7 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

7 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

kanlığı da bambaşka bir tez üzerinde durarak plâncıların vergi hedeflerinin gerçekleşip (ogerçekleşemiyeceğini otes- bit konusunda pek aceleci davrandık- larını, oysa bu konuda sağlam bit fi- kir sahibi olabilmek için en az Ekim ayına kadar beklemek gerektiğini be- lirttiler ve bir açık bahis konusu olsa bile bunun hiç bir zaman 600 milyon lirayı oObulmayacağını ileri sürdüler. Bu arada ilk 6 aylık uygulama rapo- ru da hazırlanmış olduğundan mü- zâkerelere Ekim başında alınacak ke- sin sonuçlardan sonra devam edilmek üzere ara verildi. Dananın kuyruğu fi ay ewel Devlet Plânlama Teşki- lâtı ile Maliye Bakanlığı arasında başgösteren ihtilafın en hararetli tar- tışması geçen haftanın sonlarında Cu- martesi günü Yüksek Plânlama Ku- rulu müzakereleri (o sırasında yapıldı. Pazartesi, Salı ve Çarşamba günleri de devam edilen toplantılarda 1964 Yı- lı Uygulama Programının o hazırlan- ması ile ilgili olarak iç finansman me- selesi, görüşmelerin ağırlık merkezini teşkil etti. Plâncılar (o 1963 yılından 1964 yılı bütçesine 600 milyon liralık bir açık geçeceğini ve bu açığa İktisadi Devlet Teşekküllerinin yatırımlarını karşıla- mak üzere yapılacak yardımın da ek- lenmesi halinde ortaya 1 milyar 500 milyon liralık bir açığın o çıkacağını Heri sürerek bu miktarın ancak bir ek finansmana gitmek suretiyle kapatı- labileceğini ileri sürdüler. Zira plânın hedefine varabilmesi için gerekli olan yatırımlardan vazgeçmek imkânsız ol- duğuna göre geriye, kalan tek ihtimal vasıtalı veya vasıtasız vergilerle bu 15 milyar liralık açığın kapatılmasıdır. 1964 yılında kamu harcamaları için 17 milyar 550 milyon tespit edilmiş ve bu- 320 milyon liralık açık yeni kaynakla- ra başvurulmasını gerektirmektedir. Plânlamacılar bu açığın vasıtasız, ver- gilerle değil, fakat vasıtalı vergilere konulacak zamlarla kapatılacağını, bu hususta yeni vergilere gitmenin za- ruri olmadığını, 1963 yılı iç finansma- nını karşılamak Üzere bazı maddelere al zamların seviyesini bir mik- ar daha arttırarak istenilen gelirin iel een ileri sürdüler. Katta önce ileri sürdükleri 15 milyar lira- lık rakkamdan da bir miktar fedakâr- lık ederek 1 milyara kadar indiler. Ancak Maliye Bakanlığı (o her yıl yeni vergilere gitmenin bazı mahzur- Ferit Melen Biri yer... lar doğurabileceği kanaatinde oldu- gundan plâncıların zam tekliflerine hiç bir şekilde yanaşmıyor ve mese- leyi bambaşka yönden ele alarak ca- ri harcamalarda yapılacak kısıntılar- la, bir yandan vergi reformları ve Ziya Müezzinoğlu ... biri bakar YURTTA OLUP BİTENLER öte yandan da vergi kontrollerinin da- ha sağlam esaslara bağlanması sonu- cunda gelir miktarının plânda öngö- rülen hedefin de üstüne o çıkarak | milyar m bulacağım ileri sürüyor- du. Bu nuda Maliye Bakanlığını iyimser a aörüşe sevkeden âmil bu- güne kadar elde edilen gelirlerde ge- çen yıla nispette yüzde 30 oranında bir artış kaydedilmezidir. — Ayrıca, İktisadi Devlet Teşekkülle- rinin yatırımlarda kendi' kaynakları- na başvurmasıyla mesele kolayca hal- ledilebelirdi. Anlaşmazlık tarafların karşılıklı id- diaları sebebiyle hiç bir hal çaresine bağlanmadan Bakanlar Kurulunca ele alınmak ve bir karara varılmak üzere Hükümete bırakıldı. İstanbul Dam üstünde saksağan Orta boylu, şişman, saçları bir hay- li dökülmüş olan açık renk elbise- li adam, yazı masasının üzerindeki kristal şekerlikten bir çikolata aldı ve: "— Konusal ortaya atarak hak- kında gerekli tartışmaların yapılma- sını, kotarılarak bütün nüanslarıyla belirgin hale gelmesini sağlamak, İs- tanbuldan hareket etmeden önce basın mensuplarına yaptığım (açıklamanın esprisini teşkil etmektedir. e Böylece projenin müspet ve menfi tarafları ortaya çıkmış olur. Şimdilik bu konu- da herkes birşeyler söylüyor ve ben de bu tartışmaların gelişmesini izli- yorum" dedi. Sonra rahat maroken koltuğuna bi- raz daha gömülerek keyifli keyifli gü- lümsedi ve devam etti: — Maamafih, iyi oldu. Şimdi he- men herkes bu işle meşgul.." Olay, haftanın ortalarında (oÇar- şamba günü İçişleri Bakanlığının ikin- ci katındaki gül kurusu renkli rahat koltuklarla döşenmiş geniş (Bakanlık makamında geçti. Konuşat zat, felç- leri Bakam Hıfzı Oğuz Bekataydı. Be- katanın sözleri, son günlerde gazete sütunlarına geniş çapta intikal eden İstanbulun (Üsküdar ve İstanbul ol- mak üzere iki vilâyete ayrılması ko- nusuyla ilgiliydi. İç politika olayları- nın bir hayli hararetlendiği bir sıra- da gerek grup toplantılarında ve Par- lamentoda, gerekse son CHP. Temsil- ciler Meclisinde hemen hemen bütün ması gibi gayriciddi bir haber atmış ve böylece dikkatleri başka bir nokta- ya çekmeğe muvaffak olmuşta AKİS/17