1 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

1 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

I Kitap okudum Adı: Çağdaş Politika Sorunları. Yazanlar: Maurras, G. Sorel, B Mussolini, A. Hitler, Lenin, Stalin, Mao Tse Tung, Trotsky, Tito, Aron, Parodi, Alain, Lippmann, Mikarde, Burnham, Niebuhr, Rougemont. Çevirenler: Vedat Günyol Türü: Politika. skı: Çan Yayınları 13, İstanbul Ba Kutulmuş Matbaası 1962, 111 sayfa 4 lira. Sabahattin Eyüboğlu Konu: Gaeten Picon'un "Panorama des idees contemporaines" adlı ese- rinden yapılmış olan "Çağdaş Politi- ka Sorunları" çevirisi ilgi çekici bir kitap. Gaeten Picon, çağımızın yir- mibir önemli kişisinin muhtelif ko- nularda söylediklerini, (o yazdıklarını belirli bir açıdan bir araya toplamış. Mesela monarşi, zorbalık, devlet gü- cü, ırkçılık konularında Maurras, Sorel, Mussolini ve Hitlerin söyleyip yazdıklarını toparlamış, bunları be- lirli bir silsileye sokmuş ve araları- na kendi bağlantı cümlelerini, yorum- larım katmış. Böylece, çağdaş poli- tika sorunları üzerinde ünlü kimse- lerin görüşleri derlenip toparlanmış. Beğendiğim: Eser gerçekten usta- ca hazırlanmış. Gaeten Picon, günü- müzün belli başlı bütün meseleleri hakkında, dünya kamu oyunda etki- si olan kişilerin neler düşündükleri- ni son derece iyi bir şekilde ortaya koymuş. Öyle ki, insan çeviriyi oku- du mu, "Falanca, filân konuda ne düşünüyor?" şeklindeki soruyu ra- hatça cevaplandırabiliyor ve aydın- lığa sıkıyor. Beğenmediğim: Zaten bir derleme olan Gaeton Picon'un eserini daha çok kısaltmak bir ölçüde mahzurlu olmuş. Okuyucu nokta nokta biten cümlelerden “dolayı bir huzursuzluğa kapılabilir. Sözlerin oOtamamı niye alınmadı, diye düşünebilir. Ama bu biraz da, kitabın fazla büyük olma- ması için alınmış teknik bir tedbir. Bu bakımdan göz yumulabilir. Sonuç: "Çağdaş Politika Sorunla- varsa, okuduklarını anlaya- bilecek politikacılar tarafından mut- laka okunması gereken bir kitaptır. Politikacıların dışındakiler ise eseri mutlaka okumalıdırlar. İlhami SOYSAL AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Tiyatro Yalancı Billi: Oraloğlu Tiyatrosunun oynamağa başladığı "Yalancı Billi", her ne kadar bir komedi olarak ilân ediliyorsa da, yalan söylemeyi tut- ku haline getirmiş olan genç bir ço- cuğun toplum ve aile içindeki duru- munu, ruh halini işlemekte ve çocuk terbiyesi bakımından çok düşündürü cü ve öğretici özellikler taşımakta- dır. Gönül Karacanın Weith Watter- house ile Willis Hall'den çevirdiği bu dikkate değer oyunda Lale Oraloğlu yaşlı Büyükanne'de tanınmayacak bir kompozisyon yapmakta, Yalancı Bil- - ii canlandıran Burçin Oraloğlu i- bu çetin rolde büyük başarı gös- termektedir. “Biraz gelir misiniz?": İstanbul Şe- hir Tiyatrosunun oynamakta olduğu, Aziz Nesinin ilk tiyatro eseri bu adı taşıyor ve "hiç ölmeyecekmiş gibi" çalışanların, yaratıcı taraftarıyla ya- rına bir şeyler bırakmak ve hayırla anılmak isteyenlerin övgüsünü yapı- yor. Bunu yaparken, bu davranışa karşı olanları, dünyaya kolay kaza- nıp kolay ve iyi yaşamak için geldik- lerini sananları da bir hayli hırpalı- yor. Tunç Yalmanın başarıyla sah- neye koyduğu bu beş tabloluk sosyal allegori, tek fikir etrafında, oldukça hareketsiz sahnelerle sürüp gitmek- teyse de, yazarın getirdiği bazı ye- nilikler seyircinin ilgisini uyanık tut- mağa yetiyor. Mateh Usta'da Rauf Ulukutun güzel kompozisyonu da zevkle seyrediliyor. "Übü": o İstanbulda, © Sıraselvilerde, Belçika Elçiliğinin yanıbaşındaki a- partmanın nda açılmış olan Arena Tiyatrosu, Alfred o Jarry'nin ünlü "Kral Übü"sünü oynamaktadır. Fransada ilk oynandığı zaman büyük ilgi görmüş olan bu politik karikatü- rü İstanbul seyircisi, pek zevkle in- şa edilmiş olan bu zarif Stüdyonun sahnesinde yadırgamadan seyretmek tedir. Başrolde Sait Köknarın oğlu yüksek mühendis Ergun Köknarın, renkli bir oyun içinde, gösterdiği çok güzel oyun ise büyük ilgi ve takdir toplamaktadır. Kitaplar Devrimcinin Takvimi: Ceyhun Atuf Kansu, her ayın en önemli tarihi o- layını konu edinen oniki adet yazısı- nı, ayların adını taşıyan Oniki bö- lümlük bir kitapta toplamış. "Dev- rimcinin Takvimi" adım verdiği ki- tap Dernek Yayınlarının 4, Atatürk- çülük dizisinin 1. kitabıdır. Herkesi ilgilendiren konular, tatlı, kıvrak, arı bir türkçeyle anlatılmış. (İsteme adresi: Türk Kültür Dernekleri Ge- nel Merkezi, Atatürk Bulvarı 104 - Ankara) Halk Türküleri: Ünlü masal yazarı Eflâtun Cem Güneyin derleyin ha- zırladığı ve Bedri Rahmi Eyüboğlu- çüncü baskısı Yeditepe Yayınları a- rasında çıkmıştır. (Posta Kutusu 77 - İstanbul) Katran: Muzaffer Buyrukçunun hi- kâyeleri. Hikâyeseverlerin zevkle o- kuyacakları bir kitap. Yeditepe ya- yınlarından. (Posta Kutusu 77 - İs- ) Sinema Korkunç Kumpanya: A. Ouuinn ve) dilber yıldız Sophia Loren'in müşte- rek başarıları. Renkli ve sinemas- kop. Kumarbaz bir kadının entrika dolu hayatı ve nihayet aşka teslim oluşu. Vakti bol olanlar için heye- canlı bir kurdela. (Ankara) İki Yüzlü Doktor: Eski bir hikâye... Gündüz insan, gece kurt olan iki ruhlu doktorun yeni bir ari Filmin tek yeni tarafı: OD. damms!.. Filmin emazliği ise, ay nı sinemada ünlü Pollyanna'dan sonra takdim edilişi. Gülmek isti- yorsanız, Dr. Jekyl ve Mr. Hyd'ı görmeğe koşun. (Ankara) Kadın ve Tabanca: oOTürk Mayk Hammeri Orhan Günşirayın bir fil- mi: Çıplak kadınlar ve kurşun ses- leri arasında yumruk atan bir ha- fiye... Türk filmciliğinin halini gör- mek isterseniz, hiç durmayın!.. (An- kara) AKİS/27