7 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

7 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

S Ruh sağlığı Her şeyin başı... . Cahit Ardalı, AKİS muhabirine doğru eğildi ve kelimelerin üzerin- de durarak: "— Evet, bugün artık herşeyin ruh sağlığına bağlı olduğu anlaşılmış ve toplum kalkınmasında, kişilerin ruh sağlığı en önemli bir mesele olarak ele alınmaya başlanmıştır. Bunun için- dir ki, özellikle son yıllar içinde ruh sağlığı araştırmaları uygar toplumlar- da | numaralı bir yer işgal etmekte- dir" dedi. Durdu. Masasının üzerindeki, muh- telif memleketlere alt dergileri (o çevi- rerek birçok resim gösterdi, sonra tek- rar, kelimelerin üzerinde dura dura an- latmağa başladı: — Bilindiği gibi, İkinci Dünya Sa- kin bir şekilde kazanılabilmesi, mu meydana getiren kişilerin enerji- lerinden en verimli bir şekilde fayda- lanılabilmekle Oomümkün olacaktır. Bunun birinci şartı ise, bu kişilerin ruhi bakımdan sağlam (olmalarıdır. şilerdir ki kendilerinden beklediği işleri en kısa zamanda ve en iyi bir şekilde başarabilirler. Biz bu- rada, bize başvuranlara ruh sağlığı konusunda yardıma çalışıyoruz." Olay, hafta içinde Ankarada, Ka- raştırma Dispanseri" tabelâsını taşı- yan bu üç katlı sarı binanın içi de tıp- kı dışı gibi, alıştığımız anlamda bir dispanserden çok bir eve benziyordu. Herşey sakin, sessizdi. Yeşil yapraklar, güzel tablolar ve dinlendirici bir de- korla güleryüzlü birkaç memur, sek- reter ve sosyal hemşire, gelenleri kar- şılıyor, uzman doktorlar, kendilerine başvuranları, gündelik kıyaletleri için- de, gömleksiz kabul ediyor ve onlar- la, tam bir ev atmosferi içinde, dosta- ne konuşuyor, dertleşiyorlardı. Ruh sağlığı nedir? tıkara Ruh Sağlığı ve Araştırma A Dispanseri doktorlarından psiki- yatr Dr. Cahit Ardalı yavaş yavaş,"ta- kat gittikçe heyecanlanan bir sesle an- latıyordu : "— Bize hergün birçok anne baş- vurur. Bu annelerin meseleleri belki A ĞG L I K de herkesin ortak meselesidir. Bu an- neler, çocuklarıyla (omünasebetlerinde ufak bir aksaklık hissetmişler ve bu- nun çaresini aramaya koyulmuşlardır. Belki çocuklarını ruhi bakımdan ger- çek mânada iyi yetiştiremediklerini an- lamışlar, belki onların gerektiği kadar çalışmadıklarını, kendilerini yeteri ka- dar emniyette ohissetmediklerini, boş yere huysuzluk edip, yoktan mesele çıkarmak istediklerini ogörmüşlerdir. Belki de çocuklarının yalnızca iştiha- sızlığından, iyi konuşamamasından ve- ya geceleri yatağım ıslatmakta devam etmesinden şikâyetçidirler. İşte bütün bunlar çocuğun ve ailenin ruh sağlını İşini başaramama endişesiyle günleri- ni zehir mi etmektedir? Evham, endi- şe, kötü. düşünceler onu her an hu- zursuz mu bırakmaktadır? Kendisini şüphecilikten kurtaramamakta mıdır? Öğrenci ise sınıfta mı kalmaktadır ? Zeki olduğu, çalışmak istediği halde neden çalışamamaktadır? Annesine babasına neden saygısızdır, neden on- lara hep zıt gitmektedir? Gece uyku- sunda kalkıp yürümekte midir? Ateş- le mi oynamaktadır? Kıskanç mıdır, korkak mıdır, mütecaviz midir? İçine mi dönüktür? Arkadaş edinememekte midir? Kekeme midir? Bütün bunla- rın sebepleri ve önleme çareleri ne- lerdir? İşte modern ruh sağlığının ko- nusu bu ve buna benzer şeylerdir." Ankara Ruh Sağlığı (o Dispanseri, Ankara Vilâyeti Özel İdaresi tarafın- dan açılmış bir devlet omüessesesidir. Ruh Sağlığı Dispanserinde inceleme Yeni ile ilgili meselelerdir. Bu çocuklar ve bu çocukların anne ve babaları hiç şüphe yok ki hasta değillerdir ama, kendi kendilerine halledemedik' eri problemleri vardır ve bizden bu ko- nuda yardım istemeye (o gelmişlerdir. Anne ve babanın karşılıklı münasebet- leri nasıldır? İşlerinde başarılı mıdır- şuları ve ahbapları ile nasıl geçinirler? Çabuk sinirlenen, bağırıp çağıran, kı- rıp döken kimseler omidirler? oOEğer böyleyseler, bunun sebebi nedir? Eş- ler arasında cinsi uyuşmazlık mı var- dır? Kişi işinden mi korkmaktadır? adımlar Okullar, aileler ve işyerleriyle işbirliği yaparak, ruh sağlığını koruma ve te- davi etme yönünde faaliyet göstermek- tedir. (o Dispanserde tek veya gruplar halinde psikoterapiler yapılmakta, ço- cukların tedavileri için oyun odası, | oyuncaklar ve diğer teşhis ve tedavi araçları obulunmaktadır. e Dispanser, ayrıca, ruh sağlığının önemini vatan- daşlara duyurmak ve anlatabilmek a- macıyla konferanslar, filmler hazırla- maktadır. Evlere ve okullara dağıtıl- mak üzere hazırlanan ruh sağlığı bro- şürleri kişiyi ve kişinin (o meselelerini beşik çağından ihtiyarlık çağına kadar ele almaktadır. AKİS/25