29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER tür. Bu, geçen yıla nisbetle yüzde 7 o- ranında bir artış demektir. 2 milyar 500 milyon lira bulacağı o sanılan dış yardımlar da ilâve edilecek olursa cop lam kaynaklardan 65 milyar 300 mil- yon lira gelir sağlanacaktır. Harcama- larda ise özel tüketim harcamaları i- çin 43 milyar 803 milyon lira, Kamu cari harcamaları için 10 milyar 150 milyon lira, özel yatırımlar için 4 mil- yar 500 milyon lira, kamu yatırımları için 6 milyar 845 milyon lira ayrılmış bulunmaktadır. 1964 yılında toplam olarak 11 mil- yar 300 milyon liralık yatırım yapıla- cağı sanılmaktadır Bunun 4 milyar 500 milyon lirası özel sektöre ait olacak 6 milyar 845 milyon liralık bir kısmı sinde kullanılmış olacaktır. Rakkamlar, rakkamlar... A ncak türk ekonomisi, her plânlı kalkınma hareketinde olduğu gibi çok hassas bir safhaya girmiş bulun- maktadır. Bu bakımdan artık ekono- minin dengesini (obozmadan acık fi- nansmana gitmek tamamen imkânsız- dır. 1964 yılında kamu kesiminin top- lam gelirleri ile harcamaları arasında mutlak bir eşitliğin sağlanması şart- tır. Oysa geçen yıl tahmin edilen ver- gi gelirlerinin 500 milyon liralık bir noksanla gerçekleşmiş olması 1964 yı- lı bütçesine ağır bir mali yük tahmil etmektedir. Zira 1964 vergi hedefi 10 milyar 100 milyon lira olmakla bera- ber, bu rakkam 1962 cari fiyatlarıyla A.P. Grupu Mecliste Bütçeyi takip ediyor Trene bakar gibi ise kamu sektörü tarafından gerçek- leştirilecektir. Kamu sektöründeki en önemli yatırım 3 milyar 397 milyon liralık Genel ve katma bütçeli daire- ler yatırımlarıdır. . Bundan sonra sı- rasıyla 2 milyar 654 milyon lira ile ik- tisadi devlet teşekkülleri, 529 milyon lira ile mahalli idareler ve 265 milyon lira ile de döner sermayeli kuruluş- lar gelmektedir. 1964 yılında özel tüketim harcama- gelişmenin sağladığı imkânlar, kısmen de olsa hayat standardının yükselme- AKİS/16 10 milyar 500 milyon lirayı bulmakta ve geçen yıl eksik tahakkuk eden ver- gi gelirlerinin de tesiriyle 947 milyon liralık Obir açık ortaya çıkmaktadır. Vergi gelirlerinin (o 1963 te beklenilen seviyeye ulaşamamış olmasının yanı sıra, iç ve dış borç ödemelerinin artı- şı ile iktisadi devlet teşekküllerinin finansman ihtiyacı, bütçe açığının bu kadar büyük oluşunun diğer sebepleri- ni teşkil etmektedir. 1964 programına göre içinde bulun- duğumuz yılın başlıca (o problemlerini nüfus, istihdam ve insan gücü ile sos- yal güvenlik meseleleri teşkil etmek- tedir. Kalkınma planındaki nüfus politi- kasını gerçekleştirmek üzere 1963 yı- lında ailelere istedikleri sayıda ve iste dikleri zaman çocuk sahibi olmalarını sağlamak üzere nüfus plânlaması ko- nusunu anlatmak, bu yönde eğitim ve uygulama işlerini yürütmek amacıyla, Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığın- da çalışmalara başlanmıştır. Bu ko- nuda milletlerarası kuruluşlarla da iş- birliği yapılacaktır. Bakanlıktaki ça- lışmalara paralel olarak o hazırlanmış olan bir kanun tasarısı da Millet Mec- lisine sunulmuş bulunmaktadır. Nüfus dağılımı ve şehirleşme problemleri ise ayrıca ele alınacaktır. Öte yandan plânın başarıya ulaş- masında önemli bir faktör de gerekli sayıda ve nitelikte insangücünün kal- kınma çabasına zamanında katılma- sıdır. Amaç bir yandan eldeki insan- gücünü ihtisaslarına göre kanalize eder ken, öte yandan da istihdam proble- mini olumlu bir çözüm çaresine bağ lamaktır. 1964 uygulama programına göre bu yıl 14 milyon 700 bin kişilik işgücü arzına karşılık otoplam istih- dam hacmi 13 milyon 500 bin olacak- tır. Aradaki I milyon 400 bin kişilik açık geçen yıla nisbetle 100 bin kişilik bir azalma göstermektedir. Ayrıca iş- gücü meselesi ile ilgili olarak Hükü- metin karşı karşıya olduğu bir diğer güçlük de, özellikle sanayi ve sosyal hizmet alanlarında hissedilen teknik eleman yetersizliğidir. Eleman ihtiya- cı, sağlık personelinde 9 bin 900 kişi, yardımcı sağlık personelinde 17 bin 500 kişi. ilk ve orta eğitimde 53 bin 100 kişi, sanayi teknisyenlerinde 12 bin ki- şi, tarım teknisyenlerinde 4 bin 900 kişi, veterinerlerde 1450 kişidir. Bu açığın giderilmesi ile ilgili ola- rak çeşitli eğitim tedbirleri alınacak- tır. Öte yandan işsizlik probleminin çö zümü için de kamu sektörü projelerin- de daha çok işgücü kullanılması im- kânları araştırılacak, çeşitli sektörlerde projeler hazırlanırken ve bunların se- çimi yapılırken istihdam yaratıcı pro- jelere öncelik tanınacaktır Kıbrıs Başka kapıya B' hafta, Manhattan adasındaki Bir- leşmiş Milletler binasından Kıbrıs na, Ankaradaki ilgililerin hiçbirisi şaş- madı, o Kıbrıs anlaşmazlığı Birleşmiş Milletlere giderse, Güvenlik Konseyin- deki devletler ne tutum takınır, Kim kimi destekler, nasıl bir çözüm yoluna varılır - daha doğrusu varılamaz -, türk dış politikasını yönetenler bu sorula-