9 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

9 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

BA S Gazeteler Başını alıp gidenler Bu hafta Hürriyetin gazetelerinin üzerinde 400 bir rakamını gördüler. Bu Hürriyetin, Pazar günkü tirajıdır. Hafta içinde rakam 350 binin daima üstünde olu- yor ve yükselmekte devam ediyor. Yakında yarım milyona edildiği tak dirde, hiç kimse hayret etmemelidir. Hürriyeti gören çok kimse, bil- hassa Bâbıâlide ve okuyucu kaybet- mekte olan gazetelerde urun kırı- yor ve küçümser bir eday "— Kardeşim, bizim menileketle okuyucu havaiyattan, magazinden, baldır - bacak resminden hoşlanıyor. Fikir gazeteleri tutmuyor. Toplumun seviyesi bu!" diyor. Geçen hafta, okuyucuları, Milliyetin o sahibi asında cere- sıl bir züğürt tesellisi olduğunu or- taya koydu. Telefon çaldığında genç Karacana, tanımadığı bir ismin ken- disini aradığı söylenildi. Arayan bir bankanın şefiydi. Arkadaşlarıyla ko- nuşmuşlardı ve arkadaşları kendisi- ne Milliyet gazetesini aramak, bir mesajı ulaştırmak görevini (o vermiş- lerdi. Milliyeti, bilhassa son günler- de çok beğeniyorlardı. Aradıkları her şeyi buluyorlardı. Bu yüzden, Ercü- ment Karacanın şahsında Milliyet a- ilesini tebrik etmek istiyorlardı. Ka- racan, yüzünde memnun bir tebes- sümle telefonu kapadı ve o sırada odasında bulunan Umumi Neşriyat Müdürü Abdi (o İpekçiye (kendisine söylenilenleri nakletti. (Aynı mem- nun tebessüm Abdi İpekçinin yüzün- de de belirdi. O gün Milliyet 260 bin basılmıştı ve iadesini sıfıra indirmişti. İtina edince.. M illiyet, bundan bir ay kadar önce bir hamle yaptı. Ancak hamle, SÜPÜRGELERİNİ KULLANINIZ TÜRKİYE GENEL SATICISI GÜR Tic. Ltd. Şti. Bankalar Ced. No: 14 Ankara Tel : 1141 56 (AKİS - 60) I N daha ziyade gazetenin fikri cephesi- ni kuvvetlendirme istikametinde ol" du. Sıkıcı sanılan, halbuki alâka çe- ken bir "İktisat ve Piyasa" köşesi ihdas edildi. İkinci sayfanın başına “Düşünürlerin Düşüncesi" diye ma- kale konuldu. Zaten mevcut ve şim- di başyazıların en ciddisi mahiyetin- deki Durum sütununun yanındaki bu yenilikler gazetenin fikir tarafını çok kuvvetlendirdi. Milliyetin Sporu, gazetenin tutulmasında başlıca rolü oynamıştı. Buna, bir de yabancı ga- zetelerde görülen e -— Ti- yatro - Sinema" sayfası eklendi. kendi Milliyetin başka bir talihi, .. kılıç kuşananın Amı çeşit olmalarına rağmen Hür- Türk Basınının hususiyetini (teşkil etmektedir. İki gazete de büyük iti- nayla hazırlanmaktadır. oHürriyette Haldun Semavi daha çok yazı işle- riyle, Erol Semavi idare işleriyle meşgul olmaktadır. Milliyette Ercü- ment Karacan idare işlerinin tama- mıyla ilgilenmekte, yazı işlerinde de yetkili Abdi İpekçiyle daimi temas halinde bulunmaktadır. Bu dört ki- siyi gazetelerinde, günün 12'den iti- men her saatinde bulmak kabildir. Hürriyetçiler, çok zaman sabahtan işbaşı yapmaktadırlar. Ga- zetelerin içinde hemen sadece Hürri- yet ve Milliyettedir ki her bir yaza tartılarak, üzerinde düşünülerek, dik" Ercüment Karacan ve Abdi İpekçi Bir arabanın iki atı çeşnilerinde gerçekten (başarılı İki fıkra yazarına sahip (bulunmasıdır Gerek Çetin Altan, gerek Ulunay havası olan yazarlardır. Onların ya- nında, çalıştırdığı kimselere -Hürri- yet ile birlikte- en iyi şartları sağ- lamasıyla tanınan Milliyetin hem çok kalabalık, hem çok kaliteli bir ekibi vardır. Ramazanda Kuranın temiz tercümesi 260 bine yükseldi. Ramazanın sonun- da, şimdi Türkiyenin en ciddi ve ile- ri fikir gazetesi halini almış bulunan Milliyetin 300 bine çıkmasını bekle- mek lâzımdır. katle okunup değerlendirilerek gaze- teye girmektedir ve onlarda bir başı- bozukluk, düzensizlik, laubalilik ve adamsendecelik görülmemektedir. Bu, dünyadaki bütün büyük gazete- lerin de hususiyetidir ve bizde bu çeşit bir çalışmanın başlamış olması Resmi İlân Rezaleti ile altüst olmuş Türk Basının ümit ışığıdır. Okuyucunun bu sınıf (o gazetelere rağbet etmesi -Hürriyet ile Milliye- tin satış yekünu diğer bütün gazete- lerin mecmuu satışının oüstündedir- bazı kimselerin sandıkları gibi hal- kın seviyesinin hiç de aşağı olmadı- ğını ve kötü gündelik gazete seçme- diğini göstermektedir. AKİS/21