25 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

25 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

ti! Ancak ertesi gün, kongreye güçlükle gitti. Buna rağmen, şans kendisine güldü. YIP li mücahitler de Genel Başkanları gibi ağızlarının payını aldıklarından, hattâ, kongre gecesi kulis yapmak için gittikleri eğ- lence yerlerinden apar-topar otellerine (o döndüklerin- den, Alican "tencere dibin kara" diyemediler. Zayıf bütçeli YTP böylece büyük masraflardan kurtuldu. Talât, Aydemirin sadece bir kişiye faydası dokundu: Gölbaşı Sinemasının sahibine... Zira YIP, iki gün sü- ren kongresi için Uç günlük para ödemişti! P — Bu haftanın ortalarında kara kara düşüncele- re dalan adamın adı Saadettin Bilgiçtir. AP'nin bu gerçek Genel Başkanının -Gümüşpala, Bilgiçin elinde oyuncaktır? hesaplan bir hayli yanlış çıktı. Partiden ihraç ettiği politikacılar, seçim bölgelerine giderlerken büyük kozlarla gideceklerdir. İhraçlarının hemem aka- binde husule gelen olaylar. AP'li idarecileri (o büyük çapta müşkül durumda bırakmıştır. Dünyadan Kanada — NATO'nun mütad ilkbahar toplantısı bu hafta Başkent Ottawa'da toplandı. Gündemde © fevka- lâde önemli meseleler yer almaktadır. NATO İçinde çok taraflı bir nükleer kuvvet kurulmasıyla ilgili tek- lif bunların başında gelmektedir. Fransanın bu teklife ne dereceye kadar muhalefet edeceği henüz bilinme- mektedir. Eğer fransız engeli aşılabilir de, NATO üye- lerini tek bir nükleer kuvvet etrafında toplamak müm- kün olursa, teşkilât, kuruluşundan bu yana en önemli değişmeyi geçirmiş olacaktır. Fransanın daha önce De Gaulle'ün ağzından açıklanan görüşüne göre, böyle bir kuruluş Avrupanın müstakil bir nükleer kuvvet geliş- tirmesini engelleyecek, onu Birleşik Amerikaya o bağ- layacaktır. Birleşik Amerikanın kontrolündeki bir kuv- vetin Avrupanın menfaatlerini hakkiyle savunabilmesi ise çok güç olacaktır. Bu bakımdan Fransanm," fevka- lâde büyük masrafları göze alarak kendi nükleer"kuv- vetini kurmaya çalışması gerekmektedir. Bu görüşün Ottawa'daki Bakanlar' Konseyi toplantısında bu kadar kesin bir şekilde üne sürülüp sürülmeyeceği henüz bi- linmemektedir. Sovyet Rusya, NATO'nun nükleer bir kuvvet ha- line getirilmesi karşısında tepkisini (göstermiştir. İn- giltere ve Birleşik Amerikaya verdiği notalarda Sov- yet Rusya, böyle bir teşebbüsün Batı Almanyayı nük- AP Meclis grupunun tutumu bir hayli değişmiş- tir. AP milletvekilleri, idarecilere ateş püskürmede- dirler. Şimdi Bilgiç grupu toplamamanızı, olayların hı- zım azaltmanın yollarını allamaktadır. Bunu bulaca- ğı muhakkaktır ama, taşıma suyla değirmenin dön- miyeceği de anlaşılmıştır. Yatırımlar — Amerikanın ATP kredisinden omemle- ketimize verdiği 10 milyon dolarla Devlet Demiryolla- rı için alınacak 33 dizel elektrik lokomotifin ihalesi bu haftanın başında yapıldı. Yalnız, ortada bir (omesele vardır: Halen eski ihale kanunu yürürlüktedir. 10 mil- yon dolarla en iyi mi, yoksa en ucuz mu lokomotif- ler alınacaktır? Bir tarihte en ucuzu tercih alman gemilerin akıbeti göz önünde bulundurulursa en iyi lokomotiflerin bulunup alınmasını şiddetle isteme- mek imkânı yoktur Anlaşılıyor ki ucuz etin yahnisi sadece bizde de- gil, her yerde tadsız oluyor. Akisler leer silâhlarla teçhiz etmek için düzenlenmiş bir oyun- dan ibaret olduğunu iddia etmişti. Bu notalara verilen cevaplarda çok kati bir Usan kullanılmış ve Doğu Al- manyanın da nükleer silâhlara sahip olduğu hatırlatıl- mıştı. Cezayir — Uzun bir süreden beri devam eden, perde arkasındaki iktidar mücadelesi hâlâ sürüp gitmektedir. Eski muhariplerle birlikte bir takım- hazırlıklara giri- şen Boumedian, Bin Bellaya muhalefet edenlerin başın- da gelmektedir. Geçenlerde bir toplantıda Boumedian'- la karşılanan Bin Bella, yanındaki Mısırlı gazeteciye onu göstererek: "— Başımıza bütün dertleri açan işte bu adamdır. Bütün entrikaları bu çeviriyor. Öyle değil mi dostum " diye Boumedian'a sordu. O da bu soruyu tasvipkâr bir tebessümle karşıladı. Batı Almanya — Müşterek Pazar İcra Konseyi Başkanı Prof. m. İngiltereye hareket etme- den önce verdiği beyanatta, İngilterenin mutlaka Müş- terek Pazara alınması gerektiğini, bunun avrupalı di- ger üyeler için de hayati önemde olduğunu bildirdi- öyle anlaşılıyor ki, Fransa, İngiltereyi pazar dışında tutmaya daha uzun müddet muvaffak olamayacaktır. AKİS/5