29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL HAYAT Moda Bahar kapıya dayandı İkbaharı kim sevmez? Ama kadınlar için bu, yeni bir mesele demektir. Ev kadını bunun için kendi gardırobu- nu, çoluk çocuğun gardrobunu daha çok evvelden gözden geçirmek, gafil avlanmamak ve kapıya dayanan ba- harı, falso vermeden, ufak tefek ilâ- veler, tamirler ve yeniliklerle. karşı- lamak zorundadır. Yoksa bütün âile, baharda kendisini çırçıplak hissede- cek, bir yere giderken giyecek bir kı- yafet bulamıyacaktır. Bilindiği gibi, Pariste hazır elbise- ciler, büyük terzilerden çok daha evvel modellerini teşhir etmektedirler. Fa- kat onların büyük tersilerle (ahenkli şekilde çalıştıkları bir gerçektir. Yani hazır elbisecilerin Oo modelleri büyük terzilerinkini yakından izlemektedir. Hazır elbiseciler, bu mevsim erkek taklidi kadın modasına veda edecekle- rini söylemişlerdir ama, doğrusu, bir moda gelince, artık kolay kolay gitme- mektedir. Bahar modası ne kadar ka- dınlık iddiasında "ise, gene de erkek havası etkisinden tam' kurtulamamış- Ir. Renkli çoraplar ve Matahari tipi vet, çoraplar renklidir. Mavisi, mo- Er , kayısı renklisi, pembesi, hardal renklisi vesaire, bu mevsim çok moda olacaktır. Hattâ beyaz çoraplı gık ka- dınlar da görülecektir ama, bunlarla eş olarak giyilen küçük topuklu renk- li ayakkabılar gene spordur, gene er- kek ayakkabısı havası taşımaktadır. Beli sıkı, spor ve aynı zamanda fan- tezi empermeabler ile kloş şapkaları Matahari tipini canlandırmaktadır. Siyah yerine ve ciddi koyu renk- ler yerine açık renkler aranacak, özel- likle beyaz ve altın sarısı çok moda o- lacaktır. Gene moda olan birşey, çiz- gili flanel okumaşlardır. e Bunlardan tayyörler, pardesüler, sokak elbisele- ri ve blâzerler -ceketler- yapılacak- tır. Plili etekler, jüp - kilot o şeklinde - pantalon - etekler özellikle göze çarpa- caktır. Moda kumaşlar kareli, çizgili kuru kumaşlar ve geniş omesamatlı tweed'ler ile gabardindir. Gabardinler bu mevsim çok renkli olacaktır. Bahar deyince akla gelen kıyafet, tayyördür. Ama bu mevsim tayyörler geçen mevsimlere göre çok daha çe- şitli, çok daha değişik ve çok daha ca- ziptirler. Tayyör, erkek kostümü gi- bi, arık her saatin elzem kıyafeti ol- muştu Tayyör ceketlerinde başlıca üç şe- kil göze çarpmaktadır: Uzun ceketler, çok kısa ceketler ve yumuşak, hafif ce ketler. Uzun ceketler arasında bazıla- rı truvakar denilecek kadar uzun ve at kayafeti (o hissi verecek şekildedir. Bir kısa ceket Şık ve zarif AKİS/28 Bunlar belden aşağı kabarıklık kazan- mıştır. Çift düğmeliler, cepliler, ge- niş yakalılar vardır. Daha sade bazı uzun ceketler ise kupla cekete oturtulmuş veya sonra- dan bağlanmış kemerlere sahiptirler. Bu ceketlerin modaya yepyeni ve yıl- lardan beri unutulmuş bir veçhe ver- diği muhakkaktır. Bunlar tutunduğu takdirde, onbeş yıl önceki, yirmi yıl önceki tayyörler moda olacak demek- tir. Uzunca ceketlerin daha kullanışlı ve pratik olanları, klâsiğe yakın ceket- lerdir. Bunların erkek yakalan, çoğu zaman yuvarlak bitimleri, bazen cep kapakları vardır. En kısaları, kol bo- yu ile aynı hizada bitmektedir. Bun- lar vücuda ne çok sıkı sıkı yapışıktır, ne de çok fazla boldur. Kollar dar vü- cuda yakın olarak takılmıştır. Ölmeyen kıyafet: tayyör! u mevsimin kısa ceketli tayyörleri de, eskiye göre, çok değişiktir. Bun- lar bolero tipi, vücuda âdeta bitişik, çok genç görünüşlü ve gerçekten kı- sa ceketli tayyörlerdir. Bunlar, uzun ların aksine, çoğunlukla yakasızdır- lar ye luzun yakası ile tamamlan- maktadırlar. Meselâ sık düğmeli, cep- siz, vücuda yakın kısa bir tayyör ya- kasızdır ve içinden giyilen küçük be- be yakalı bluz tayyör yakasından dı- şarıya çıkarılmakta veya "V" şeklinde açık bir kısa tayyör ceketi içten giyi- len sveterle tamamlanmaktadır. Ba- zen de kısa ceket, mongomeri ceket veya döpiyes şeklinde karşımıza çık- makta, vücuda iyice yaklaşmaktadır. Hafif tayyörler (o çok hafif, geniş mesamatlı ve açık renkli, özellikle bej, krem, altın sarısı ve bu tonlarda tweed'lerden, örgü yünlerden, örgüye benzer kumaşlardan yapılmıştır. Bun- lar normal uzunlukta, açık bebe ya- kalı veya minimini mintan yakalı, cep kapakları bulunan, vücuda yakın bi- çilmiş, fakat onun hatlarını sıkmadan düşen yumuşak, rahat tayyörlerdir. Bunlar düğmelerle kapatılmıştır. Bluz lar gözükmemekte, kendileri bluz ve ceket arası bir manzara göstermekte- dirler Mevsimin özelliği, kemerli, uzunca ceketli çift düğmeli, renkli gabardin tayyörlerdir. Bunlar çoğu zaman Ma- tahari tipi gabardin kumaştan yapıl- mış kloş şapkalar, kumaş kasketler ve berelerle (o beraber (o giyilmektedir ve gençliğin modasını teşkil edecektir. Dernekler 1 numaralı Dernek Geride bıraktığımız o hafta içinde, Çarşamba gecesi, Irak Büyük Elçi- liğinde, çok güzel bir suvare ile, kuru- luşunun 36. yılını kutlayan Türkiye