22 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

22 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Müftügil — Koçak — Oral Taze kan İdare Kurulunda, Basın-Yayın lerini Cihat Baban' idare edecektir. tecrübeli gazetecinin resmen U- zun başyazarlığına tâyin olunması demektir. Böylece Baban senelerden sonra, Galatasaraydaki sınıf arkada- şı talihsiz Nihad Erimin yerini al- maktadir. Yeni Merkez İdare Kurulunda, ki heyetten sadece Orhan Eyüboğlu ile Cihat Baban vardır.Ötekiler: yardımcı Kemali Beyazıt ve (o Yar- dımcı Lebit Yurdoğlu ile müstafi Bit Melen -Bakan olduğu için- ve erda Güley, Nüvit Yetkin, Atalay kan, Ratip Tahir Burak, İbrahim affet Omay yerlerini obırakmışlar ır. Listelerin oyunu Haftanın başında biten Kurultayın sürprizi, Dörtlere ait muamele nin tasvibi olmadı. Neticenin bu ola cağı, zaten görülüyordu. Kirli oça- maşırlar ortaya dökülünce, o Kurul- tayın sempatisi Dörtlerden uzaklaş- . Doğrusu istenilirse Kurultay, bir dörtlerle de meşgul olmadı. oHadi- seler, C. H. P; içinde sadece Kasım Güleğin, sekiz yıllık Genel oSekre- terliği esnasında başarıyla tatbik et- tiği "Şahısları Putlaştırma" politika- sı sayesinde fanatik taraftarlar bul- , gösterdi. Hadiseler bunu fanatik taraftarlar da Ku- rultaydaki davranışları ile ne mehem taraftar olduklarım, hangi usullere çalıştıklarını, C. H. P. ni nasıl bir AKİS/12 parti yapmak istediklerini gösterdi- ler ve âdeta ihraç kararlarının hak- lılığını delegelerin gözleri önüne ser- diler. Çok kimse o bir avuç adamın hareketlerinde, parti Güleğin ve o nunla işbirliği halindeki Üçlerin eli- ne geçtiğinde ne hale geleceğini deh" şetle gördüler, ayaklarını denk al- dılar. Sürpriz, İsmet İnönünün adeta oyların ittifakıyla Genel Başkanlığa seçilişi de olmadı. Sürpriz, en azın- dan yarısı değişecek sanılan Parti Meclisinin ancak dörtte birinin değiş- misidir. Onların da altısı, Genel Merkez listesinde olduklarından ka- zandılar. Ancak dört kişidir ki, ta- bir caizse "bileğinin hakkı" ile bu yüksek kademeye dahil oldu. Bunlar Muammer Aksoy, Cemal Yıldırım, Tahsin Bekir Balta ve Suphi Batur- dur. On yeninin diğer altısı Hüdai Oral, Muammer Erten. Zeki Baltacı- oğlu. Zarife Koçak -bunların dördü Merkez İdare Kuruluna da seçilmiş- lerdir-, Selim Sarper ve Fehmi Al- paslandır. 63'lerin hatası Herkes Genel Merkezden şikâyet- çiyken Genel Merkezin 30 eski ü- yesiyle (o işbaşında bırakılması, her Şeyden çok hayallerini gerçek sanan ve kendilerine (oKurultayda "ortacı- lar" adını veren 63'lerin tecrübesiz- likleri sonucudur. o 63'ler, büyük id- dialarla ortaya çıktılar. (o Kurultaya ve partiye kolaylıkla hâkim olabile- cekleri, kâh Genel oMerkezcilerle, kâh Gülekçilerle işbirliği suretiyle istediklerini başarabilecek- lerini sandılar. Parti Meclisi seçim- lerine iştirak tarzları, bir. çocukluk şaheseri oldu. 25 tanesi doldurulmuş 40 kişilik listeler bastırdılar. o Üstü- ne, Parti Meclisine "Tarafsız" olarak gireceklerini yazdırttılar. C. H. P. Meclisinde Tarafsızlar! Tabii, O hi- zipler arasında tarafsız demek isti- yorlardı ama, Kurultay hizrip mizip olmadığını, işin bir politikanın tesbi- ti meselesi olduğunu, bunda da top- yeküna yakın şekilde Genel Başka- nın yanında bulunduğunu belli edin- ce tabir sevimsiz ve soğuk hal aldı. Bu kadar değil! Teşkilât, 40 kişilik Parti? Meclisi Üyeliğinin 25 tanesinin Meclis Grubu mensuplarının eline geçmesi ihtimali- ni şiddetle ve korkuyla reddetti. 63'- ler Teşkilâttan çıkıp geldikleri nal- da, Teşkilâtın bu ruh haletini göz- den kaçırdılar. Bu yüzden de, ha- yallerle geldikleri Kurultaydan o ha- yalleri yıkılmış ve gerçek kuvvetle- rinin ölçüsünü anlamış olarak oçık- Listelerinin şansları kalmadı- ğını anlayınca, her biri bir yana da- ğıldı ve başka listelerde melce ara- dı. Bu aynı zamanda, bir partide, böylesine Önemli okonularda "taraf- sız blok" diye bir topluluğun hiç bir mucip sebebi olmadığını, olamayaca- ğını da gösterdi. Bütün iyi niyetle- rine rağmen netice, bazılarında yü- rek ezikliğine sebep olmadı değil. A- ma çoğu, dersten istifade ettiler ve bir tecrübe kazandılar. yapmak Kritik' tasnif "Bütün bu sebeplerden dolayıdır ki iz tasnifi çok meraklı ol- du. Bir kaç dakika önce kazanmış görünen bir kaç dakika sonra kay- betmeğe yüz tutuyor, sonra arayı a- cıyor. yahut geri kalıyordu. Meselâ bir ara 63'lerin idarecilerinden Va- hap Dizdaroğlunun arayı bir hayli açtığı görüldü. O sırada çekişen Ke- mali Beyazıt ile Beki Baltacıoğlu idi. Birikmiş Genel Merkez oyları birden gelince Beyazıt başını alıp gitti ve dö- nemeci döndü. Zira. bazı. Genel Mer- genç Baltacıoğlunun adım silmişlerdi. Yarış Dizdaroğlu ile Bal- tacıoğlu arasında devam etti, Balta- cıoğlu da bir süre sonra arayı açıp kazandı. 63'lerin listesi ohemen hiç iltifat görmedi. Bunların içinden Genel Merkez listesine alınmayanlardan te- ki bile kazanamadı. Bunun cir baş- ka sebebi de 63'lerin, kuvvetlerini mübalâğa edip kuliste faaliyet (o gös- termeleri, Kurultay kürsüsünde me-