4 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

4 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

dır. Cahidenin ikinci esi, "her devrin adamı" olmakla şöhretli, İhsan Do- ruktur. Bu evlilikle oberaber, Cahi- de Sonkunun bir türlü intibak ede- mediği bir hayat başladı. Cahide Sonku, bütün bunların ya- nında, filmcilik sahasında da bası teşebbüslere girişti. Sonku Film a- dıyla bir sirkat kurarak, o zamana göre oldukça büyük prodüksiyonlar yaptı. Bir yandan İhsan Dorukun e- si olarak uymak zorunda kaldığı sos- yal hayat, diğer yandan da filmci- lik Cahide Sonku için Tiyatroyu ikin- ci, hattâ üçüncü plâna geçirmişti, O sıralarda Muhsin Ertuğrulun Anka- rada olması yüzünden başsız kalan Şehir Tiyatrosundan ayrıldı ve ken- dini tamamen filmciliğe verdi. Son- ku Film büyük prodüksiyonlar yap- ti. O günlerin en büyük filmlerinden olan "Vatan ve Namık Kemal" i, Ze- ki Mürenin ilk oynadığı film Olan "Beklenen Şarkı"yı çevirdi. Bu ara- da, Şehir Tiyatrolarına iki piyes i- "Yavru Kartal” ile 1955 yılından sonra başlar. Bu tarih- ten sonra Cahide, İhsan Doruktan ayrıldı. Arkasından film isleri de parlak gitmedi ve Sonku Film iflas etti. İşte bundan sonradır ki Cahide Sonkunun hayatında bir obocalama devri başladı. Cahide Sonku, her şey- den elini eteğini çekti ve İhsan Do- ruktan olan kın ile birlikte inziva- ya çekildi. Bu inziva hayatı 1960 yılına ka- dar sürdü. Bu tarihten itibaren Son- kunun hayatında yeni bir safha baş- ladı. Sonku, kendisi gibi esinden ay- rılmış ve hiç bir tiyatroda çalışmı- yan Cahit Irgat ile kaderini birleş- tirdi. İçinde, tekrar sahneye çıkmak için tarif edilmez bir arzu duyuyor- du. Öte yandan, küçük yaştan beri Cahide Sonku ile birlikte çalışmaya can atan bir tiyatro sahibi vardı. Ne- ticede, 1901-1962 sezonunda Cahide Sonku ile Cahit Irgat, Haldun Dor men ile anlaşarak, üçü ması geniş yankılar uyandırdı. Ancak, Haldun Dormen Tiyatro- sunda da Irgat ve Sonku fazla kala- madılar. Bazı prensip anlaşmazlık- ları yüzünden iki ay sonra Haldun Dormen Tiyatrosundan ayrıldılar. Ciddi bir tiyatroda tekrar tiyatro se- yircisi karşısına çıkmak fırsatını kaybettikten sonra "Cahitler" adıy- la bir tiyatro kurup, turneye çıktı- lar. Turne hiç başarılı geçmedi. Bu tiyatro sezonu ise Site Tiyatrosun- da çalışmaya başladılar. Ama bu da, bir öncekiler gibi başarı sağla- yamadı. Cahit Irgat Tam üç yıldır Cahide Sonku ile bir- likte mücadele eden Cahit Irgat 1917'de Lüleburgazda doğmuştur. İlk tahsilini Lüleburgazda yapan Ca- hit, Edirne Muallim Mektebine gir- di. Okulda derslerden ziyade tiyat- ro ile ilgileniyor ve şehre gelen her tiyatro ekibini mektepten kaçarak seyrediyordu. Birgün, hocası oRatıp Aşir, Cahide: — "Sen hiç bir zaman muallim olamazsın. Sen, olsan olsan, oyuncu olursun" dedi. Cahit, bu sözlerin söylendiğinden bir müddet sonra Edirneden kaça- rak İstanbula geldi ve Şehir Tiyat- rolarına figüran olarak girdi. Arka- sından da Ankarada yeni açılan An- kara Devlet Konservatuarına yazıl- dı. Orada Saim Alpago, Cüneyt Gökçer ve Ertuğrul İlgin ile birlikte okuyan Cahit Irgat, üç yıl sonra Konservatuardan ayrılmak (omecbu- riyetinde kaldı ve tekrar İstanbula döndü. Şehir Tiyatrolarında küçük rollere çıkmağa başladı. o Zamanla kaabiliyettaf isbat ederek büyük rol- lere de çıktı ve iki büyük piyesi de sahneye koydu. Bu arada, yeni yeni gelişmekte olan yerli filmlerde de oy- nayan Cahit Irgatın şöhreti bütün SAHİ ŞİMDİ NEREDELER? Türkiyeye yayıldı. 1948 yılında bir bursla Fransaya giden Cahit Irgat, bir yıl Pariste kal- dı. Dönüşte Falih Rıfkı Atayın üvey kızı Mina Urgan ile evlendi. lında, Muhsin Ertuğrul (o tarafından kurulmuş olan Küçük Sahneye gir- di. Küçük Sahnede, hâlâ unutulma- yan "Godoyu Beklerken" o piyesinde eşsiz bir kompozisyon çizdi. 1956 yılında Şehir Tiyatroların- dan ve Küçük Sahneden ayrılan Ca- sundan da ayrıldı- Bir ara Adana Şe- hir "tiyatrosuna gitti. Mücap Oflu- oğlunun Oda Tiyatrosunda da oyna- yan Cahit Irgat, bu sırada eşi Mina Irgattan ayrıldı. Minadan Mustafa isminde bir oğlu ile Zeynep isminde bir kızı olan Cahit Irgat, bu tarih- te.. sonra gerek tiyatroda, gerekse film sahasında uzun müddet iş bu- lamadı. Cahide Sonkunun hayat hi- kâyesinde de geçtiği gibi, (o 1960 yı- lında iki sanatçı beraber yaşamaya başladılar. Müşterek teşebbüslerinden tat- minkâr bir sonuç alamıyan iki sa- natçı. hâlen, Cahit Irgatın babaevin- de, Lüleburgazda bir bölge tiyatro- su kurmağa çalışmaktadırlar.. Ca- hit Irgat tiyatronun organizasyonu ile ilgili işlerle uğraşırken, Cahide Sonku da, etrafına topladığı gençle- ri yetiştirmektedir. ANKARA PALAS T Mayıs akşamından itibaren LUĞIDEN FARKRARI iftiharla takdim eder, Strip tone YVONNE ve Fransız Şuntüz MARIE LEA Razörvakyon 11 65 10 dan Mâtrdotel AKİS/25