1 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

1 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER başka bir Türkiyeye malik olacağı- mızdır. İngilizlerin The Times'ında bu hatfa çıkan şu haber alâka çeki- cidir: Türkiyeye yaptığı kısa ziyaretine son verirken, Amerikan Yardım Prog ramları Müdür Yardımcısı Mr. Hol- lis Chenery "Türkiye, son on sene zarfında ihracatı hiç yükselmeyen bir kaç mer ekerren biridir” demiştir. Mr. Chen Türkiyenin beş yıl- lık planını ') o feyamel bir plân" o- larak vasıflandırmıştır. Fakat asıl meselenin bir plânın nasıl tatbik edi- leceği hususu olduğunu belirtmiştir. "İhracatı yükseltmek için çalışılmalı ve yabancı yardımı üzerinde fazla durulmamalıdır"demiştir. Türkiyeden çok daha fakir bir memleket olan Formozada geçen on yıl zarfında tasarruf yarı yarıya art- mıştır. Türkiyede ise hiçbir değişik- lik olmamıştır. Plânın tatbikinde, Türkiyenin, Mano düsen £ Mame kapatmak için yabancı yardımını kul lanıp kullanmıyacağı sorulduğu va- kit Mr. ila all “Bu sabah ei nın jefi Ji. SARSRRMĞ hiçbir açık tur" demiştir. İnsan Alemde hayal ettiği En zor sene B hafta, Ziya Müezzinoğlu şöyle "— Plânın en zor senesi, bu sene olacaktır. Zira bu yıl, çok şey bir in- tibak sıkıntısı çekecektir. Büyük der- dimiz koordinasyon noksanı ile Pla- nın proje kısmının hemen hiç mev- cut olmamasıdır. Ama dış finansma- nı yapacak olanlar bu hususları anla- mış vaziyettedirler. Gerçek manasıy- la projeler, Plân yürürken yapılacak" tır. Buna rağmen, en kötü tatbik şart lan altında bile bu çeşit bir kalkın- ma Türkiyeye hemen, gözle görülür ye elle tutulur bir değişiklik gelire cektir. Alınacak neticeler, tahm dilmeyecek kadar parlak olacaktır. Plânla bir büyük mesele halledil- miş oluyor. Devlet, kendi faaliyet sa- hasını çizmiş bulunuyor. Özel sek- tör de kendi sahasını bilmektedir. Artık herkes, hiç bir endişeye ve is- tikbale ait tereddüde mahal olmak- sızın rahatlıkla çalışacak, Türkiyede ilk defa uzun vadeli gayretler başla- yacaktı c. H. P. Yiğitlerin yoğurdu u hafta C.H.P. Genel Sekreteri Kemal Satır, Adanadan Kurulta- ya gelecek delegelerin ' il Meş- rebi" kendisinden sorulduğunı "— Yüzde 25'i bizim, gerisi “onla rın" dedi. Aynı saatte aynı suali, Dörtler- den Turgut Göle şöyle cevaplandırı- yordu: — Yüzde 98'i bizim, gerisi onla- rn", Böylece nisbet, rus (o seçimlerini hatırlatır şekilde, yüzde 123 oldu. Kemal Satır Aydın için şöyle de- di: "— Yüzde 75'i bizim, gerisi on- ların". Aynı Suale Turgut Gölenin ceva- bı su oldu: "— Yüzde 60'ı bizim, gerisi on- ların". ir nisbet, orada yüzde 130 Kemal Satır Denizli için: "— Yüzde 75'i bizim, gerisi on- ların" dedi. Turgut Göle şöyle dedi: "— Yüzde 70'i bizim, gerisi on- ların". Böylece nisbet, orada yüzde 149'e çıktı. Ama rekor, Sinopta kırıldı. Ora- da, Kemal Satıra göre delegelerin müddetçe yaşar Genel Merkezciler ve Gülekçilere göre Kurultay tahminleri AKİS/14