22 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

22 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

1 Kitap okudum Adı: Kuyuda Yusuf. Türü: Şiir. Yazarı: Ercüment Uçarı. Baskı: 1962, İstanbul Baha Mat- baası, 24 sayfa 300 kuruş. Konu: Ercüment Uçan, adı şaire çıkmış kişilerden biri. Rivayete gö- re "Kuyudaki Yusuf" da bir şiir ki- tabı. Üstelik, Uçarının üçüncü şiir kitabı. Kitapta, şiir oldukları asla anlaşılmayım, 21 sayfaya dağıtılmış 21 paragraftık yazı var. Bildiğimiz, noktalı virgüllü, ardardına eklenmiş düz yazı. (Eskilerin deyimiyle bu- na "nesir" demek bile mümkün de- gil. Zira nesir de anlam taşıyan cümle ve ifadelerden ortaya çıkar. Uçarı, eksik olmasın, bu çemberi de kırmış. Bir takını lâfları altalta, pardon altalta da değil, yanyana sı- ralamış. (İşte bir örnek: ("İsmail Dümbüllü, hikâye-i şapur çelebi tuz- luk, Üs kenti, mezopotamya, caz, mi- ras, Sümerler, beykoz klübü, raks, bale, otomobil, penguen, kutup, pu- sula, serçe kuşu, kul cariye, iç oğla' m, padişah, pabuç, sarıyer, kaz, bit- mek, karton, park kanapeleri, alman- ya, portofino, terlemek, panter İşte Ercüment Uçarı Banlanı tıp* kı yukarda yazdığım düzen içinde sıralamış ve ortaya tadına doyulmaz bir şiir çıkardığını sanarak da bir kitapta toplamış. Bunun adı da şi- ir; "Kuyudaki Yusuf bu işte. Beğendiğim: "Kuyudaki Yusuf "da, kapak kompozisyonunun dışında be- genebilecek birşey bulamadım. Beğenmediğim: Ercüment gibi şairleri okurken ve onlar hak- kında düşündüklerimi yazarken hep, gençliğimde, "Garip"çiler için bir devrin ulema Ve ukalâsının yazdıkla- rını hatırlıyorum. Bir genç olarak ben o zamanlar Orhan Velileri, Ok- tay Rıfatları, Metili Cevdetleri ve onların yolundan yürüyenleri pek be- ğenir, bunları anlayamadığım (o ya- zan köhneleri de kınayarak okurdum. Bugün,. "artık ben de kınananlar a- rasında mıyım?" diye düşündüğüm oluyor. Oluyor ama, ne yalan söyli- yeyim, bu ikinci yeniden de öteye yenici şairlerimizi, çabalarıma rağ- men, anlıyamıyorum. Ölçüm de bu- na göre oluyor. Sonuç: "Kuyudaki Yusuf”, celik kabak çekirdeği okadar değeri olmayan bir kitap. İlhami SOYSAL eğlen- dahi AKİS/30 AKiSÇiLER SiZiN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Sergi Zihni Hazinedaroğlu: Ankara Türk Devrim Ocağı, 27 Kasım 1962 günü ani bir beyin kanaması sonucu ölen ressam, şair ve avukat Zihni Hazine- daroğlunun, koleksiyonlardan derle- nen 26 parça eserini, 16 Aralık Pa- zar günü Türk Kültür Dernekleri Ge- nel Merkezi salonunda sergiledi. Ser- ginin açılışında (bulunanlar üzgün görünüyorlardı. Bir yanda resimler, bir yanda şairin teypten dinlenen şi- irleri... Her gün saat 10 * 19 arası açık bulunan sergi 31 Aralığa kadar de- vam edecektir. Dörtbaşı mamur bir insanın eserleri büyük ilgi görmekte- dir. (Atatürk Bulvarı 104 - Yeni Mec- lis durağı) Çağdaş Yunan Sanatçıları: Yunan Büyük Elçiliği çağdaş yunan sa- natçılarından (örnekler overmek a- macıyla, 17 Aralık Pazartesi günü, Güzel Sanatlar Galerisinde bir sergi düzenledi. Sergide yirmibeş sanatçı- nın 49 eseri bulunmaktadır. (30 re- sim, 9 heykel ve 10 gravür). G. Va- kalo, C. Gounaro, K. Terpsi, Christos Lefakis, C. Malamoş, C. Plakotaras, A. Sochos, Vasso Katrakı, A. Tassos' un eserleri bilhassa dikkati çekmek- tedir. Sergideki örnekler (o genellikle başarılı. Galeride bundan önce açıl- mış olan Röprodüksiyon Sergisini görmeyenler için bu, iyi bir fırsat- BUZDOLAPLARI TAKSİTLE UĞURLU MAĞAZA'DA AKİS - 711 tır.Atatürk Bulvarı, Yenişehir Pos- tanesi üstü, Güzel Sanatlar Galeri» si) Armağanlar Sergisi: Türkiye İşçi Partisi Kültür ve Sanat İşleri Büro* su, ünlü türk ve yabancı. sanatçıla- rın partiye armağan ettikleri değerli eserlerini, 16 Aralık Pazar günü il binasında sergiledi. Açıldığı andan itibaren büyük ilgi uyandıran sergi- de yetmişiki sanatçının -fesim, hey- kel, seramik- 90 kadar eseri bulun- maktadır. Sergi Aralık sonuna ka- dar devam edecektir. (Meşrutiyet Caddesi, Karanfil Sok. Kâhyaoğlu Ap. Kat 1, Daire 5 - Ankara) Kitaplar Yitik Duman: Halil Kocagözün, 1961 yılında Yeditepe yayınları arasında çıkmış olan Şiir kitabı. Kapak kom- pozisyonunu Metin Eloğlu yapmış. "Bir yağmur yağdı da ansızın senin esintin - Güneş açtı birden tüm ya- vuklu günlerden" diyen Kocagözün. şiirlerini sevmemeğe imkân yok. "Yi" tik Duman", içi, de dışı da güzel bir kitap. Tedirginin Biri: M. Sunullah Arıso- yun yeni yayınlanan bu uzun hikâ- yesi, toplumda yerini bulamamış ki- linin otedirginliğini (anlatmaktadır. Dili temiz, baskısı güzel bir kitap. 80 sayfa, 2,5 lira. (İsteme adresi: Türk Dil Kurumu - Ankara) Aktörlük Sanatı: Aktör olmak iste- yenlerin dikkatle okumaları gereken bir eser. Yazan: Richard Boleslav- sky. Türkçesi: Suat Taşer. Özlü bil- , temiz bir dil, iyi kâğıt, titiz say- fa düzeni. Kitapta altı ders var Kon- santrasyon, Heyecan Belleği, Dra- matik Aksiyon, Karakterizasyon, Gözlem, Ritim... Meydan Sahnesi Ya- yınlarının ilki olan eseri, kültürünü arttırmak isteyen herkes zevkle oku- yabilir. Korku: Orhan Asenanın, Seçilmiş Hikâyeler Dergisi yayınlan arasında çıkmış olan bu 5 tabloluk oyunu, ti- yatroseverierin severek okuyacakla- rı bir eserdir.