4 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

4 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER 29 Nisan olaylarını anma töreni Hükümet ve ötesi.. Anı gün, Parlâmentoda başka bir olay cereyan etti. 2. Koalisyon Hükümetinin Milli Savunma Bakanı di. Hükümet açık rejimin icapların- dan olan bir vecibeyi yerine getir- inekle bazı büyük karışıklıkları ön- lemeyi düşünmüştü. Sancarın sözleri, günlerden beri gazetelere, meşreplerine göre büyük başlıklar, uçurulmuş haberler ve san- sasyonel fantezilerle intikal eden o- laylara ışık tutmaktadır. Nezaret al- tına alman deniz subaylarıyla, be- yanname dağıtmaktan sanık subay- ların durumlarını -adetleri 12'den i- barettir- ve olayı Bakan açık Meclis kürsüsünden anlattı. Üstelik bir ö- nemli haber daha verdi: "Bu olaylar- la ilgili duruşmalar açık yapılacak- tır." Hükümetin bu hareketi, Genel Kurmayla müştereken düşünülmeden yapılmış bir hareket değildir. Bir gün evvel Bakanlar Kurulu Başbakan 1- nönünün başkanlığında önemli ve u- sunca süren bir toplantı yaptı. Söz Bekataya ve Sancara düşüyordu. Son olaylarla en fazla ilgisi olan iki Ba- kan Kurulda bütün hâdiseyi hikaye ettiler. Elde bulunan delilleri, oolay hakkında toplanan geniş bilgiyi an- lattılar. Kapalı kapıların ardında ce- reyan eden müzakerelerde bir nokta- AKİS/10 Bir deli taş atınca... da ittifaka varıldı: Hükümet, umumi efkâ yeteri kadar -hiç değilse yete- ri kadar, haberdar etmeliydi. o Bu Meclis kürsüsünden kolaylıkla yapı- labilecekti. (Kararın gerekçesi DP devrinin gizli kalmış ve yıllarca dil- dır. O sıralarda büyük gizlilik için- de bırakılan olay halkın diline fısıl- tı halinde düşmüş ve gerçekle ilgisi olmayan pek çok hikâye şeklinde ge- niş akis bulmuştur. "9 Subay Olayı" nin yakın şahidi olan Sancar -9 su- bayın avukatlığını yapmıştır- bunu Kulağa Küpe.. Allah söyletince.. yeni İstanbulda, "Bu adamı ta- nırsınız” başlıklı portre yar ilk # Jitne olduklarını söyleyen arap- na sözü Tanımaz olur muyuz ? Tabi, tabii., Gökhan o Evliyaoğlunun o bo- yu 1.601 ya bulur, ya bulmaz da.. son derece iyi bilmektedir. Milli Sa vunma Bakanı meseleyi bu açıdan a- larak Kabine arkadaşlarına izah et- ti. Karar bu yönden hareket edile- rek alındı. Panik.. Hükümetin açıklaması Parlamento Gruplarını ve her partiye men- sup milletvekilini pek memnun etti. Zira uzun bir süredir Meclis koridor- larında gezenler ogarip (o türkülerle karşılaşıyorlar ve parlâmento üyele- rinin birçoğunun "ihtilâl sarkıları" söylediğine şahit oluyorlardı. Bir za- manların demokratik rejim âşığı ki- şilerini bu satiri mailde görmek o- layları yakından takip etmiyenleri adamakıllı şaşırttı. Hele bazı C.H.P. milletvekilleri, doğrusu ya görülecek şeydi. Bunlardan hangisine ( gidilse, büyük bir cakayla kafasını sallıyor ve her şeyi pek iyi bildiğini göstere- cek bir jestle: > bu kadar söyledik, din- letemedik bu adamlara.. Elbette bir şeyler olacak.." diyordu. C.H.P. saflarındaki bu kabadayı- lığın ardında büyücek bir korkuyu aramak yanlış olmıyacaktır. Buna rağmen, bir nokta dikkatti gözlerden kaçmadı. Mecliste en ö- nemli konular müzakere edilirken kahve ocağı gene şıkır şıkır işliyor, garsonlar kanter içinde kalıyorlardı. Hattâ Başbakan İnönünün dış politi- ka hakkında yaptığı konuşmaya pek