25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER, bul, Ankara ve İzmir bir ay müddet için Sıkı Yönetim altında kalacaktır. Ankaraya 2. Ordu, İstanbula 1. Or- du komutanları, İzmire ise deniz ko- mutanı Sıkı Yönetim komutanları o- tarafından da ittifaka yakın ekseriyetle tasdık edildi. Grupu müsbet oy verdiği hal- de aleyhte oy kullanan A.P, lilerden biri de Türkeşin ve dolayısıyla Ay- demirin ideal arkadaşlarından Gök- han Evliyaoğlu oldu. Evliyaoğlu, Ay- demir kazansaydı bunu büyük baş- lıklarla ilânı hayal etmekteydi. Bu, İnönünün hezimeti olacaktı. Nitekim gazetesiyle bütün gece teması muha- faza etti. Ertesi sabah ta erkenden büroya gitti. Ama, güvendiği dağla- ra tekrar kar yağmış, Aydemir ye- nilmiş ve Türkeş tevkif edilmiş bu- lunuyordu. Sahip çıkabileceği ihtilal gerçekleşmemişti. Bugün için bilin- meyen, aynı ihtilâle sahip, çıkmaya hazırlanan öteki üç şampiyonunun a bunun mu daha büyük te- essür içinde bulunduğudur! Bu arada, geçen sayısında adetâ hareketin işaretini verip tahrikini Ye olan bir sol dergi de, herhal- de ne yazacağını bilemediğinden, bu hafta çıkmadı. Adalet konuşacak AY ve suç ortaklarının durul- ması, çok kuvvetle muhtemeldir ki önümüzdeki haftanın' içinde baş- layacaktır. Sivil ve asker sanıklar, suçları askeri suç olduğundan askeri Cakalı Muzaffer Özdağ Süngüsü düştü mahkemede yargılanacaklardır. Hak- larında istenilen ceza ölüm cezasıdır. Zira silâhlı bir isyan hareketinin, bü- tün unsurlarını gerçekleştirmişlerdir. Duruşmanın açık olması beklenmek- tedir. Ama bu, Yassıada duruşmaları gibi spektaküler mahiyet taşımaya- cak, adaletin en kısa süre içinde ya- rini bulması hedefi güdülecektir. Hu- kuki mesele herkesin suçluluk dere- cesini tayin etmektir. Bu suretle ki- min suçlu, kimin masum bulunduğu da en adil ve objektif ölçülerle tes- bit edilecektir. Sıkı Yönetimin basında ilk kur- banları, Tercüman ite birlikte üç bü- yük ve ciddi, demokratik rejime bağ- lılıktan su götürmez Milliyet, Hür- riyet ve Akşam oldu. Bunların, bir bakıma teknik, bir bakıma ihtiyat» sizlik sebebiyle üç gün için kapatıl- malarına Jüzum hasıl oldu ve bu, ü- züntü yarattı. Ama, Komutanın elin- de yapacak başka şey bulunmadığı da kabul edilmedi değil. Şimdi temen ni, yasak kararlarının insaflı olması, beklemektedirler topyekün basın hakkında endişe ve şüpheye sa- hiptirler. Tedirgindirler. Hikâyenin son ve eğlenceli notu: Hâdiseyi öğrenir öğrenmez telâş için de mekân değiştirenlerden biri deh- şetli Prof. Aydın Yalçın oldu. Yal- çın bir akrabasının yanına sığındı. Yalçının telâşım gören akrabaları sordular: "— Hayrola Aydın, ne " oluyor- sun? Ya alçın, yüzü sararmış, heyecanla: — İhtilâl! İhtilâl!, Bir şey değil, listenin başında oObenim ismim var. Muvaffak olurlarsa, evvelâ beni mah vederler. Bu ihtilal bana karşı yapıl di" dedi. Zaten bu hafta Ankara, hareket bastırıldıktan sonra, listenin 1 nu- maralısı olan ve ihtilâl doğrudan doğ- ruya kendisini mahvetmek için ya- pılmış bulunan kahraman çocuklarla doluydu! Türkeşin evi ve Aydemirin yakalandığı apartıman AKİS/20 Bahar temizliği!