1 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

1 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

temişse de -M. Ali Aytaç bunların başını em bir kısmı "Pala Paşaya vefa borcumuz var" parava- nası arkasına sığınmışlardır. Hürrem Kubat ve arkadaşlarının fikri bu yön- de tecelli etmiştir. Egeli A.P. lilerin yaptığı liste Eski Demokratları bir araya getirmektedir. Bu kurulun or- tasında Gümüşpala ve arkadaşlarının fazla bir yetkisi olmayacağı iddia e- Tai ei Demokratlar adına kırıcı mü- E cadeloyi A.P. nin içinde kalanlar- dan çok dışına çıkmış olan bazıları Tasvir gazetesinde yapmaktadırlar. Bunların başında Burhan Apaydın ile Cevdet Perin ve Kamuran Evliyaoğ- lu gelmektedir. Onların sesi, halen .P. li statüsünü muhafaza edenler- den daha fazla çıkmaktadır. Boruyu onlar öttürmekte, . de kalanlar kulis çalışmalarını idare etmektedir- ler Bonlnn karşısında, partinin lö- viyelerini halen ellerinde bulunduran, bu itibarla daha çok hareket kabili- yetine sahip Irkçı Ekalliyet vardır. Irkçı Ekalliyet için mesele basittir. Onlar, Alpaslan Türkeşle | İhtilalin ilk aylarında, giriştikleri manevrayı bu kongrede m istemek- tedirler. C.H.P. ne derece düş- manlarsa D.P. e de aynı derecede düşmandırlar. İhtilal kendilerine bir fırsat sağlamıştır. Bu fırsat bir de- fa 14'lerin toplanmasında, da Ali Fuat Başgilin gözünün kor- kutulmasında ellerinden Şimdi, son ümitlerini kullananların azmiyle döğüşmelerindeki sı sebep bu- dur. A.P. başka çeşit rejim peşinde olan ve bunu kütlelerde kin, intikam, gayz tahrik ederek gerçekleştirmeye çalışan bir siyasi teşekkül olmaktan çıkıp bir "Temiz Ellerde D.P." hali- ne geldiği takdirde Irkçı Ekalliyetin defteri tamamiyle dürülmüş olac. tır. Bunu herkesten iyi, o ekalliyeiği kendisi bilmektedir. Partinin içindeki bu hava orta- sında iki cepheden birinin tam zafe- ri şart olmasına rağmen, ada Gü- kıymeti hala bulunmaksızın ufalanıp bütün itibarını tam manasıyla yitire- cektir. Mamafih, partiden çıkmış lanların Kongreye katılmak arzula- rı bir çıngar çıkarabilecek ehemmi- yettedir. Irkçı Ekalliyet, Menderesin İspatçılara karşı meşhur 1955 Kon- gresindeki tavrının tekrarını O iste- mektedirler. Park, o tarihte Mende- resin iktidarda bulunmakta oluşudur. Bu konuda Kamuran Evliyaoğlu, Kulağa Küpe Samimi bir ciddiyet! Geçen haftaki feryat: Bu Hü- Kiel ie karşıdır. Köy yollar. I milyar lira Jazla a SE YOTAZİ Köy içme suları için İ milyar lira fazla tahsisat istiyoruz! / rr bu- nu esirgeyemezsin Bu haftaki ei edir bu Hükümetin yaptığı: vergi koyuyor. Nas bu yükü, millet! Vergileri yük- seltemezsiniz. Hattâ, azaltın bunları! haftanın ortasında şöyle dedi: — Elbette müsaade etmiyecek- ler.. Korkuyorlar.. Rezil oolacaklar.. Teşkilâtı 1 aldattıkları ortaya sı- kacak.. El içine çıkamıyacak ha- le gelecekler... Ama A.P. yi, bunun dışında bir tehlike beklemektedir. Konuşanlar bütün ölçüyü kaçırır da İhtilal ve 27 Mayıs konusunda sapıtırlar ve iyi saatte olsunları bu huzurlu hallerin- de gene tedirgin ederlerse kabak başlarına, hiç şüphe etmesinler, fe- na patlayacaktır. Plân Erişir menzil-i maksuduna... (Kapaktaki Maliyeci) ndan bir süre önce, 5 Yıllık Plâ- nın Millet Meclisindeki müzakere- leri sırasında koyu gri flanel kostü- mü içinde şık, uzun boylu, zayıf yüz- lü esmer bir adam hemen her öner- geden sonra kürsüye geliyor ve Plân- YURTTA OLUP BİTENLER la ilgili tenkidleri sakin bir sesle ce- vaplandırıyordu. Uzun boylu adamın kim olduğu ve hangi partiye mensup bulunduğu, en çok misafir locasında merak konusu oldu. Parlâmento üye- lerine ayrılan sıralarda değil de, Baş- bakan Yardımcısı Feyzioğluyla bera- ber, yanda komisyona ayrılmış olan ölmede oturması merakları büsbü- tün tahrik etti. Uzun boylu adam hiç bir partiye mensup değildi. Müzake- relerde bulunuşu, taşımakta olduğu "Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşa- since tenkidlerin bütün ağırlığını o- muzlarında hissetti. Ancak Plân Mec listen geçirildikten sonradır ki derin bir nefes alabildi. Haftanın b Müezzinoğlu bir dostuna "Çok şük bu iş de bitti. Artık yolu yarladık sayılır" diyordu. Hemen hemen aynı sıralarda, Pa- riste toplanan Konsorsiyum o bizim 1963 yılı için istediğimiz 281 milyon dolan vermeyi kabul edince Planla ilgili kara bulutların bir büyük kıs- mı daha ortadan kalktı.. Bu ikinci hâdise, Plâncılardan çok, Maliye Ba- kanı Ferit Melenin bir zaferini teş- kil etti. Zira Konsorsiyumun kararı- nın, bizde me bir "Perde Ar- kası" vardır ürkiye Konsorsiyuma, zannedildiği TT gibi 281 milyon dolarlık bir ta- lep bildirmedi. Türkiye, 1963 yılı için tediye açığının 349 milyon dolar ol- duğunu Temmuz ayında haber verdi. Ancak buna, büyük bir dürüstlükle ve hemen ekledi: "Biz bunun 68 mil- yon dolarını saten dış kredi olarak kendimiz bulmuş bulunuyoruz. O bakımdan, sizden istediğimiz 281 mil- Planlama Teşkilatında hummalı faaliyet Plandan projeye AKİS/11