan güzel manzaralı odasında, ya- ri vefakârı Rudolf Hess'e dikte et- tirdi. İkinci cildini ise, gene Rudolf Hess'e 1925 - 26 yıllarında Berchtes- gaden'in rahat bir otelinde, önünde yayılmış Alp dağlarının oüzerinden doğduğu memlekete, Avusturyaya bakarak yazdırttı. Daha sonra "Mein Kampf" battal boyda 782 sayfalık tek bir kitap halinde toplandı. Eser, Hit- lerin iktidara geçmesinden o sonra pm Sosyalizmin incili ohaline Si bir kitap tlerin kitabı hakkında ei kim- enin bir fikri vardır. Ama 782 kaba sayfayı bir baştan ötekine oku- muş bulunan azdır. Bunun sebebi, edebi bakımdan eserin fazla kıymet ifade etmemesi ve sıkıcı oluşudur. Evvelâ hapishanede, daha sonra ote- lin balkonunda nazilerin lideri oRu- dolf Hess'e, aklına ne gelirse söyle- di. Kitapta, o kadar çeşitli konulara temas edilmektedir ki oşaşmamak kabil değildir. Bu konuların arasın- da, "Frengi ile mücadele" bile var- dır! Hitlere, hapishanede bir kitap yaz- mak fikrini nazilerin yayın işlerine bakan organizatörü, Max Amann ver- di. Hitler eserine önce "Yalanlara, bu- dalalığa ve alçaklığa karşı dört bu- çuk yıllık kavga" adını vermek iste- di. Fakat Amann şiddetle itiraz etti: Bu adı taşıyan bir kitabın satılma- sına imkân mı vardı? Yayın orga- nizatörü, ismi "Kavgam" olarak kı- salttı. Hitler, kitabı için üç arkadaşın- dan büyük yardım gördü. Bunların birincisi, liderin sözlerini kağıta ak- taran Rudolf Hess'tir. Hess, Hitlerin mütemadiyen bir daldan ötekine at- lamasına elinden geldiği kadar mani olmaya çalıştı, fakat sözünü pek din- letemedi. Max Amann, profesyonel bir editör olarak Hitlerin kendi ha- yatını, basit bir avusturyalı iken si- yaset sahasında yolunu nasıl açtığı- nı, "Birahanedeki Darbe"nin içyü- zünü anlatmasını istiyordu. o Okuyu- cunun bunları merak edeceğini sanı- yordu. Hitler, kitabın o otobiyografi kısmını fazla uzatmadı. Kendinden, daha ziyade işine geldiği şekilde bah- setti. "Birahanedeki Darbe"ye gelin- ce, onu hemen hiç karıştırmadı. Al- manyanın müstakbel diktatörü o o- era - komiklere has bu hareketin hezimetle nihayetlenmesinden sonra onu hatırlamayı ve hatırlatmayı lü- zumsuz buluyordu. Bilâkis, "Mein Kampf" ta Hitler o teşebbüsünden bir gençlik hatası, bir yanlış adım, nım, işte bir şey oldu.. Bundan dola- yı hiç kimseye karşı bir kin beslemi- yorum. Ben unuttum, gitti edası i- çinde bahsetmektedir. Aslında, bu bir taktikten ibarettir. Hitler, o hareketi- nin karşısında vaziyet alanları o hiç (60) Bu serinin ilk mera Mem- leker', " “Adam 'Politikacı” ve i” başlıki ları altında AKİS'in 424, 425, 426 ve 427. sayılarında çık- MmuştIr. Reich'a slavlardan müteşekkil bir esir kafilesi gidiyor Romalılar mumla arandı