25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

F E Z A Astronotlar İnanç . 7 (Geçen haftanın ikinci yarısında, memleketimizde olitika oduru- munun "vahim" olup olmadığı yo- lunda tartışmalar yapılır, arap ül- eder, Afrika Adisababada tertipledikleri toplantıya kabul ede- cekleri delegeler üzerinde daha açı- lış oturumunda anlaşmazlığa düşer- ler, ileri ülkelerin önderliğini yapan Birleşik Amerikanın Alabama eyale- tinde ise zencilere karşı vali tarafın- dan kanlı bir sokak savaşı açılırken, bütün dünyanın birden ilgisini rine çekerek, diğer bütün olay- ları ikinci plana iten bir haber ya- yıldı... Haber, Sovyetlerin son o başarılı feza denemelerinden sonra arada ge- çen sessizliği yırtan bir bomba etki- si yaptı. Herşey mahalli saatle 8.04'te Ca- pe Canaveral'de atış rampasında beklemekte olan Atlas roketinin a- teşlenmesiyle başladı. Roketin bur- nuna yerleştirilen ve "Merküri" se- risinden feza kapsülünün -bir tele- fon kulübesi genişliğindeki, o gövde- sine saat 35.30'da yerleşen denemenin kahramanı astronot Gordon Cooper bir saat geçtikten sonra hücrenin içine sıkısıkıya (o "kapatılmıştı". Ni- hayet iki saat süren bir bekleyişten sonra -bütün astronotların nasibi- dir- 7.30'da dev roketi çevreleyen çelik,iskele geriye oçekildi. e Geriye doğru saymalar başlayınca artık "eşref-saat"in gelip çattığı ( anlaşıl- dı. Sıfır'ın sayıldığı anda yalnız Mer- küri kapsülünün içersindeki astrono- tun değil, olayı televizyonda izleyen bütün amerikan o vatandaşlarının kalpleri heyecanla çarpmağa başla- dı. Bir kere, bu denemenin başarıy- la sonuçlanması Hâlinde, "Merküri Projesi" adıyla anılan ve her sefe- rinde birer astronotun fezaya gidip tekrar yeryüzüne dönmesiyle sonuç- lanan deneme serisi başarıyla rilmiş olacaktı. Sonra, bu deneme sayesinde bazı teknik hususlar da incelenecekti ki, en önemlileri şun- lardır: o Şimdiye kadar denenenden çok daha usun süre fezada ağırlıksız kalmanın astronotun o bünyesindeki etkilerinin neler olabileceğini araş- tırmak... Başka bir yörüngeye fırla- tılacak ve üzerinde yanıp sönen 1- şıklar bulunacak bir küreyle uzay- da "randevu" sağlanması imkânları araştırılarak, rusların daha önce i- ki ayrı astronotu taşıyan iki ayrı Cooper'in takip ettiği yol İnsanlığın büyük başarısı kapsülle yaptıklarım (yapabilmek... Kapsülün içersindeki uzay pilotunun ve dönüşler sırasında geçeceği böl- gelerin, gökyüzünün kapsülden gö- rünüşlerinin (o fotoğraflarla (| tesbiti. Güney Afrikanın bir şehrinde özel su- rette yakılacak 3 milyon mumluk kuvvetli bir ışığın, astronotun o bu- lunduğu 200 kilometre yükseklikten görülüp ogörülmeyeceğini (o araştırı mak.. Fezada şekerleme ypokuzuncu dönüşten sonra -har dönüş 88 dakika sürdüğüne gö- re, fezaya çıktıktan 13 saat kadar sonra- "rahat" in” ya dalan Cooper, Bu sırada yerdeki kontrol ve ölçme istasyonlarından herhangi bir : ma ve konuşma yapılmadı. astronotun sağlık durumu, önceden vücuduna tesbit edilmiş bulunan ter- mometrelerle, kalp atışını ve damar- larındaki kanın basıncım (o -tansiyo- nunu- ölçen âletlerle yerden kontrol ve takip edildi. Ayrıca normal bir uykudan sonra da yine uyanamazsa, erden verilecek bir kumandayla çal- dırılabilecek olan alarm zilleri kap- süle yerleştirilmiş bulunuyordu, Bun- ları kullanmağa hiç lüzum kalmadı, astronot, belirli m bir saat ön- ce kendisi uyandı. Cooper, Küba ü- zerinde bulunduğu sıralarda -herhal- de sırf bir tesadüf olsa gerek- ken- diliğinden uyanıverdi. maz da "hizmet"e devam etti. yüzündeki arkadaşlarına bir "günay- dın" mesajı bile gönderecek o vakti yoktu. AKİS/27