25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Ss O SY Kulüpler Faydalı bir teşekkül Anadoluda dolaşanlar, birçok köy- lerde yeşil ve beyaz renklerle çi- zilmiş dört yapraklı bir tırfıl tabelâ- sına rastlarlar. Tabelâ köyün giri- şinde, insanı, umut ışığı gibi, karşı- lar. Tirfil yapraklarının her birinin teşkilattır. Kulüplere, velilerinin mü- saadesi ile, 10-18 yaşları arasındaki Çocuklar alınmaktadır. Dünyada 60 köy memlekette, köy çocukları ve A L H Kadının Sosyal Hayatını Araştırma Kurumu üyelerine bir konuşma na- zırlamıştı. Konuşmayı, "4 K" kulüp- lerinin çalışmalarını gösteren, muh- telif köylerde çekilmiş, çok ilginç projeksiyon gösterisi takip "etti. Bun- dan sonra da "4 K" kulüpleri üyele- ri, demek mensupları için ohazırla- dıkları başarılı sergi halikında o iza- hat verirlerken, muhtelif soruları ce- vaplandırdılar. Sergide, çok yeni bir şekilde konserve edilmiş turşular, re- çeller özellikle göze çarpıyordu. El işleri, örtüler, Antep civarında yapı- lan hasır ve ipli çantalar büyük rağbet gördü ve 60 liraya satılan bu Köylü kadınlar birarada Işık bekliyorlaır gençliği için kurulmuş olan bu teş- kilât, memleketimizde, 64 ilin 233 ilçesinde 349 "4 K" Kulübü kurmuş- tur. 1962 yılında 14 bin 184 başarılı üye kaydedilmiştir. 15 Mayıs günü "4 K" kulübüne kayıtlı birçok üye Ankarada, İzmir caddesindeki oOAlman Kütüphanesin- giriyordu. o Üyeler Sosyal Hayatını Tet- kik Kurumunun Alman Kütüphane- sinde tertiplediği konferansa katıla- o cak ve kurumun üyeleri ile tanışa- caklardı. Tarım mühendisi Saadet Bozoğlu, "4 K" kulüpleri hakkında AKİS/32 yazlık çantalar derhal kapanın elin- de kaldı. "4 K'nın amacı “4 K" teşkilâtı, 10-18 yaşları ara- sındaki gençleri, ailelerinin izni ile teşkilâtlandırmakta ve bu çocuk- lara tarım, iş, sanat, ev kadınlığı hakkında pratik bilgiler overmekte- dir. Fakat bu pratik bilginin yanın- da, çocukların eğitimine o özellikte dikkat edilmekte, çocuklar başkala- rının haklarına saygıyı, duygusunu, işbirliği, demokrasi gi- sorumluluk . AY AT bi çağımızın önemli konularını öğ- renmektedirler. Köyün güzelleştiril- mesi, herkesin daha çok seveceği bir hale getirilmesi de "4 K" teşkilâtı- nın başlıca amaçlarından biridir. Çalışkanlık, kuvvetli bir (o karak- ter ve bilgi ile birçok güçlüklerin ye- nileceği, ailede refahın tedricen yük" selebileceği bir gerçektir. "4 K" ku- lübüne üye olan bir köy genci, herşey- den evvel, bileğinin kudretine güve- necek, çalışacak ve devletten de ara- dığı yardımı görecektir. Amaç, dev- letle halkın elele ve birbirlerini ta- mamlarcasına (o çalışmalarıdır. - Bu prensipler içinde yetişen çocuk, bu fikirleri aileye de götürmekte, dü- şünmeyi, muhakeme etmeyi, bir işe başlama ve bitirmeyi, ilmi şekilde yetiştirilmesi kadar önemli o birşey, hayatı güzelleştiren bilgiye dayanan ev işleridir. Makine ve ilmi metod- lar, tecrübe ve araştırma ile elde e- dilen yenilikler, insan enerjisinin si- yan olmasını önler. Tarım istihsalini arttırmak ve toplum kalkınmasını Bağlıyabilmek için her üye, çalışma devresi içinde başlamak ve bitirmek üzere bir veya birkaç proje almak- ta, üzerinde çalışmaktadır. Projeler tavukçuluk, arıcılık, sebzecilik, mey- vecilik gibi ferdi projeler veya yol, okul, köyün ağaçlandırılması, fenni gübrelik gibi otoplum projeleridir. "4 K" kulüpleri, yetiştirilmiş mahal- li liderler tarafından yönetilmekte- dir. Mahalli lider ve yardımcıları, "44 K" danışma ve işbirliği kurulu, ana-baba ve tarım teşkilâtı tarafın- dan seçilmektedir. Karanlıkta bir mum “4 K" Kulüpleriyle görevli tarım mühendisi Saadet Bozoğlu, "4 K" kulüplerinde bugüne kadar yapı- lan işleri, tarım, inşaat ve muhtelif sahalarda yapılan çalışmaları teker teker rakamlarla bildirdi. £ Projeksi- yon resimleri de bu bilgiyi tamam- layınca, "4 K" kulüpleri, (Kadının Sosyal Hayatını Tetkik Kuruma ü- yelerine taşlı yolun ucundaki ( ışık hissini verdi. Saadet Bozoğlunun, son olarak, üyelere takdim ettiği altı genç, özel- likle ilgi çekti. Bunlar aslen O çiftçi ailelerine mensup gençlerdi. Üçü kız, üçü erkekti ve ertesi sabah, çiftlik- lerde staj yapmak üzere,- Amerika- ya hareket ediyorlardı. Beş ameri- kalı genç de Haziran ayı içinde Tür-