25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

gr bu işin ehli olanlara da imkânı verilmemektedir. Türkiyenin turizm davasını bal- talayan diğer unsurlardan birisi de muhakkak ki, hâlen yürürlükte olan kanunlar ve yönetmeliklerdir. Daha gümrük kapısında turistin yakasına yapışan bürokrasi, bu sahada iyi so- alınmasını engellemektedir. Ö bir iktisadi kaynak olarak kabul ediyorsak, ka- nun ve yönetmeliklerde, turiste Hu- r ve rahatlık sağlıyacak şekilde, değişiklikler yapmamız şarttır. Kısacası, turizm dâvamızın başa- ER ulaşabilmesi için her sahada A Z ye, modern bir zihniyeti hâ- m kılmak zorundayız. rek turizmle ilgili devlet dairelerin- de, gerekse özel teşebbüste, turist denilince, çok paralı ve parasını har vurup harman savuran, kaba bir de- yimle, "kazıklanmağa müsait" kim- se anlaşılmaktadır. Bu zihniyetin, dâ- vaya ne derece zararlı olduğu ve o- lacağı açıktır. Halbuki, bütün turis- tik memleketleri bizimkinin tama- men aksine hareket etmektedirler. risttir; Orta halli turistin sayısı yüz- binleri aştığı için, bunların, gittikle- ri memlekete bıraktıkları döviz, pa- ralı turistinkinden çok daha büyük hür yekün tutmaktadır. Bu görüşten Amlamada Balin Otel Kel başa hareket eden memleketler, lüks te- sislerden çok, ucuz ve orta halli tu- ristin ihtiyaçlarım karşılayacak te- sislere önem vermektedirler. o Bizde ise durum, bunun tamamen tersidir. Bütün dünyada, "turistik" denilince, akla ucuz yerler gelirken, bizde lüks ve pahalı yerler düşünülmektedir. Kazıklama imtiyaznamesi D P. devrinde tamamen yanlış bir şekilde ihdas edilen turistik bel- geler de dâvaya alabildiğine zarar vermektedir. Ellerinde turistik belge bulunan müesseseler, kendilerini her türlü belediye kontrolünden uzak saymakta, müşterilerine ( istedikleri fiyatı tatbik etmektedirler. (o Paralı turiste hitap eden birkaç büyük mü- essese dışında, turistik belge sahibi diğer yerlerin hiç biri, turizm dâva- sına faydalı olmamaktadır. Bütün bu sebeplerle, İstanbul Belediye Baş- kanı Necdet Uğurun da dediği gibi, di belgelerin topyekün iptali eh yi hal çaresi olarak görülmektedir. Bunlar iptal edilirken de, bu gibi yer- ler için yeni ve realist bir yönetme- lik hazırlanmalı ve tatbik (o edilme- lidir. Yeni yönetmelikte de orta hal- li turiste hitap edecek yerler birinci plâna çıkarılmalıdır. İkinci bir husus da şudur: Dün- yanın her yerinde turist, gezmek. şimşir tarak TURİZM görmek ve daha ziyade eğlenceli. va- kit geçirmek istemektedir. ü dünyada turist bu şekilde mütalâa edilirken, biz, diğer konularda oldu- gu gibi, bu konuda da tersine bir yol takip etmekteyiz. Gelen turiste, ta- rihi değeri haiz yerlerle, tabiat gü- zelliklerini gezdirmekten başka bir tün diğer şehirlerimiz eğlence haya- tı bakımından alabildiğine oyetersiz- dir. Hattâ, İstanbulda biraz fazlaca olan eğlence yerleri dahi, lerinden değişik hiç bir şey vereme- mektedirler. Bu itibarla, eğlence yerlerimizin kötü Avrupa taklitçiliğinden kurta- rılması, bunun yerine, yabancılara kendimizden bir şeyler verilmesi yo- luna gidilmesi gerekmektedir. o öyle- ce turist, değişik ve orijinal şeyler görebilme ve duyabilme Oo imkânına kavuşmuş olacaktır. Bu bakımdan., turistik eğlence yerlerinin bir sanayi olarak düşünülmesi, gerek devletçe ve gerekse mahalli idarelerce hima- yedilmesi şarttır. Bu yerlerin de turistik evsafı haiz, türk turizm dâ- vasına hizmet eden yerler olması ge- rekmektedir. D. .P. devrinden kalan, turisti "ha- li sayma zihniyetini, maalesef, e İhtilâl hükümeti ve ne de koalis- yıkabilmişlerdir. neyse, gene Turizm dâvamız eskiden AKİS/23