7 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

7 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

AKİSCİLER SİZİN İÇİN Sinema İnsanlar Yaşadıkça: Bundan bir- kaç yıl önce de seyrettiğimiz ve uzun süre o tesirinden Oo kurtulamadığımız, mükemmel bir insanlık dramı. Montgomery Clift bu filmde ha- Ayrıca Frank Sinatra, Deborah Kerr, Burt Lancas- ter, Ernest Borgine ve Donna Reed de sanatlarının zirvesindeler. Baştan- başa ordu içinde geçen filmde kade- rin ve yalnızlığın ortaya çıkardığı arkadaşlık bağı, ruhen tatmin olma- yan bir kadının çeşitli kompleksleri, sonu ölümle biten geçimsizlikler, acı, fakat realist bir üslüpla beyaz perde- ye aksettirilmiş. oGörmeyenlere mut- laka tavsiye olunur. İngilizce sözlü, renksiz. İkinci film ise Döris Day ve Ric- hard Widmark'ın son derece tatlı o- yunlarıyla meydana getirdikleri "Aşk Peşinde" adlı bir komedidir Bu filmde Doris Day ve Richard Widmark, bir çocuktan başka her şe- ye sahip olan karı-koca rolündeler. Genç çift bu eksikliği gidermek üze- re bir evlâtlık almağa karar verirler. Bu arada başlarına gelmiyen kalmaz. Hoş vakit geçirmek isteyenlere sa- lık verilir. (o İngilizce sözlü, renksiz. (Ankara) Vahşi Masumlar: Son yıllarda e- şine az rastladığımız bir film. Baş- rollerini Anthony Ouinn ye Yoko Ta- ni'nin oynadıkları kurdelâda bir es- kimo ailesinin hayatı bütün detaylar rıyla beyaz perdeye aksettirilmiş. Geri kalmış bir toplumun örf ve âdetleri, (o hususiyetleri, omedeniyetle ilk temaslarında duydukları hayret, yaşayışları, inançları, sevişmeleri, aile ilik anlayışları eksiksiz anlatı- fakat neşeli saf bir eskimo genci durumunda Sev- diği gençkızla (oOevlendikten ve hele bir de çocuk sahibi olduktan sonra karşılaştığı zorluk ve felâketler, be- yazlara esir düşerek ailesinden ayrı kaldığı süre onu olgunlaştırıyor. Sert ve haşin İnuk - filmde Anthony Çuinn' in adı İnuk'tur- zamanla müşfik, sa- bırlı, olgun bir adam haline geliyor. Film boyunca ondaki bu değişiklikler rahatlıkla izlenebiliyor. (Ankara) AKİS/20 1 Kitap okudum Adı: Doludizgin. Türü: Roman. Yazarı : Samim Kocagöz. Yayan: Ataç Kitabevi. (o (Ankara Caddesi 45 - İstanbul) Ataç Kitabevi Yayınları 47., Çağdaş Yapıtlar 5. Baskı : Ekin Basımevi, 1963, İstan- bul. 312 sayfa, 750 kuruş. Kapak: Sait Maden. Konu : Kurtuluş Savaşımız o Üzerine bugüne kadar hikâye, şiir, roman, ti- yatro, anı, çok eser yazıldı. Daha da kimbilir nekadar yazılacaktır. Çünkü Kurtuluş Savaşımızın değeri, gün geç- tikçe daha iyi anlaşılmaktadır. Onbinlerin Dönüşü, Telli Kavak, Sığınak, Bir Şehrin İki Kapısı, 'Sam Amca, Cihan Şoförü, Ahmedin Kuzu- ları ve Yılan Hikâyesi adlı eserlerin yazarı Samim Kocagöz usta kalemini bu defa Kurtuluş Savaşımıza vermiş. Ataç Kitabevinin 1962'de yayımladığı 328 sayfalık "Kalpaklılarla (| 1963'de yayımladığı 312 sayfalık "Doludizgin", aslında Kocagözün, Kurtuluş Savaşı- mızı destanlaştıran "Kalpaklılar" ad- -- büyük eserinin bir ve ikinci ciltle- ridir. Kocagöz, "Kalpaklılar"m önsö- zünde şöyle demektedir: "Yirmi yıl önce, yazıya ilk heves ettiğim günler- den beri, Kurtuluş Savaşımızın kahra- manlıklarını, bir ulusun sömürgecile- re karşı nasıl ayaklanıp direndiğini, özgürlüğünü nasıl kurtardığını yaz- OKUNMUŞ KİTAP SATIN ALINIR Kütüphanenizdeki işinize ya- ramıyan eski ve yeni yazılı her çeşit okunmuş kitap uygun fi- yatla evinize kadar adam gön- derilip satın alınır. P.K. 193 Merkez ANKARA (AKİS — 473) Müracaat: mak en büyük amacım oldu. (...) Ön- celeri, bugün sağ olan bir kahrama- nın kendisinden dinlediğim serüvenini yazmıya karar vermiştim. Bu hikâye- nin iskeletini kurabilmek için, daha başkalarını da dinlemek gerekti. Baş- kalarını dinleyince, bir takım kitap- ları, anıları da okumayı düşündüm. Derken dayanamadım; görmem gere- ken, elime geçirebildiğim bazı belge- lere kadar dayandım. (..) Ama koca Kurtuluş Savaşımız, o bütün olayları ile nasıl yazılır? Hele bir roman çer- çevesi içinde... (..) Meraklı okurlarım bu kahramanları, başka kitaplarda da kolayca bulabilirler. Anılarını yaz- mamış, yazamıyacak kişiler de var romanımda, hem de çok... Ya kendile- rini dinledim, ya da dinliyenlerden, inandıklarımdan, serüvenlerini öğren- dim. (..) Bana bu romanı yazdıran sebeplerden biri, oOhâlâ kulaklarımda çınlayan Mehmetlerin sesidir." Kalpaklılar ve onun ikinci cildi olan "Doludizgin"in konusunu bura- da özetlemiye imkân yok. Kocagöz, yukarıya bir kısmını aldığımız önsö- zünde romanının genel konusunu an- latmaktadır. BU bakımdan, "Kalpak- lılar 1" ve "Doludizgin-Kalpaklılar 11"ye "Kurtuluş Savaşımızın romanı" Kocagöz, b iki ciltlik eserinde, güzel bir dil ve sağlam bir üslüpla anlatmış. Beğendiğim : "Kalpaklılar W ve "Doludizgin - KalpaklılarII" de Sa- mim Kocagözün Kurtuluş Savaşımıza değişik bir açıdan bakmış olması çok önemli. Eserde kahramanlar cıvıl cı- vıl yaşıyorlar o ve yanıbaşınızdaymış gibi konuşuyorlar. Elbette ki bu, büyük başarıdır. Sonuç : "Kalpaklılar 1" ve TI" yi, Kurtuluş Savaşımız üzerine (o bugüne kadar yazılmış romanların en güçlüsü buluyorum. Dili, anlatışı, roman kuru- luşu ve inandırıcılığı bakımından ka- lıcı bir eser. Tarihi roman adı altın- da birtakım Oo uyduruklardan bıkmış olanlara ve Kurtuluş Savaşımıza de- ğişik bir açıdan bakmak isteyenlere Kocagözün "Kalpaklılar" ve onun de- vamı olan "Doludizgin"i okumalarını özellikle salık veririm. H.K.