4 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

4 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Bir Tarafsız Gözle jpsanlar, içinde bulundukları nin gitmekte mi, yoksa durmak- bulundu. Bakanın söylediği şudur; - k ekonomisinin bu yıl i- lerlemekte olduğunu gösteren ema- relerden cesaretimiz artmıştır. Bu hızın devamını istiyoruz. Bu ilerle- # menin devamına yardım edebilme faaliyeti ile dd bir şekilde alâka- dar olacağı Bu sözler, bundan bir süre ön- ce Ankaradaki Amerikan Yardım Misyonunun başı Stuart Van Dykn tarafından Rotary Klübünün bir toplantısında ifade edilen görüşün eşidir. Diğer yabancı müşahitler de, ekonomimizin üzerine eğildiklerin- de başlarını aynı teşhisle doğrult- maktadırlar. Tarafsız bir gözün gördüğü budur. Durumun, D.P. devrine nazaran bir farkı bulunduğu ortadadır. O za- man, devrin idarecileri memleket- halkında iktisadımızın iyi vaziyet- te olduğu, işlerin açık bulunduğu kalkındığımız intibaını yaratmaya muvaffak olurlardı. Dayanamadık- ları, yabancı ve tarafsız müşahitle- rin tetkikiydi. Bugün, halk iktisa- dımızın ilerlemekte olduğunu far- kedip cesaretlenmemektedir. Tam aksi intiba daha yaygındır. Buna mukabil yabancı ve tarafsız müşa- hitler, hele yardım yapma duru- munda olanlar Türkiyenin istikba- line ümitle bakmaktadırlar. Bunda, D.P. İdarecilerinin pro- payandadaki meharetlerine karşı bugünkü idarecilerin o sahadaki i- nanılmaz o beceriksizliklerinin (o bir payı bulunduğu muhakkaktır. Bu- günkü idarecilerde biraz, ama bi- raz propaganda kabiliyeti olsa -bu- nun olmaması avantaj değil handi- kaptır-, biraz muhayyele ve yara- tıcılık bulunsa memleketin içinde- ki havanın da bi- nisbet dahilinde pembeleşmesi kabil hale (o gelecek- tir. Ama asıl ve önemli sebep, alda- tıcı iyilik emaresinin o enflasyonist politikanın tabiatında (bulunması, osterite rejimlerinin ise, gene tahi- rının istenmesine karar verildi. Bu- na karardan ziyade temenni demek doğru olacaktır. Gerçekten bir ek- sikli Kurulun bu yetkisi yoktur. Yok- tur ama, oynanan traji-komedi böy- le ufak tefek mizansen eksiklikleri- AKİS/14 Dean Rusk atları icabı sevimsiz görünmesidir. Türk halkının, Menderesin türk iktisadını batağa götürdüğünü far- ketmesinden çok önce yabancılar bunu görmüşlerdir ve osöylemişler- dir. Bugün, gene türk halkının, türk iktisadının İyileşmekte (o olduğunu görmesinden çok önce yabancılar bunu görüyorlar ve söylüyorlar. Hem de, Dean Rusk çapındaki cid- di adamların ağzıyla.. Bu, bizim için teşvik yerine seçmelidir.. Zira her şey, henüz başlamaktadır ve Ame- rika Dışişleri Bakanının dediği gi- bi bu hızın devam etmesi lazımdır. Bu, Dean Rusk'ın sözlerinden bi- zim y— ye neticedir. , teşhisin bir de zengin larınızı ilgilendiren neticesi ol- mak lâzımdır. Ciddi olarak yardım, biz keçimizi sağlam kazığa bağla- dıktan sonra bu talepte gumuz halde henüz başlamamıştır. Kendi suyumuz, değirmeni bir sü- re ve bir süratte çevirir. Amerika- --ların ve alınanların bunu Unut- mamasında, İnönü nün meşhur ta- biriyle “Sayılamayacak kadar çok fayda vardır." ni kaldıracak kadar kötü sahneye konduğundan kimse tarafından farke- dilmedi. — satamadan getirdi itekim, olayın geleceğe henüz hiç bir şey tamamlanmadan belli ol- u.. "6 lar" aralarında yaptıkları bir toplantı sonucunda eğlenceli bir bil- diri yayınladılar. (oPartilerine olan bağlılıklarından, gönüllerinin i ve partililerle beraber bahisle işi karşı şekle döktüler. Fikir, kenderindir. Bu eski DP li milletve- kili siyasi hayatta fazlaca yalnız kal- maya tab'an müsait olmadığından neredeyse ağlamaklı olacaktı. Arka- daşları yaşlı politikacıyı fazla üzme- diler ve bildiriye imzalarını koydu- lar... Dış politika Tebdil-i mekândaki ferahlık pugünlerde Ankarada, işi (o başın- en ziyade aşkın adam bir ganç, yakışıklı ve sevimli (o hariciye memurudur. Mamurun adı İsmail E- rezdir. İsmail Erez, Dışişleri Bakan- lığının Protokol Umum Müdürüdür. Başkente bir yabancı misafir gelin- ce, gelen ister sivil ister asker olsun, hemen her şeyle İsmail Erezin ve ar- kadaşlarının meşgul olmaları gere- kir. Geçenlerde, Japon prensi henüz gitmişti ki Başbakan Kennedy'mn özel temsilcisi o Livingston Merchant boy gösterdi. Onu, Amerika Genel Kurmay Başkanı Orgeneral o Taylor takip etti. Taylor ile alâkalı bir hi- kâye, protokolcuların görev hudut- larının nereye kadar gittiğini gös- termek bakımından eğlencelidir. Amerika Genel Kurmay Başka- , Ankarada bir tenis sahası olup ol- madığını ve oynayıp oynayamayaca- ğını sordu. Tenis, Genel Kurmay Başkanının dinlenme vasıtalarından biridir. Erez ve arkadaşları seferber oldular. Hemen, Stadyumdaki Tenis Klübüne haber verildi. O sıralar yağ- murlu hava olduğundan toprak kort- lar hazır değildi. Alelacele (obunlar- dan biri hazırlandı. Generale, emniyetiyle görevli türk ve ameri- kan memurlar Klübe geldiler. Bir protokolcu da hazırlıkları teftiş etti. Sonra, Generale intizar edilmeye baş- landı. Ancak General gelmedi! SİFMENS ELEKTRİK Süpürgeleri dünyanın en iyi süpürgesidir GÜR TİC. LTD. STİ. Bankalar Cad 14 Tel: 114158 . hnkurş ARI — iie