7 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

7 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER ısrar etmektedirler. Hükümetin duru- mu değiştirmek için yaptığı bütün ça- lışmalara rağmen, Güneyde bir zen- cinin beyazlarla ayni okula gitmesi, ay- ni lokantada yemek yemesi, ayni oto- büse binmesi, ayni sinemada yanyana film seyretmesi, ayni mağazadan a- lışveriş etmesi mümkün değildir. Bun- dan beş yıl kadar önce, Başkan Eisen- hower, Arkansas eyaletinin Little Rock kasabasında dokuz küçük zenciyi be- yanların devam ettiği bir okula yaz- dırmak için koca bir paraşütçü tüme- nini seferber, etmek zorunda kalmış- rabilmektedir. Ayni şekilde, nüfusunun yüzde 42'si zenci olan Missisipi eyale- tinde de, bir James Meredith'i üniver- siteye kaydettirmek için 16 bin kişilik bir kuvvetle 400 federal komiseri sefer- ber etmek gerekmiştir. Alabama Valisi Wallace'in iki zenci öğrenciyi Alaba- ma Üniversitesine kaydettirmemek 1- çin bundan üç ay kadar önce çevirdiği dolaplar ise, AKİS okuyucularının ha- tırındadır. Uzaktan insana durum ne kadar acıklı görünürse görünsün, uzun Ssü- nedir bu hayatı yaşayan Güneyli zen- cilerin artık bunu kanıksayıp işi o"u- runa bıraktıklarına şüphe yok. Irk- daşlannı uyandırmaya çalışan bazı AKİS/22 öncü liderlerin dışında, Güneyli zen- cilerin büyük bir çoğunluğu rahatını kaçırmamak için bu durumu olduğu gibi kabul ediyor, mücadeleyi göze a- lamayanların bir kısmı da o selâmeti Kuzey eyaletlerine göçmekte buluyor. Bugün Güneyde, Amerikan zenci- lerinin yüzde 52'sinin yaşadığına yu- karıda işaret etmiştik. 1910 yılında bu oran yüzde 81, 1930 yılında yüzde ll, 1950 yılında da yüzde 60'dı. Orandaki devamlı azalma, Kuzeyin zencileri ne kadar çok çektiğini açıkça ortaya koy- maktadır. Alabama, Güney ve Kuzey Carolina gibi eyaletler son on yıl için- de zencileri kaçırırken, başta Callfor- 1880 de linç, 1983 de dayak Karaların alın yazısı nia olmak üzere New-York, Illinois, Ohio ve Michigan gibi eyaletlerdeki zenci nüfus devamlı olarak çoğalmış- Dokuz köyden kovulanlar Bilindiği gibi, Amerikada zenci kö- leliği meselesi bundan bir asır ka- dar önce patlak verdiği zaman Gü- ney eyaletleri kölelikten yana, Ku- zey eyaletleri' de köleliğe karşıydılar. Patlak veren iç savaşı Kuzeyliler ka- zanmış ve bunun sonucunda Anaya- saya bir madde konularak, köleliğin ortadan kaldırıldığı ilân edilmiş, deri- sinin rengi ne olursa olsun bütün a- merikalıların oOkanun karşısında eşit oldukları ilkesi pekiştirilmişti. Fakat bütün bunlara rağmen zencilerin ikin- ci sınıf vatandaş nitelikleri (o büugüne kadar ortadan kalkmış değildir. | İç savaş patlak verdiği sırada Kuzeydeki zencilerin sayısı pek azdı. Güney eya- letlerinden Kuzeye yapılan göçler so- nunda bu sayı bugün çok kabarmış ve ortaya şimdi bir de, Kuzey eyalet- lerinde siyah-beyaz ayrılığı meselesi çıkmaya başlamıştır. Gerçekten, herşeylerini arkada bı- rakarak büyük ümitlerle (Güneyden Kuzeye göçen zencilerin orada öyle parlak bir hayat seviyesine kavuştuk- ları söylenemez. Kuzeyliler hergün bi- raz daha kabararak aralarına katılan bu "sonradan gelme" lere pek konuk- sever davranmıyorlar. En konuksever eyalet sayılan New-York'ta bile zen- Chicago ve Philadelphia'da da, sözde ırk ayırımı olmamakla beraber, zen- ci çocukların yüzde sekseni beyaz ço- cukların okuduğu (okullara gideme- mektedir. Güneydeki gecekondularından ayrı- lıp Kuzeye göçen zencilerin yarattığı meselelerden biri v meselesidir. Büyük şehirlerin hızla sanayileşmesi sonunda, durumu iyi olan amerikalı- lar şehir dışına kaçmışlardır. Bunlar banliyölerde, bahçe içinde tek katlı ev- lerde yaşamaktadırlar. Böyle bir yaşa-