7 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

7 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

memleketlerde yıllarca önce faydası görülerek tatbikatı- na başlanan Spor—Totoyu kumar olarak kabul etmek, bu konuda yeterli bilgiye sahip bulunulmadığım göster- mektedir. Bu vesile ile Spor—Totonun memlekette içti- mai olduğu kadar iktisadi sahada da faydalarım söylıye- bilirim. Ancak, gençliğe sağladığı faydaları (o belirtmekle yetinmeyi daha uygun buluyorum. Bütçeye yük tanmil etmeden Spor—Totodan elde edilen gelirle meydana ge- tirilen saha ve tesislerde memleket gençleri huzur Ve emniyetle spor yapma imkânına sahip olmaktadırlar" denilmekte ve Tevetoğlu "yetersizlik" le vasıflandırılmak- tadır. Bu salı günkü Milliyet gazetesinin birinci say- Nükte — fasında "Ç", "Şey" başlıklı karesinde soruyor : "l Ağustostan itibaren Yalovada Termale İşçi Sigor- talarının 760916 nolu işçi kartı ile tedaviye çekilen kişi kimdir? Ve ne ölçüde işçidir?.. Ve kimin akrabasıdır? İlgililer tarafından lütfen açıklanması ricasıyla." Daha sonraki satırlarda ise bu bilmeceye benzeyen soru Zincirinin açıklaması yapılarak şöyle deniliyor: "Bu fıkranın yokmuş gibi görünen nüktesi cevap geldiği tak- dirde ortaya çıkacaktır." AKİS bu şahsın adını açıklayarak fıkraya ilk yardımı yapmak istemektedir. Fıkrada sorulan şahsın adı, Bur- hanettin Çelikbaştır! Burhanettin Çelikbaşın ne ölçüde işçi olduğu ve ki- min akrabası bulunduğu sorularının cevabı da ilgililere düşmektedir. Yalnız, biraz acele edilse.. Zira nükte ak- tüalitesini kaybedecek!.. Not: Sanayi Bakanının adı Fethi Çelikbaştır!.. Dünyadan Akisler Güney Vietnam — Diktatör Diemin budistler karşısın- daki sert tutumu hem bütün dünyanın, hem de Güney Vietnamın paralı desteği Birleşik Devletlerin endişelerini çekmeye devam ediyor. Diemin budistlerin o intiharlarını önlemek için bulduğu tedbir şudur: İnsan üzerinde parla- yan benzin alevini söndürmek için gerekli araçlarla teçhiz edilmiş hazır itfaiye ekipleri... Başkan Kennedynin geçen gün yaptığı konuşmada, Diemin artık Güney Vietnam hal- kının desteğini kaybettiğini kabul etmesi, (oAmerikanın Dieme karşı takip ettiği politikada bir değişiklik bekle- me zamanı geldiğini göstermektedir. Doğu — Batı — Açıldı, açılıyor diye uzun bir süredir gü- nün dedikodusu haline gelen meşhur Washington— Mos- kova telefon hattı, nihayet bu haftanın başında işlet- meye girdi. Telefonun ilk denemesinin hafta sonunda yapılması amerikalı teknisyenlerin canını oldukça sıkmış olsa gerek. Hafta sonlarında iş yapmasını hiç sevmeyen amerikalılar, işin önemini düşünerek, telefon denemesin- de bulunmak zorunda kaldılar. Allahtan, deneme Arıza- sız atlatıldı ve herkes, hiç değilse yorulmadan, yerli ye- rine döndü. Orta Doğu — Mareşal Arifin Kahire gezisi başarısızlıkla sonuçlandıktan sonra üçlü birliğin tarihe karıştığını an- layan Irak ve Suriye idarecileri, hiç değilse kendi ara- larında bir birlik kurmak için harekete geçtiler. Her iki ülkede de Baasçılar iş başında olduğuna ve aynı amaç- ları — Arap sosyalizmi ve Arap Birliği — gerçekleştirme- ye çalıştıklarına göre, aralarındaki birleşmede bir güçlük- le karşılaşmaları şimdilik oObeklenemez. Bütün mesele, şimdi, bu iki amaca başka yollardan ulaşmak isteyen Nasırın Suriye ve Irak içindeki taraftarlarına nasıl bir direktif vereceğidir... Eğer Nasır bu iki Arap memleke- tinde durumu karıştırmak isterse, buna âlet olacak insan bulmakta güçlük çekmese gerek... Brezilya — Son haftaların en ilgi çekici olayı, Brezilya başkentinde otobüs ücretlerinin durmadan yükseltilmesi- ne kızanların çıkardığı isyan oldu. İsyanda bir kişi öldü, 31 kişi yaralandı. Yaralananların onu polis. Fakat akan kanların bir işe yaramadığı söylenemez: İsyan üzerine Belediye Başkam son zamları iptal etmek zorunda kaldı!.. AKİS/7