9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

gur olması muhtemeldir. e İstanbula gerekli temaslarda bulunmak Üzere gitmiş olan İçişleri Bakanı, Başbakana bildirecek ve İstanbulun yeni Belediye Başkanının kim ola- cağı ondan sonra anlaşılacaktır. Petrol Geç ama temiz! Sanayi Bakanı Fethi Çelikbaş, uzun zamandır beklenen bir kararı ni- hayet geçen hafta verdi. Türkiye Petrolleri A, Ş. ile kendi Bakanlığı- na bağlı Petrol Dairesi arasındaki ihtilâfta Petrol Komiserinin göster- diği yolun tutulması gerektiğini bil- dirdi. İhtilâf AKİS O Okuyucularının meçhulü değildir ve Türkiye petrol- lerinin İstikbalini çok yakından ilgi- lendirmektedir. (Bk. AKİS - Sayı: 447) Nitekim, hakem rolündeki Pet- rol Komiseri de bu tehlikeyi görmüş ve bakanlıklararası bir mitenin toplanıp meseleyi görüşmesi gerek- tiği hükmüne varmıştır. e Çelikbaş, Petrol Dairesi buna lüzum görmedi- ginden pek uzun süre Petrol Komi- serinin kararını ve dosyayı incele- miş, nihayet bakanlıklararası komi- tenin toplanmasını uygun bulmuştur. Komite Şubatın ilk günü toplandı. Komite üyeleri dosyayı tetkik edebil- meleri için mehil istediler. İkinci top- lantının 12 Şubatta yapılması karar- laştırıldı. Ayın 12 sinde toplanacak olan komisyonda başlıca iki fikir üzerin- de durulacaktır. Bunlardan birincisi Petrol Dairesinin ileri sürdüğü fikir- dir. Petrol Dairesi raporunda Türki- yede istihsal edilmekte olan petrol- lerle ilgili olarak Petrol Kanununda derpiş edilen tedbirleri yeterli bul- maktadır. Bu kanundaki (koruyucu hükümlere göre yerli ham petroller- den gümrük alınmamakta ve rafine- rilerde önce türk petrolü işlenmek- tedir. Petrol Dairesi başkaca bir ko- tedbirin serbest rekabeti zZe- deleyeceğini ileri sürmektedir. Dar reye göre yabancı şirketler dışarıdan istedikleri miktarda ham petrol sok makta serbest bırakılmalı ve ayrıca Türkiye Petrollerinin elinde kalan fazla petrol de dışarı ihraç edilmeli- dir! Bu son derece orijinal ve o nis- pette eğlenceli teklif Petrol Dairesi- nin komisyona sunduğu raporun esa- sını teşkil etmektedir. Diğer teklif ise hemen her sağ- duyu sahibinin benimseyeceği nite- liktedir. Türkiye Petrolleri, Türkiye- deki (kuyulardan (istihsal ( edilmekte olan petrolün müşteri obulamadığın- dan ve eldeki petrol stokunun her ge- çen gün biraz daha artmasından |İşi- kâyetçidir. Şirket Petrol Kanununda derpiş edilen "Türkiyedeki petrolle- -in korunması için, icabı halinde Ba- kanlıklararası (o Petro Misyonu toplanarak gerekli tedbirleri" o alır hükmünün biran evvel uygulanması nı istemiş, bu talebi kabul edilmiştir. Şimdi Petrol Komisyonundan bit- lenen, duruma gerçekçi bir gözle bakması ve mesela Türkiye Petrol- leri A. Ş. gibi bir minik şirkete, dev dünya şirketleriyle rekabet tavsiye- sinde bulunmamasıdır. Yabancı şir- ketler Türkiye piyasasını hemen he- men ele geçirmiş durumdadırlar. Pet- rol Ofis her gün bu piyasanın bir miktarını daha kaybetmektedir. Bir nuda çalışmaları çok büyük alâkay- la takip edilecektir Kazalar Randevuya yetişemiyenler... (Kapaktaki facia) H acettepe çocuk hastahanesinde yatağının ayak tarafı tuhaf bir boşlukla kaplı bir adam ellerini gö- ğe kaldırıp dua etti: "— Tanrım sana çok şükür.. Tan- rım sana şükürler olsun.. Bana bah- şettiğin hayatım için sana minnettar Tanrıya yalvaran adam uçak ka- sası yaralılarından biridir. Hayatı Si- yakları dizlerinden kesilerek kutta» rılabilmiştir. Ayakları kesilen kaza- Kazanın kurbanları hastanelere naklediliyor Ecel geldi cihane, baş ağrısı bahane defa, Ofis ile Türkiye Petrollerinin derhal ve bir şirket statüsü içinde birleştirilmeleri elzem haldedir. Bu- nun yanında, Türkiyede çıkan ve çı- kacak ham petrolün tasfiye edilerek piyasaya arzından sonra açık kala- cak ihtiyacı karşılayacak ham petro- lün ithali kabil olmalıdır. Aksi hal- de, türk ham petrolü elde kalacak- tır. Halbuki yabancı şirketler kendi rafinerilerinde kendi ham petrollerini istedikleri kadar tasfiye edebilirler ve Türkiyeye sokmazlar, yakın mem- leketlere ihraç ederler. Her halde, Petrol Komisyonunun Türkiye için hayati önemdeki bu ko- zede, hemen yanındaki yatakta ya- tan kömürleşmiş arkadaşına elemle bakarak, geçirdiği feci (dakikaları hatırlamaktadır. Ayaklarını vermek kö- birkaç metre mesafenin olmasından- dır. Bir başkası, gene Hacettepe ço- cuk hastahanesinde -bu defaki dok- tordur- şekilde Tanrıya yalva- ak mıştır Otomobilinden eser oyoktur. AKİS/15