22 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

22 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlü- günce ele alınan konu incelenmektedir. Belirtildiğine göre, mecburi Tabelâ Resmi kaldırılacaktır, Tabelâ as- mayandan alınan resim böylece kendiliğinden ortadan kalkmaktadır. Bir başka yönden bu kararnamede yapılacak tadi- lât, küçük şehir ve kasabaların ışıklandırılması / için faydalı olacaktır. Neon ve ışıklı reklâmlardan alınan vergilerin indirilmeliyle sağlanacak bu fayda (küçük esnafı da memnun edecektir. Tarım — Bu yıl pamuk rekoltesi geçen yıllara nazaran biraz daha iyi durumdadır. Şimdiye kadar alınan ha- berlerden rekoltenin 230 bin ton olduğu anlaşılmakta ır. İlgililer bu miktarın 110 bin tonunun ihraç edile- bileceğini, 120 bin tonunun da iç istihlâk olarak kullanıla cağını belirtmektedirler. Maliye — Bakanlar Kurulunun kararıyla İstikrar Fo- nu adı altında yeni bir fon tesisi hakkındaki kararın ikinci maddesi değiştirilmiştir. Böylece döviz tahsis edilmek suretiyle getirtilen her türlü nakil vasıtaları ithalinde, gümrük idarelerince, gümrük vergisi mat- rahına esas teşkil eden kıymet dolara tahvil' edilerek, beher dolar başına 9 T.L. İstikrar Fonuna Katılma Payı tahsil olunacak ve bu pay hiç bir zaman 10 bin liradan aşağı olmayacaktır. Ancak döviz tahsis edil' meksizin yapılacak olan ithalâtta, bu pay dolar başı- na 6 lira olarak tespit edilmiştir. Tamamen ve kısmen demonte olarak ithal olunan ve memleket dahilindeki montaj fabrikalarında kurulup işler hale getirilen oto- mobil ve benzeri nakil -vasıtalarından, satışları sırasın- da, fabrika sınai maliyet bedellerinin yüzde 50 si nis- petinde İstikrar Fonuna Katılma Primi alınacak ve bu paylar vasıta başına 5 bin liradan az olmayacaktır. Sanayi — 21 Aralık Cuma günü Tuzla Porselen Fab- rikası gazetecilere gösterilecektir. o Şakir (o Kesebirin -Türkiye Kredi Bankası sahibi- teşebbüsü olan fabrika- nın açılışına Başbakan İnönü de davetliydi. Ancak Baş- bakanın bu günlerde Başkentten ayrılması imkânsız olduğundan açılış yeni yıla tehir edildi. Fabrika, kapasitesi bakımından fazla büyük değil- dir. Ancak ileride daha büyük tesislere gidilebilecektir. < İthalât — Tekel yeni bir parti kahve ithali için gerekli teşebbüse geçmiştir. Teni parti kahve 300 ton olacaktır. Brezilyadan ithal edilecek olan kahve Ocak ayı or- talarında Türk limanlarına gelmiş bulunacaktır. eni İthal malı kahvenin bir özelliği (mevcuttur. Tekel maddelerine yılbaşından sonra yapılacak & 20 zamdan dolayı, piyasaya sürülecek kahvenin fiyatı 66 lira civarında olacaktır, Dünyadan Akisler İngiltere — Başbakan (MacMillan'ın Muhafazakâr hükümeti hafta başında gittikçe artan işsizlik dolayı- sıyla verilen bir güvensizlik önergesini 235 e karşı 315 oyla reddettirdi. Bilhassa kuzey İngilterede 600 bin ka- dar işsiz vardır. Bu miktar çalışan nüfusun 9 24 üne tekabül etmektedir. İngiltere —İşçi Partisi lideri Hugh Gaitskall'in I Ocakta Başbakan Krutçef ile bir seri konuşma yap- mak üzere Moskovaya gideceği açıklandı. Davet, Yük- sek Şüranın parlâmento grupu tarafından yapılmıştır. Gaitskell şimdi bir hastahanede nezleden dolayı o yat- maktadır. Senegal Cumhurbaşkanı ile çalıştıktan sonra iktidarı eline almak için kansız bir darbe yapmaya kal- kışan Başbakan Mamadou Dia, Salı gecesi, Cumhurbaş- kanına bağlı kuvvetler tarafından teslim alındı. Cum- hurbaşkanı, Dia'yı yetkisini kötüye kullanmaktan do- layı mahkemeye vereceğini söyledi. Millet Meclisi sıfi- ra karşı 51 oyla Başbakanlık mevkiini iptal etmiş ve Senegal'in Başkanlık rejimine geçmesini (o kararlaştır- mıştı. Başbakanın yakalandığı gün milli bayram günü ilân edilmiştir. AKİS/7