9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER kın ruhunun sıkılmamasına imkân yoktur. Hele, bir takım vergilerin arttırılması lüzumu belirince.. Bu hafta bir defa daha gösterdi ki Demokrasiye inanmak kâfi gel- memektedir. Hattâ Demokrasinin biz alternatifi bulunmadığını bilmek de yetmemektedir. Demokrasiyi mutla- ka halkla beraber yürütmek lüzumu- nun kabul edilmesi ve onun gereği- nin yapılması da lâzımdır. Bu yapıl- mayınca, işte her şey yüze göze bu- laşıyor. o Çocukların oinanmayacağı lâfların yarattığı bir hava etrafa hâkim oluyor. Zabıta Bir polis romanı Dikkatli (oOAnkaralılar, hâdiseden ge- cen haftanın başlarında haberdar Oldular. Bir gün, devlet memurları- nın oturdukları ve önce Saracoğlu Mahallesi diye bilinirken sonra adı Namık Kemal Mahallesine çevrilen semtte tomsonlu devriyelerin gezdik- leri görüldü. Telsizli askeri ciplerin sık dolaşması da dikkati çekti. Dev- riyeler daha ziyade Hava Kuvvetleri Komutam İrfan Tanselin, Deniz Kuv- vetleri Komutanı Necdet Uranın ika- metgâhlaTı civarındaydılar. Ama ay- nı nokta 22 Şubatçı Talât Aydemirin de evinin bölgesi olduğundan tefsir- ler değişik oldu. Burnu koku alıp ta bir küçük araştırma yapanlar Baş- bakan İsmet İnönünün Çankayadaki, geniş bir bahçe içindeki pembe evi- nin de çakı gibi, tomsonlu erler ta- rafından Oo beklenilmekte (olduğunu ve Ordunun komuta zincirlinin başın- da bulunanların ikametgâhlarının emniyet altına alındığını farkettiler. Cevdet Sunayın, Ali Keskinerin, Memduh Tağmaçın evleri de bunla- rın arasındaydı. Nihayet Başbakan- lıkta ve Radyo binasında da, alışma- mış gözleri çekmemekle beraber, alı- şanlar için olağanüstü sayılacak ted- birlerin alınmış olduğu sezildi. Buna rağmen, bu haftanın başında mese- lenin üzerine gazeteler eğilinceye ka- dar ne bir telâş oldu, ne bir hareke- te şahit olundu. Ancak haftanın ba- şındadır ki bir "Hükümet Darbesi Ankarada emniyet tedbirleri Delinin biri kuyuya bir taş atmış... İhbarı" duyuldu. Hâdisenin aslı şudur: Geçen haf- ta içinde, Hükümet Başkanına, res- mi sıfat taşıyan biri tarafından gay- riresmi surette, bir hükümet darbesi için hazırlıklar yapıldığına dair söy- lentilerin dolaştığı ihbar edildi. Bir hükümet darbesi İçin hazırlıklar ya- pıldığına dair söylentilerin dolaştığı! Rivayete göre bir takım sergüzeştci eski asker, memleketi ancak kendi- lerinin ve kendi hususi metodlarıyla cennete çevireceklerinden emin ola- rak İstanbulda toplantılar yapmışlar, kararlar almışlardı. Toplantılar Hil- ton veya Divan gibi otellerde yapıl- mıştı! Alman karar, Babıâli Baskını tarzında bir hareketle Hükümeti -ve tabii onun Başkanım- bertaraf etmek, idareye hemen oracıkta el koymak, filen başa geçtikten sonra memle- keti teslim almaktı. Radyoyla bir mesaj yayınlayacaklardı, dan Gençliğine ve siyasi partilerine, Türkiyede ne kadar kuvvet varsa hepsi, tavuk gibi bunların kumanda- sına girecekti. Sonra, Türkiyenin ih- ya edilmesi plânı tatbik mevkiine ko- nulacaktı. Keçi ve sağlam kazık Vehim (odiye bir kusurun zerresine sahip olmayan, ama askerlikten kalan bir âdetle daima en kötü ihti- mali düşünüp tedbir alan İsmet İnö- nü eğer Hükümet Başkanlığı sorum- luluğunu taşımasaydı obelki oOgülüp geçerdi. Ama bu sorumluluk kendisi- ni, söylentinin üzerine eğilmek lüzu- de talimat verdi: nun kendisi, diğer taraftan Milli Em- niyet Teşkilâtı, nihayet İçişleri Ba- kanlığına bağlı güvenlik müessesele- ri derhal harekete geçecekler, işin esasını araştıracaklar ve kati vari- yet alacaklardı. İnönü hiç kimsenin