December 1, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

December 1, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER yon dolardır". Bu davranış, çok iyi karşılandı. ak Konsorsiyum, şefkat hisle- riyle dolu olarak 281 milyonu çıkarıp vermedi. Türkiyenin finansman he- saplarını ve 1963 yılı Bütçesi tasarı- sını en titiz mütehassıslarına bir gü- zel inceletti. Bu incelemeler bir sü- redir devam etmekteydi. Mütehassıs- lar, Plânın tamamım zaten uygun bulmuşlardı. Maliyenin o hesaplarını da uygun bulunca, Konsorsiyumu teş kil eden teşkilât ve devlet temsilci- lerine Türkiyenin talebini kabul et- meleri tavsiyesini yaptılar. 211 mil- on doların verilmesi, bunun üzerine kararlaştırıldı. Kararda başlıca rolü, iç finansmanın karşılanması için bu lunan yolun beğenilmesi oynadı. Bu iç finansman konusu, bilenin ve bilmeyenin son zamanlarda hep kalem oynattığı sahadır. Herkes, ken di meşrebine göre işi bir ucundan a- lıp çekiştirmektedir. . Konsorsiyum böyle yapmadığı, hâdiseyi bir bütün olarak ve objektif ölçülerle ele aldı- ğı için doğru hükme varmıştır. in Sa plâncılarla Hükümet a- rasında, hiç bir zaman iç finans- manın miktarı hususunda bir ihtilâf olmamıştır. Hükümet, plâncıların gös terdiği miktarı aynen kabul etmiştir. Plânın 1963 yılı için gelir hedefi 11 milyar 920 milyondur. Hükümet Büt- çeyi 12 milyar 500 milyon civarında bağlamaktadır. Plâncılar (konsolide Bütçede 4 milyar 100 milyonluk yatı- rım istemişlerdir. Bu, vardır. Bunun 3 milyar 500 milyonu net yatırımdır, 600 milyonu plâncıların "transfer" dedikleri yatırımlardır. Hü "üzerinde mutabık bu- lunulan meblâğın sağlanması için plâncıların gösterdikleri (okaynaklan kabul etmemiştir. Maliye, bu kaynak lardan istenilen paranın alınamaya- cağını bildirmiştir. Maliye, bu! Bir kaynak gösterilsin ve o kaynak ve- rimli olsun da Maliye onu kulak ar- kası etsin.. Buna inanılmaz bile! A- ma Maliye, plâncıların kaynak diye gösterdikleri bilhassa tarım sahası- nın dönüm başına olarak vergilendi- kümet,' Plâncılar rulu kanlığı. AKİS/12 İsmail Ertan: 1926 da Safranboluda doğdu. Siyasal Bilgiler Fa- kültesi mezunudur. Maliye Bakanlığında hesap uzmanlığı, Genel Müdür Muavinliği, kilâtı araştırma uzmanlığı. Maliye Bakanlığı Ha- zine Müşavirliği. cuk babasıdır. Enver Ergun: kanı - 1932 de İstanbulda doğdu. İstanbul Teknik Üniversitesi Mimari bölümünden mezundur. Bun- dan önceki görevleri: İstanbul Teknik Üniversite - sinde asistan, İmar ve Müdürlüğü ve Bölge Planlama Dairesi Baş- İngilizce bilir. Evlidir. -Koordinasyon Dairesi Başkanı- önceki (o görevleri: Hazine Devlet Planlama Teş- Bundan Almanca bilir. Evli ve iki ço- -Sosyal Plânlama Dairesi Baş- Iskan Bakanlığı Fen Ku İhsan Atillâ Sönmez: -İktisadi Planlama Dai- resi Başkanı- 1934 yılında Tuncelide doğdu. Pa- ris Hukuk ve İktisadi İlimler Akademisinden me- zundur. Ekonomi doktorudur. Bundan önce aynı teşkilâtta uzman olarak görevliydi. fransızca bilir. Evli ve bir çocuk babasıdır. İngilizce ve rilmesi yolu- kaynaklardan mi verginin alınamayacağını bildi tir. "Ben bu parayı oralardan yi mam!" demiştir. Buna mukabil, o sı- rada Maliyeye gelmiş bulunan Ferit Melen teminat vermiştir: — "Canım ben size istediğiniz parayı bulacağ ım, Ama bırakın, benim mütehassıslarım hangi tavuğun yumurtasının tavuğu öldürmeden alınabileceğini tayin et- sinler. Bütün Türkiyeyi bir anda ka- rışıklığa atmanın mânası var mı? Plan, asıl o zaman tehlikeye girecek- tir. Zira iç finansmanı karşılayama- yız veya rezil olur, yarı yoldan döne- riz, ya da içinden çıkılmaz bir du- rum yaratın!" Plancılar, gençlik ve ei rinin verdiği heyecanla, diğimiz olmuyor" diye istifa etmiş- lerdir. Halbuki bugün alınan netice ve en önemlisi, Konsorsiyumun titiz incelemeleri Başbakanın tecrübesiz plâncılara değil, tecrübeli Ferit Me- lenin sözüne itibar etmekle ne ka- dar haklı olduğunu göstermiştir. Plân cılar üç ay sabretmiş olsalardı, eser- leri olduğunu kimsenin münakaşa et mediği Plânı bizzat savunmak ve Meclise kabul ettirtmek şerefini de kazanacaklardı. Bu şeref bu yüzden, yeni Müste- şar Ziya Müezzinoğlu ile yeni Baş- kanlara ait oldu. maliyecinin hayatı J Müezzinoğlu 1919 yılının Ma- yıs ayında, Kayserinin Zincirdere köyündeki kümbetli evlerden birinde doğdu. Babası posta nakliyecisi Se- yit Ali Müezzinoğludur. Annesi Es- ma hanım mütevazi bir ev kadını i- di. Müezzinoğlu ilk tahsilini Zincir- dere İlkokulunda tamamladı. Küçük Ziyanın tahsile devam etmesi ailenin mali , durumu bakımından bir prob- . Neredeyse bu işten vazgeçile- cekti. Ama küçük Ziya o sırada gir- diği ve 500 kişi içinde birincilikle ka- zandığı, parasız yatılı imtihanın ne- ticesini ailesine müjdeleyince prob- lem kendiliğinden halledilmiş oldu. Orta ve liseyi Kayseri Lisesinde ikmal eden genç, 1938 de Siyasal Bil giler Fakültesine girmek üzere An- karaya geldi. Müezzinoğlunun orta ve lise tahsili son derece ldu. yılı birincilikle kapattı. Dört yıllık fakülte öğrenimi de aynı başarıyla neticelendi. 1942 yılında oMülkiyeyi birincilikle bitiren Müezzinoğlu, ay- nı yıl Maliye Bakanlığına müfettiş muavini olarak girdi. İki yıl içinde müfettişliğe yükseldikten sonra, Tür- kiyenin hemen bütün illerinde görev aldı. Bu arada Almanya ve İsviçreye