9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

gisini Ödemeyi geciktirmiş veya he- saplarında vukua gelen bir yanlış- lıktan dolayı vergi kaçakçısı, duru- muna girmişse, Kurula müracaatla hakkında kovuşturma yapılmadım önliyecek, Kurul Devletin (o borçtan dolayı tahakkuk ettirdiği cezanın affını istiyebilecek, daha doğrusu bir pazarlıkla iki tarafın arası bulu- nacaktır Bu tarzda anlaşmanın iki taraf için, faydaları büyüktür. Mükellef vergi gecikmesinden dolayı kendi- ne hükmedilen feci cezadan kurtula- caktır. Buna karşılık devlet, seneley- ce sürüncemede kalacak alacağını şıp diye kasasına koyacaktır Gene Usul Kanununda özel teşeb- büs için faydalı bir değişiklik yapıl- mıştır. Türk parasının kıymetinin kısa zamanda uğradığı değişiklikler göz- önüne alınarak teşebbüs sahiplerinin kredi sağlamasında büyük rolü olan bilançolarını tanzimde bu değişiklik- ten dolayı zarara uğramaları önlen- mektedir. Öyle ki, dolar 2.82 iken te- sislerini kuran ve bu tesislerin bü- yük bir kısmini dışarıdan getiren te- şebbüs sahibinin, bilançosunu tan- zim ederken tesislerinin değeri, ken- disinden birkaç yıl sonra aynı işi ya- pan bir başka teşebbüs sahibinin te- sislerine nazaran birkaç misli azdır. Kredi talebi de bu bakımdan kısır- laşmaktadır. Bu husus değişiklikle giderilmiş ve Maliye Bakanlığının kanunun.ka- bulünden sonra bir emsal vererek meseleyle ilgili olanları bir seviyeye getirmesi kararlaştırılmıştır. Kurumlar vergisi.. va vergisinde yeni teşebbü- n gelişmesi ve halkın yeni te- elbisem katılmasını sağlıyacak bir hüküm konulmuştur. Buna göre ye- ni teşebbüslerde vergi indirimi -ku- rum kabul edilen teşebbüsler- geniş- letilmiştir. Bilindiği gibi, böylesi te- gebbüslerde vergi indirimi sadece Öz sermayeden yani ortaya konulan pa- ranın bir kısmından yapılmaktadır. Teşekkülün sermayesinde, bankalar- dan alman borçlar, krediler Hesaba katılmamaktadır. Hattâ bir arkada- şından alman borç dahi vergi indiri- mine tabi tutulmamaktadır. Yeni hü- küm bu konuda bir ekleme yapmış- tır. Vergi indirimine, teşebbüsün his- se senetleri dağıtarak topladığı para da katılmıştır. Bu senetlerden elde e* dilen sermaye overgi indiriminden faydalanacaktır. Komisyona göre bu- verede (o vazgeçecektir. Saniyen se- netler satıldığı takdirde halkın te- şebbüse iştiraki sağlanacak, böylece tasarruf yapma alışkanlığı kazanıla- caktır. Bir başka kolaylık Hükümet- çe getirilen "menkul kıymetler" ka- nunuyla sağlanmaktadır. Bu kanun- la bu gibi senetlerin borsalarda alı- nıp satılması sağlanacak ve senet- ler devlet tahvilleri kadar önem ve itibar kazanacaktır. ihaleler Bir sakat kanun Orta yaşlı, gözlüklü, topluca ada YURTTA OLUP BİTENLER AKİS temsilcisine gülümsedi ve: "— Bana bundan evvel Milli Eği- tim Bakanı Şevket Raşit bey de te- lefon ederek Şevket Alptekinle olan mukaveleyi feshetmemi istedi" dedi. Olay bitirdiğimizi haftanın başla- rında Orta Doğu Teknik Üniversite- sinde, Rektörlük Odasının hemen bi- tişiğindeki toplantı salonunda geçti. Orta boylu gözlüklü adam, Üniversi- temin Rektörü, İnkılâp Hükümetinin Maliye Bakanlarından Kemal Kur daştı. Kurdaşın bu sözleri Konya as- faltı ile Eymir gölü arasındaki ara- zide yapılmakta olan Üniversite te- sisleriyle ilgilidir. Mili Eğitim Ba- kanı Hatipoğlu ise Üniversitenin te- sislerden bir kısmını inşa etmekte o- lan Şevket Alptekin firmasıyla olan mukavelesinin feshini ( istemektedir. Orhan Alsaç O.T.Ü. nin Gölbaşındaki Ben giderim o gider, arkamda tin - tin eder inşaatı AKİS/19