9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER. 6 — Ekmek ve et dâvası: İstan- bulda ekmek yapan ciddi, modern Mr tek firın dahi mevcut değildir. Fırın- ların ekserisi gayrisıhhi ve Ortaçağ- dan kalma metodlarla çalışmaktadır. 4-5 fırıncının anlaşması ise, şeh de hemen bir ekmek buhranına se- bebiyet vermektedir. Büyükbaş hay- vanın ihracı da derhal İstanbulun et piyasasına tesir etmekte ve şehirde sıkıntı bulamaktadır. Ekmek ve et konuları gelecek Belediye Başkanı- -ın üzerinde en fazla duracağı me- selelerden birisi olacaktır 7 — Turistik İstanbul: Türkiye- nin turistik incisi İstanbul bu bakım- dan da bir keşmekeş içinde bulun- maktadır. Belediye, üstüne (düşeni maalesef yerine getirememekte, . bu den de büyük bir döviz kayna- gından istifade edememekteyiz. Hal- buki turistik tesislerin ıslahı, otel" lerin, plajların ve eğlence yerlerinin geliştirilmesi icabetmektedir. o Gelen turist eğlence, hem de orijinal eğ- lenceler aramaktadır. İstanbulun da turizm bakımından en zayıf oyanı budur. Şimdiye kadarki müteşebbis- ler, en çok Belediyeden müşkülât görmüşlerdir. Belediyenin, hiç olmaz- sa Atina Belediyesinden örnek ala- rak, eğlence yerlerini baltalamak ye- line, teşvik ve himaye etmesi, tu- rizm hamlemiz bakımından bir za- rurettir. Parayla pulla değil, fakat modern zihniyetle halledilecek olan bu mesele de yeni Belediye Başkanı- nın ilk plânda el atması gereken ko- nulardan biridir. 8 — Esnaf kontrolü: Bu hem birf mevzuat, hem de bir teşkilât işidir. Mevzuat işidir; çünkü Zabıtanın ha- len tatbik etmekte olduğu, yirmi se- nelik mazisi olan, kanunla bu işi yü- rütmek imkânsız hale gelmiştir. Teşkilât işidir, çünkü Belediye Za- bıta teşkilâtı, kendinden o beklenen faaliyeti gösterememekte ve mutla- ka ıslahı gerekmektedir. ,*9 — Şehir taksimatı: İstanbulda muntazam bir şehir taksimatı diye birşey mevcut değildir. . Bu mesele de, vakit kaybetmeden ele alınıp, modern Avrupa şehirlerinde olduğu gibi ciddi bir revizyona tâbi tutul- malıdır. Caddelerin, sokakların ço- gunun tabelâm ya kaybolmuş, ya da eskimiştir. Bu hususun da acilen ele alınması şarttır. 10 — Çocuk bahçeleri ve park- lar: İstanbuldaki çocuk sayısına gö- re, çocuk bahçeleri ve parklar hiç denilecek kadar azdır. Çocuklar so kaklarda ve boş arsalarda oynamak- ta, bu da trafik kazalarının fazlalaş- masına yol açmaktadır. Öte yandan, çocuk parkları ve bahçelerinin az ol" ması da çocukların iyi yetişmemesin- de rol oynamaktadır. Sokakta oyna- yan çocuk biraz büyüdü mü, yeri, sokağın köşesindeki kahve olmakta- dır. 1l — Kimsesiz çocuklar ve yu- valar: Bir başka ciddi mesele de, ço- cuk kreşleri ve yuvalandır. Kimse- siz çocuklar için yuvalar açmak, on- lan kurtarmak Belediyenin vazife- leri arasındadır. Fakat maalesef Be- lediye bu konuda da, bilinen imkân- sızlıklar yüzünden, faydalı (o olama- maktadır. Çocuk kreşleri ayrı bir dâ- vadır. Büyüklerin çalıştığı işçi aile- duğu zaman zarfında çocuklara ba- kaçak kreşlerin inşası da bir sosyal zarurettir. 12 — Çöp meselesi: Bir önemli dâva da çöp meselesidir. Dünyanın e» pis şehirlerinden birisi, muhak- kak ki İstanbuldur. Belediyenin çöp- çü teşkilâtı gerek eleman, gerekse vasıta bakımından çok kifayetsizdir, Şunu da itiraf etmek gerekir ki, İ tanbullular bu konuda o Belediyeye yardımcı olacakları yerde, o bilâkis, şehri daha çok kirletmek için elle- rinden geleni yapmaktadırlar. An- cak, şehri kirletenlerle mücadelenin, bir zamanların cerbezeli Vali ve Be- lediye Başkanı Mümtaz Tarhanın yaptığı e e seferber ede- rek, tükürene, çöp atana ceza yaz- Yy mak setiyle halledilemiyeceği de aşikârdır İstanbulun, oniki maddede belir- tilmeğe çalışılan meseleleri (o elbette ki bu kadarla kalmamaktadır. Daha, irili ufaklı binlerce derdi mevcuttur. Şimdi gözler ümitle yeni Başkana çev rilmiştir. Yeni Başkanın Necdet U- İstanbulun İki cephesi: Modern binalar ve gecekondular AKİS/14 Küçük çapta Türkiye