29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUSiKi Haberler Gi haftalar daha canlı bir üzik faaliyetine tanık olacakları için ankaralı müzikseverler hep sevin- mektedirler. ( İngiliz kornocu Barıy Tuckwell' 'den sonra, yine ingilizlerden Başkanınınkine benzeyen bu topluluk ta viyolonsel ve piyano çalan iki solo- cu eşliğinde bir de soprano var. A İmanyada çağdaş müziğin uygula- yıcısı (o kuşaklardan o besteci Karl Höller 3 Mart akşamı Cumhurbaşkan- lığı Orkestrasını yönetecek ve kendi bestesi olan Sweelinck çeşitlemelerini çaldıracak. Ayni konserde İdil Biret- ten Mozart'ın mi bemol majör piyano konçertosuyla Igor Strawinskiy'nin çok ünlü bestesini, piyano ve orkestra için "Capriçyo" sunu dinleyeceğiz. Konser Ravel'in İspanyol Rapsodisiyle sona erecek. İdil Biret Sihirli parmaklar. Konseri veren : Gotthold E. Lessing.. Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası. Yöneten : Solocu : Barry Tuckwell (Korno). Konserin yeri: Ankara Konser Salonu. Günü : 22 Şubat 1964, Cumartesi Saat 20.30 da. Tertipleyen : Ankara Filarmoni Derneği. Program : Biri Çağdaş, diğeri neo-romantik iki aman ve diğeri milli ekole dâhil olmayan bir rus bestecinin eserlerinden ibarett 1.B. Blacher : "Concertante Musik", 2.R. Strauss: Korno ve Orkestra için Konçerto, mi bemol majör, 3.P.I. Çaykovski: Beşinci senfoni. Konserin Özellikleri : Uzun zamandanberi ne Ahkamda ne de Türki- yenin diğer sanat çevrelerinde korno konseri verilmemişti. Çok önceleri, 1937 de, Cumhurbaşkanlığı Orkestrasına kornocu ve o sıralarda yeni kurul- makta olan Devlet Konservatuarına da korno öğretmeni e çağrılan al- man saantçı Ernst Paul, birkaç oda müziği ve bir de orkestra konserinde bu pırıl pırıl parlayan gösterişli çalgının nasıl çalınabileceği hakkında an- cak bazı örnekler vermişti. günden bugüne orkestrada ara sıra duyulan solo pasajlar dışında Türkiyedeki müzikseverlerin korno solosu dinleyebihneleri ancak plakla- rın aracılığı ile olabilmiştir. Oysa ki orkestranın, özellikle romantik çağdan buyana en önemli çalgılarından biri sayılan, gayet etkili bir tonu ve ça- lınış tarzı olan, ama bu özelliklere karşı solocuya büyük ve aşılması zor güçlükler çıkaran korno, aslında, eskiden av partilerinde kullanılan boru- lardan farklı birşey değildir. Daha önceleri, insanların uzaklardan birbir- leriyle işaretleşmek için kullandıkları (o boynuzdan yapılmış borular da aynı sınıfa girerler. Ancak orkestra kornosu pistonlarla donatıldığı için ses ban- dı çok daha genişletilmiş ve tonu mükemmelleştirilmiştir. Çalınması bu denli zor olan çalgıyı iyi çalanlar arasında zamanımızın en önde gelen sanatçılarından birisi olan Barry Tuckwell sayısız konser- e ve resitalleriyle, değerli bir kolleksiyon ii eden plâklarıyla çalgının sayılı virtüozlarındandır. Beğendiklerim : Bu sezonda iki senfonik şiirini dinlediğimiz Richard Strauss'un sevimli ve çok çalınan komo konçertosunu dinlemekle bütün ankaralı müzikseverler zevk duydular. Üstelik, çalış kadar orkestranın eşli- gi de olumluydu. Zaten Richard Strauss bütün bestelerinde orkestra üye- lerine zaman zaman Sololar yaptırır, bu konçerto olsa olsa solo partisi da- ha uzun süren bir çeşit senfonidir. Beğenmediğim : Programda konçerto hariç diğer parçaların geçen kon- serdekinin ayni olması dikkati çeken bir husustur. Özellikle aradan aşağı yukarı on günlük bir "dinlenme" tatili geçtikten sonra verilen bu konser- de biraz çeşni değişikliğini herkes aradı. Şef Lessing Çaykovskinin besinci senfonisinin son kısmında bazı kı- saltmalar yapmış. Bazı bestecilerin -özetle Chopin, Moussorgsky ve Paga- nini gibi- eserlerinde sonradan diğer bazılarının değişiklikler yaptığı bili- nir ama bu. gerektiği için yapılmıştır. Oysa ki, Çaykovski gibi kişiliği olan bir orkestra bestecisine bunu uygulamak hoş kaçmamış, üstelik bilhassa güzel olan ikinci bölümle sonuncunun arasındaki dengeyi bozmuş... Sonuç : Genellikle başarı derecesi ortadan yukarıydı denilebilir. Nitekim Bacher ile Çaykovskinin çalmışı ilkinden daha iyiydi. Daniyal ERİÇ AKİS/31

Bu sayıdan diğer sayfalar: