22 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

22 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA. Ziya Müezzinoğlu Kızgın damda kedi var vadeli de olsa bir enflâsyona sürük- yonlara batlıdır. Bu reaksiyonları şöyle sıralamak mümkündür: — Talep zam yapılan ve vergi- lendirilen istihsal maddelerine çevri- diğer istihsal maddelerinden harcama plâtformu art- öylece yeni vergiler enflâs- yona müncer olmaz 2 — Vergilendirilen istihsal mad- delerine talep değişmezse, bu tak- dirde uzun vadeli bir enflâsyon teh- likesi başgösterir veya kalkınma hı- zının düşmesine sebep olur. 3 — Her iki kolda da talepler ay- Maliye Bakanlığa ve çevreleri ilk ihtimalin üzerinde dur- makta ve sağlam kaynaklar üzerine bina edilen yeni vergilerin, her tür- lü enflâsyon tehlikesinden uzak ol- duğunu ileri sürmektedirler. Vergide reform 1963 Bütçesi ve yeni vergiler-Büt- çe Karma Komisvonu ve Vergi Komisyonunda müzakere edilirken, B.M. M. nin 148 numaralı odasında bir diğer komisyon daha sessiz seda- sız ama çok sıkı bir şekilde çalış- maktadır. Bu komisyonun adı "Ver- gi Reform Komisyonu"dur. 32 mil- letvekili her gece saat 20 de toplan- makta ve geç saatlere kadar, gelecek yıldan itibaren tatbik edilmesi (odü- AKİS/22 şünülen yeni bir vergi tasarısı Üze- rinde çalışmaktadırlar. vergi sisteminin en önemli özelliğini, iktisadi kalkınma plânının tesbit ettiği prensipler teşkil etmek- tedir. oOÖzel ve Devlet sektörünün vergi tatbikatında eşit muamele gör- mesine özellikle dikkat edilmektedir. Yeni sisteme göre vergiler artık ik- tisadi faaliyetler karşısında tarafsız değildir. e Bilâkis ekonomide hareket yaratacak vasıfta (Önemli cihazlar- dır. Bu gerçek, vergi reform komis- yonunun çalışmalarında başlıca esas olarak yer almaktadır. Zirai kazanç- ların vergilendirilmesinde geniş mu- aflıklar kabul edilmekte ve böylece çiftçinin çok büyük bir kısmı gelir vergisi mükellefiyeti dışında bırakıl- maktadır. Ayrıca Gelir Vergisi, Ka- nununun ticari kazançlarla ilgili mu- aflık hükümlerinde, sınırlar odaha belirli bir hale konmuştur. Nüfusu 50 binden az olan şehirlerle motörlü araçlardan istifade etmiyerek ticaret yapan gezici perakende o satıcıların vergiden muaf olması hükmü muha- faza edilmektedir. Serbest omeslek kazançlarının tarifi aydınlatılmakta, telif kazançları 5 bin liradan 10 bin liraya çıkarılmaktadır. o Gayrimen- kul sermaye iratlarıyla ilgili (oOGelir Vergisindeki istisna haddi 2 bin 500 liradan 5 bin liraya o çıkarılmakta, vergi tarifesinde de Sosyal Adaletin tesisinde olumlu etkiler yapacağı dü- şüncesiyle ilk ve orta gelir (o seviye- lerinde nispetler indirilmektedir. Hazırlanan tasarıda ayrıca