25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Talat Aydemir ve arkadaşları Nush ile uslanmayanın hakkı kötektir! Mükerrer Sarolun adamlarından şiş- man Ekrem İrge binaya geldi ve ku- manda salonuna girdi. Konuşan heye- canlı Üsteğmene: "— Şimdi marş çalınsın. Beş da- kika sonra tebliği ben okuyacağım. Ben emekli subayım, 27 Mayıscıyım, 2 Şubatçıyım, sizlerleyim.." dedi. Ekrem İrgenin kafayı çekmiş ol- uğu görülüyordu. Bu sırada stüdyoda bir genç kız- bir genç adam daha belirdi. Keti- ilerine nereden, nasıl geldikleri so- Iduğunda "Kapıdan!" dediler. Üs- teğmen pek şaştı: ala nöbetçi yok mu ?" "— Yoo Üsteğmen o zaman kapıya bir kaç biyeliyi göndermeyi akıl etti. Bu rada, içeri girerken silâhını almış ol- duğu bir ere de silâhını geri verdi ve: "— Asker askere silâh çekmez.. şunu, kapıyı tut!" dedi. Ü tekrarlarken Üsteğmen tebliği genç kız derini çırpıyordu. Sonra, arşlar çalınırken: — Dr di “ Maysa m çekler boşa gitmemiş" Yanındaki delikanlı, arkadaşını Üs- teğmene tanıttı: — Yasemin yabancı değil.. man bayrak filân taşıdı". Ancak Râdyoevinin bundan sonra- Ziyaretçisi, kadar yu- muşak başlı ve tatlı bir kimse olma- Saat 00.57'de Yarbay Ali Elverdi AKİS/12 O za- ve beraberindeki silâhlı grup ilk ge- len grupu teslim alarak yayına geç- ti, Ali Elverdi işin bir sahtekârlık- tan ibaret bulunduğunu, Türk Silâh- lı Kuvvetlerinin tamamen Hüküme- tin ve Genel Kurmay Başkanının em- ri altında Anayasa nizamını ve De- mokrasiyi desteklediğini, Ankaradan başka hiç bir yerde hâdise olmadığı- na, macera peşindeki sergüzeştçilerin e:, kısa zamanda yakalanarak ceza- larının verileceğini memlekete ilân etti. Ali Elverdi, mikrofondan kim ol- duğunu söylemeyi de unutmadı. Bu, durumun değişmiş olduğunun ilk işa- retini teşkil etti. Ali Elverdi ve ar- kadaşları arada marşlar çalmak su- retiyle sık sık tebliğler okudular. Kur- may Yarbay bu arada Başbakanın e- vine de telefon ederek vaziyet hakkın- da kendisine bilgi verdi ve bir emri olup olmadığını sordu. Başbakan, bi- raz sonra radyodan millete hitap e- deceğinin bildirilmesini istedi. Bu ya- yınlar saat 01.50'ye kadar sürdü, Bu sırada Ekrem İrge Yarbay Elverdiye "Ben 27 Sizlerdenim" diyordu. , arka cebinden çı- kardığı bir mi beline takmış- Saat 01.50'de Harbiydiler, başla- rında Üsteğmenleri olduğu halde tek- rar ve kalabalık olarak göründüler. Koridorlarda silâhlı bir çatışma oldu ve Ali Elverdi götürüldü. Stüdyoya giren Üsteğmen tekrar kendi yayını- na geçti ve Talât Aydemirin ilk teb- liğini okudu. Ancak yayın 20 dakika kadar sürdü. O saatte Etimesgut ve- rici istasyonu sustu ve yayın yapıla- madı. Saat 02.27'de bir kaç dakika ayın yapılabildi, fakat 02.37'de ta- namile bu imkân kayboldu Saat '3.37'de Etimesgut istasyonu. Hükü- met kuvvetleri adına tebliğleri maya başladı oku- li Elverdi radyodan yayınladığı bir oOmesajında bütün subaylar kıtaları başına geçmelerini ve EMA SA plânının tatbikine başlamalarını i. Evlerinde bulunup ta rad- lara dökülmüşlerdi. içinde parolayı bilmeyenleri Okulu öğrencileri topladılar ve ka- rargâha götürdüler. Subaylardan ço- gu, bir mareşal edasıyla okulun ö- nünde, Atatürk büstünün altında, ü- zerinde kurmay albay üniforması ol- duğu halde dolaşmakta olan Talât Aydemirin huzuruna çıkarıldılar. Ay- demir bunların hepsinden kendisine katılmalarını istedi. Söylediğine gö- re bütün Türkiyede Silâhlı Kuvvet- ler kendisiyle beraberdi. Her yere hâkimdi. Hükümet partiyi (Okaybet- mişti. Eğer kendisine katılınırsa, ka- tulanlar hem yerlerinde (kalacaklar, hem de taltif edileceklerdi. Bir kısmı Aydemiri tanımakta o- lan subaylar bu sapığa nasihat etmek istediler. Memleketi felâkete götür- mekte olduğunu, kimsenin kendisiy- le beraber olmadığını, kafasının mut laka ezileceğini, onun için bu işten vazgeçmesini (söylediler. (Aydemir, Koreden tanıdığı bir Kurmay Albaya şöyle dedi: "— Bu sefer, 22 Şubattaki gibi hareketi yarıda bırakacak o değiliz. İşin sonunda ölüm olduğunu biliyo- rum. Onun için, öleceğimize öldüre- ceğiz. Aklın varsa, bize katılırsın. Yok, istemiyorsan bir başka hizmet görebilirsin. Şimdi Genel Kurmaya git, eğer onbeş dakikaya kadar tes- lim olmazlarsa top ateşiyle kendile- rini tarumar edeceğimi bildir y Albay, Aydemirin aklını tekrar başına getirmeye çalıştı, fa- * Radyonun ile başlayan sütun baskıdan kaynaklanan hata nedeniyle indekslenememiştir.