4 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

4 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

ölçüde yükselmesine sebep oldu. Seç- menlerin 96 85 kadarı oylarını Kul- landılar. İtalyada önemli günlerde görül- meği âdet halini alan kavgalara, ça- tışmalara seçim günü pek rastlanıl- madı. Sadece Komo'da, polis kara- kolunun biraz ilerisine yerleştirilmiş olan saatli iki bomba, patlamadan ön- ce bulunarak imha edildi. Bombala- rın, muhtariyet isteyen Güney Tirol- lüler tarafından yerleştirildiği sonra- dan anlaşıldı. Bunun dışında seçim çok sâkin bir hava içinde yapıldı. Bu seçim, beş yıl öncekinden çok başka şartlar altında yapılmıştır. İ- talya bu seçime, kalkınmasını büyük ölçüde gerçekleştirmiş olarak (o gir- miştir. Sanayileşme yolunda büyük adımlar atılmış, tarımdaki fazla nü- fus fabrikalara çekilerek büyük şe- hirlere yerleştirilmiş, Kuzeyle Birlik- te fakir Güney İtalyanın da refahı arttırılmıştır. Bu seçimleri etkileyen ilk önemli değişiklik budur. İkinci değişiklik seçmenle değil, partilerle ilgilidir. Bu devrede partiler arasın- da sola açılış -apertura- diye bilinen Olay gerçekleşmiştir. Merkez partile- ri, sol kanat partileriyle koalisyon- lar kurmuş, bunun bir sonucu olarak da komünistlerle sağcılar hükümet dışında kalmışlardır. Sola açılış, mer- kez partilerinin sosyalizan tedbirler almasına yol Açmıştır. Hükümet, seçimi kazanır da aynı koalisyonu tekrar kurabilirse, (o yeni devletleştirmelere girişmeyeceğini, fakat bazı önemli reformlar daha pacağını açıkladı. Bu "sola açılış" da seçimleri etkileyecek unsurlardan bi- risidir. Merkez partileriyle sol kanat partilerinin işbirliğinden memnun ol mayan bu partilere mensup bir ta- kım kimseler, bu seçimde komünist- lere, ya da sağcılara rey verecekler- dir. Aksine, memnun olan eski sağcı- larla komünistlerin bir kısmı da ko- alisyonu destekliyecektir. Propagandanın rolü B' seçimleri etkileyen diğer bir un- sur da. propaganda vasıtalarında meydana gelen büyük değişmedir. lerinde de değişiklik yapılmasını ge- rektirmiştir. O eski devrin parlak gözlerle süslü edebiyatı yerine bir ocakbaşı sohbeti havalı içinde, edici konuşmalar yapmak zarureti or- taya çıkmıştır. Şimdi yapılan seçim- ler politikacıların bu usülere kendi- lerini ne kadar uydurabildiklerini de gösterecektir. İlk intibalar hiç de müsbet olmamıştır. Partiler kendi müsbet yönlerini ortaya koymaktan- sa, karşılarındakini kötülemeyi ter- cih etmişlerdir. Seğmenler bol bol, komünistlerin hürriyetleri (oortadan kaldıracaklarım ve memleketi rusla- ra satacaklarını, Hıristiyan Demok- ratların baskı gruplarının elinde o- yuncak olduklarını, sosyalistlerin ko- münistlerden farkları olmadığını din- lemişlerdir. Liberal Partinin, dış politika ko- nularım da tartışma alanına osok- ma teşebbüsü başarı kazanamamış- tır. Hıristiyan Demokratların esas un surunu teşkil ettiği dört partili koa- lisyonun tekrar rahat bir çoğunluk sağlayabileceği kolayca tahmin edi- lebilir. -Bu yazının hazırlandığı sıra- da kati seçim sonuçları henüz alına- mamıştır-. Eski koalisyon 596 üyeli Mecliste 386 milletvekiline (o dayanı- Yeni seçilecek 630 kişi -mil- ordu letvekili sayısı nüfus artışına para- Si N SES EE Her türlü ama Zİ yi ei li ii ASS ESESŞ EŞ ES AKBANK Banka işleriniz için AKSIGORTA Bilumum sigorta muameleleriniz için Hizmetinizdedir. DÜNYADA OLUP BİTENLER lel olarak altmıştır- içinden de aşağı yukarı aynı nisbetin gene Oomerkez partileri ile sol partilerin koalisyonu- nu destekleyeceği söylenebilir. Bununla beraber, Fanfani'nin sos- yalistlerle (o koalisyon yapmasından memnun olmayan Hristiyan Demok- ratların bir kısmı reylerini Liberal Partiye vermeyi tercih etmişlerdir. Milanodan alman ilk neticeler, bu te- mayülün oldukça kuvvetli olduğunu göstermiştir. Yarısı sayılan oylardan ISI binini Liberallerin aldığı anlaşıl- mıştır. Hıristiyan Demokratların al- dıklan ise 131 bin oydur. 1958'de ya- pılan geçen seçimlerde o bölgede Li- beraller 83 bin 348 oy almışlardı. Fakat şu ana kadar alınan ilk ne- ticeler, Hıristiyan Demokratların Sa- de olduklarını göstermektedir. Ko- münist Partisi de onlardan Sonra gel- mektedir. Bununla beraber, italyan siyasi hayatının kati bir yorumunu yapabilmek için seçimlerin sonucunu beklemek lâzımdır. e GEY ILE EŞ AKİS — iğ N N AKİS/23