December 22, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

December 22, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Ancak, 'Genel İdare Kurulu so- rumluluğu tek başına üzerine alama- dı. Grup İdare heyetleriyle o müşte- rek bir toplantı talebinde bulundu ve talep kabul edildi. Haftanın başında pazartesi günü üç grup, A.P. Grup İdare Kurulu o- dasında bir araya geldiler. Müzake- reler a ve karşılıklı (o çatışmalar la geçti Saadettin Bilgiç ile Önder malüm gensoru üzerinde fikirlerini savundu- lar. oKarşılarına Turhan Bilgin' ile Haldun Menteş çıktı. İki genç mil- letvekili meseleyi 11 Subay Olayı o- larak almadılar. Daha genişlettiler ve rejim meselesi olarak savundular. Cevat Önder Bir beg daha Gensoru isteklilerinin düşüncesi ney- di? Bu mesele Hükümet meselesi miydi, rejim meselesi miydi? Bu- rada Hükümetle, Parlamento dışı kuvvetleri karşı karşıya (o bırakmak mı lâzımdı, yoksa icap ederse Hü- kümetin yanında mı kalmak gereki- yordu? Bütün bu suallerin cevabını iki milletvekili kendileri verdiler ve fi- kirleri taraftar topladı. Sonuç, bir rapor hazırlanarak grupa sunulması şeklinde oldu. Raporu Önder, İskender Cenap Ege ve Abdurrahman Yazgan hazır- ladılar. Meseleleri ortaya koyup iki fikri anlattılar ve böylece AP Gru- puna sundular. Pala Paşa mı? Fikri yok., rup diğer müzakerelerden daha eğlenceli oldu. Evvelâ bu işin tar- tışılmasında fayda görmiyenler bir çıkış yaptılar. Ziya Uğurun verdiği önerge kabul edilmeyince, bu kanıda olanlar kenara çekilmeği uygun bul- dular. Genel Müzakere açılması hu- susunda Güven taraftar toplayan bir konuşma yaptı. Güvenin konuş- masının ana hatlarını, meselenin bü- yücek bir açıdan ele alınması gerek- tiği ve bu tip olaylara Parlâmento olarak karşı koyma yatana gidilme- si lüzumu teşkil etti. Güven konuş- masının sonunda bazı kuvvetleri kar- şı karşıya obırakmanın faydâsızlığı- nı, bunun AP'nin zararına olacağını ve muvaffak olunamazsa (samanın aleyhlerine işliyeceğini belirtti. Gene Turhan Bilgin Grupta yap tığı konuşmada biraz daha politik davrandı. Bir Hükümet buhranı ya- ratılmasının AP aleyhinde tecelli e- dicek bir olay olacağını, en azından getirilmesine çalışılan oGenel Affın birkaç ay geriye veya sonsuza atı- lacağını söyledi. Bilginin bütün ko- nuşması bir yanaydı ama AP'li mil- letvekillerinden çoğu ık üÜze- rinde büyük bir hassasiyetle durdu- lar. Günün en önemli olayını, Gümüş- palanın bütün olup bitenler hakkın- da ne düşündüğünü arka sıralardan AKİS - 702 YURTTA OLUP BİTENLER bir milletvekilinin sorması teşkil et- ti. Pala Paşanın yerine Cevat OÖn- der kürsüye gelerek: — Paşanın yanındaydım. Beni bu konuda cevap vermeğe memur kıl- dı. Kendisinin bir,fikri yokmuş" de- di. Gülüşmeler Pala Paşanın kulağı- na kadar gelmedi ama Irkçı Ekalli- yet buna ziyadesiyle kızdı. o Aslında Önderin demek istediği, o Gümüşpa- lanın ekseriyetin fikrine (o yatacağı, "lider" olarak AP içinde birşey söy- lemek istemediğiydi! o Gümüşpala- nın liderlik anlayışı da buydu. Tereddüt.. AP Grubu salı günü bir karara va- ramadı. Sebep havanın biraz Turhan Bilgin İhtiyatlı bir zat yoklanması, karşı kuvvetin bu ko- nuda nasıl bir hareket tarzı takına- cağının öğrenilmesi lüzumudur. Ertesi gün sabahleyin toplanmak üzere ayrılan AP'liler, çarşamba sa- bahı bir araya gelemediler. Toplan- tı 17.30'a bırakıldı. Aynı gün bu konuda, İnönü Su- nayla görüştü ve Meclisin dağılma- sını müteakip Bakanlar Kurulunun Mecliste bir toplantı yapacağını Ka- bine arkadaşlarına bildirdi. Çarşamba günü saat 17.30 da top- lanan grupta ise, umumi" müzakere â- çılması tezi galip geldi. AKİS/19