29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Ferit Melenin söylemediği, vergiler kanunlaşmadığı takdirde bunun İnönü Hükümeti tarafından güvensizlik oyu sayılacağı oldu. Bakan devam etti Parlâmentodan ge- çerse gene yüzde 7 civarında bir kal- kınma hızı sağlanacak, yatırımlar ger- ihracat programları realize edilecek, iş hacmi geçen yıla nispetle daha geniş olacaktır.. (o Tabii bu arada bir diğer faktör de Konsorsiyumdan sağlanacak dış yardımların zamanında alınabil- mesidir. "— Peki size göre yeni vergi kanun larının Parlâmentoda (o kabul edilme şansı nedir?" "— Bugün için kesin bir şey söyle- mek mümkün değil. Ama eğer YIP ve CKMP ile Bağımsızlar da CHP nin ya- rımda oy kullanırsa oOgeçmemesi için hiç bir sebep yok.. Zira AP nin karşı oy kullanacağı şimdiden bilinen bir şey." "— Peki, ya bu partiler de yeni ka- nunlara muhalefet ederlerse? "— Ozaman.. O zaman.." Melen cümlesini oOtamamlamadı. Dudaklarının kenarına takılı hafif bir tebessümle Oo başka bir konuya geçti. Aslında o zaman Hükümet için yapı- lacak tek şey vardır: Meclisin güven oyuna başvurmak.. Nitekim İsmet İ- nönü, Hükümeti kurarken bunu açıkça ifade etmiştir. Yeni kanunların Millet Meclisindeki müzakerelerinin ne şekilde gelişeceği hususunda şimdilik kesin bir şey söy- lemek imkânsızdır ama bilinen tek şey bu kanunların Türkiyenin ekonomik kalkınması ile son derece yakından il- gili olduğudur. Herhalde önümüzdeki 15 gün içinde CHP grupuna çok iş düşecektir. Madalyonun öbür yüzü Höitanın başlarında bir AKİS men- ubunun Ferit Melene sorduğu so- ru, Devlet Plânlama Teşkilâtı Müste- şarı Ziya Müezzinoğluna da soruldu : '— 1964 ün ekonomik bakımdan kı- sa bir panoramasını çizer misiniz?" Müe glu da bir süre düşündü, tükenmez kalemle değil ama elindeki piposuyla oynadı, hattâ kahve de 1s- marladı ve nihayet konuştu: "— 1964 yılına Kalkınma Plânının 1964 hedeflerine uygun olarak hazır- görmektedir. Bu hedefin gerçekleşmesi AKİS/14 ise gerek kamu ve gerekse özel sek- törün programda kendileri için ayrılmış bulunan oranlarda yatırım yapmaları- na bağlıdır. Kamu sektöründe bu yıl yatırımların yüzde 90 oranında ger- çekleşebileceğini tahmin ediyorum. Ö- zel sektörün ise kredi ve vergi politi- kası gibi faktörlerin tesiriyle kendisine düşen yatırımı yapacağı gibi, imalât sanayiine yönelmesi de beklenebilir. Yatırım faaliyetleri ve bu faaliyet- lerin ekonominin tümü üzerindeki et- kileriyle 300 bin kişiye yeni iş imkânı sağlanacak, dış tediye açığında yüzde 6 oranında bir azalma olacaktır. Ancak hemen şunu da ilâve edeyim ki yukarıdaki hedeflere ulaşabilmek herşeyden önce bütçenin iç ve dış fi- nansmanının tam olarak sağlanması- na bağlıdır. Vergi kanunlarında yapılmakta o- lan değişikliklerin 1964 programının fi- nansmanını tam olarak sağlayabilecek nitelikte olduğunu ifade etmek o güç- tür. Nitekim Bütçede bir miktar açık şimdiden kabul edilmiş ve bunun Se- ride istikrazla karşılanması öngörül- müştür. Vergi tasarılarında BMM de yapılacak değişikliklerle bu açığın da- ha çok artmasından ciddi olarak en- diş etmek gerekir. o Geçen yıl olduğu gibi tekrar bir finansman meselesinin ortaya çıkması ve bunun 1963 de ya- pıldığı gibi yıl içinde tasarruf adıyla anılan tedbirlerle (o önlenmesi yoluna Ziya Müezzinoğlu Şüpheyle o bakıyor gidildiği takdirde Bütçenin programa uygunluğu büsbütün zedelenmiş ola- cak ve hiç şüphesiz plân hedefinin gerçekleşmesi de mümkün olmayacak- tır. Bu bakımdan gerçek anlamda bir vergi reformunun bu yıl içinde yapıl- mamasının omahzurlarını oşimdiden söylemek bir kehanet sayılmamalıdır. Vergiler konusu Müezzinoğlunun Meclis ve Senato konuşmalarına paralel olarak çiz diği panorama doğrusu hiç de Mele- ninki gibi toz pembe değildir. AKİS'çi bu defa Müsteşardan, kanunların ne şekilde getirilmesi gerektiğini sordu: Müezzinoğlu önce vergi gelirlerinin, milli gelirdeki artışı takip edebilecek bir sistem dahilinde tahsili gerektiği- ni - Melen bu fikre karşı gülmekte ve "bu gençlerin, (o plânlamacıların fikri! Sistem değişiklikleri bir kalemde ya- pılamaz" demektedir. Aslında Maliye Bakanlığında bu iş için iki yıldan beri uğraşılmaktadır ve bu sür, bir sistem değişikliği için az değildir- söyledi ve sonra gerçek reformun ana hatların) sıraladı: * "— a) Gelir vergisinde yapılacak değişiklikler, vergi reformunun ekseni- ni teşkil etmelidir. — Vergi hasılasını artırmak için zi- rai kazançlarda uygulanan asgari ver- gi sistemi bu sektörlerin özelliklerine uygun olarak ticari ve sınai kazançlar- la, serbest meslek okazançlarında da uygulanmalıdır. — Böylece bir kısım mükellef ke- sin olarak vergi okaçıramıyacak ve yüksek kazançlardaki vergi ziyaı daha sıkı bir şekilde kontrol edilebilecek- tir. b) Gümrük vergisi de dahil olmak üzere gider vergisinde yapılacak deği- şiklikler. Müezzinoğlu gülümseyerek sözleri- ni vu bağladı: — Vergi reformu için Parlâmento- ya 13 tane yergi kanununun getirilme- sine de lüzum yoktur. Bu iki vergi da- lında, iki kanunla yapılacak değişik- likler kâfidir." ânlamacılara göre plânın 1964 teki başarısı vergi reformu ve finans- man meselelerinin hallinin yanı sıra, idarede yapılacak reformlara da bağ- lıdır. Müzmin muhalifler Büreenin kabul edilmiş olduğu şu son günlerin başlıca problemlerini yeni vergi kanunlarının akıbeti teşkil etmektedir. o Başta AP olmak üzere