29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Mesut Sunanın Kayserideki evi Sanki Menemen ilçesinde de Mustafa Kurtber ve Cevdet Kıran adında iki AP li, radyodan, İnönüye yapılmak is- tenen suikastın oOakim kaldığını du- yunca fena halde sinirlendiler ve "E- limize ogeçse, İnönüyü kıtır kıtır ke- seriz" diye bağırarak nümayişe yelten- diler. Bu iki sapık da yakalanıp ceza- evine gönderildiler. Bütün bu olaylar Ege bölgesinde cereyan ettiği halde AP nin ne İzmir teşkilâtı, ne de Eğe- nin diğer her hangi bir il teşkilâta en ufak bir kıpırdama gösterdi, bu arada İnönüye bir geçmiş olsun telgrafı gön- derme lüzumunu hissetti. Bu arada AP nin Genel Sekreteri Orhan Süersanın gene Egenin Gördes ilçesinde sebep olduğu bir hadise AP nin talihsizliğini arttırdı. Süersanın macerası (Genel Sekreterin hikâyesi, herkesi ap- tal, kendisini akıllı zanneden bir adamın ve bunu politika yapan bir zih- niyetin hikâyesidir. Gördeste belediye seçimleri yenile- necekti. AP bunun kazanılmasına ö- nem veriyordu. Manisayı AP kendisi- nin bir kalesi olarak görmektedir. O- Eminsu Kurmay Al- bay- gönderilmesini uygun buldu. Se- çimlerin arefesinde Süersan Gördeste bir lokalde AP lilere hitaben bir ko- nuşma yaptı. Gazeteler Genel Sekre- terin şöyle dediğini yazdılar : "— İsmet Paşaya Ankarada bir su- ikast teşebbüsü yapılmış. Biz, İnönü- nün çok oyunlarını gördük. Bu suikas- kâbe olacaktı!: ta inanmayın arkadaşlar. Gerçek mâ- nada bir suikast değildir. Kanaatimiz bu merkezdedir. Benim de şahsen ka- naatim budur Sözler bir zabıtla tesbit edilerek savcılığa intikal ettirildi, o fakat önce AP Genel-Merkezi "Yok canım, bizim Genel Sekreterimiz o böyle söylemez" YUTRTTA OLUP BİTENLER diye bir tebliğ yayınladı -fakat "eğer söylediyse, bunu reddediyoruz" deme- bir gün sonra da Or- ihtimalinden bahsettirdiğini bildirdi. Hadisenin aslı şudur: Süersan top- lantıda. AP nin meşhur "Gözlerime ba- kınız, ne dediğimi anlarsınız" tertibi cümleler söylemiş ve AP liler Genel Sekreterin ne demek istediğini anla- mışlardır. Nitekim, savcılıkta yürütülen muamele bunu göstermektedir. Ancak Ankarada yürütülen başka muameleler, bu çeşit emi eme so şekküller ve şahıslar olacaktır. Sıkıntılı İnönü jpönü, şahsi güvenliği konusunda dai- ma serbesti düşünceli olmuştur. Çok zaman şöyle der? — Bir endişe insanın yüreğine yer- leşti mi ondan sonra her duvarın ar- kasında bir gölge görmeye başlar.." Nitekim, Başbakanken ve Cumhur- başkanıyken kimseye haber vermeden başını alıp çok zaman bir yerlere git- tiği olmuştur. Emniyet kuvvetleri İnö- nüyü Oo Cumhurbaşkanıyken bir defa İnönü suikasttan bir gün sonra Konser Salonunda Her telden çalıyorlar AKİS/L1