29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER bayların üzerine bu Özel Şahingiray, elinde bir kitap açacağı ile hamle yap- mıştır. Şahingiraylar o sırada, Baya- rın Çankaya Köşkü içinde kendilerine tahsis ettiği bir evde oturmaktaydılar. Cehdi Şahingiray da İş Bankasına yer- leştirilmişti. Sonradan A.P. - tabii - Özel Şahin- girayı İstanbuldan senatör adaayı gös- termiştir ve bugün Özel Şahingiray AP. nin bir İstanbul Senatörü olarak Parlâmentoda bulunmaktadır. o Cehdi Şahingirây da Ankaradaki ziyadesiyle muteber Adalet gazetesinin yazarların- dan biridir. Şimdi Şahingiraylar, evlerinin kapı- sı ne zaman çalınsa bir küçük heye- can geçirmektedirler. Zira hizmetçile- ri Hediyenin kocası ve kendi çocukla- rı olmadığından evlât edindikleri ço- cuğun babası Niyazi Akyüz tevkif edil- tıpkı Şahingiraylar gibi Celal Bayarın hayranıdırlar. (Hediye Akyüz uzun zamandır Şahingirayların yanında çalışmaktadır ve evde hep. Kayseri hatırlanılarak ahlar, uflar çe- kilmektedir. Eski iyi günler hasretle anılmaktadır. Bayarın Kayseriden çı- kıp da Ankaraya gelişinde ve evine gi- dişinde Akyüzler büyük hizmet etmiş- lerdir. O hâdiselerde Niyazi Akyüz es- ki Cumhurbaşkanının bir nevi muha- fizı gibi görünmüştür. Niyazi Akyüzün "tevkif edilmesin- deki sebep İnönüye suikast hadisesin- de birinci derecede önemli bir rol oy- namış olması ve bu hususun suikast- çı Mesut Suna tarafından itiraf edil- miş bulunmasıdır. Suikastcı Suna Adliyeye sevk ediliyor Hesap saati çalınca AKİS/8 Hadiselerin ilk gösterdiği, o suikast zincirinin halkalarının doğrudan doğ- ruya AP ye değil ama Kayseriye, da- ha doğrusu Kayseri Cezaevine bağlan- dığıdır. Mesut Sunanın Kayseri Ce- zaevinin tanınmış Zziyaretçilerinden bi- ri olduğu tesbit edilmiştir. Suikastçı, ora sakinlerinden İbrahim Kirazoğlu- nun meşhur babası Kiraz Hocayı da iyi tanıdığını itiraf etmiş ve kendisi- ni "dinimizin bir büyüğü" olarak pek saydığını söylemiştir. Mesut Sunaya İnönüyü öldürürse, eğer İnönü günahkârsa zaten bundan dolayı kendisine günah yazılmayacağı, yok İnönü günahkâr değilse onun se- vaplarının Ookendisini de kurtaracağı temin edilmiş, böylece cennetteki ye- ri hakkında hiç bir şüphe beslemesine mahal olmadığı yetkililerce bildirilmiş- tir. im çalışıyor t Suna suikast hadisesinden ya- rım saat sonra, muhafaza altında, bir otomobil içinde Emniyet 1. Şube- ye götürüldü. Suikastçının hadise ye- rinden süratle uzaklaştırılması iyi ol- du. O sırada hâdise bütün Ankarada henüz duyulmadığından Başbakanlı- gın önü pek çok kalabalık değildi. Bu- na rağmen emniyet kuvvetleri Mesut Sunayı, kendisini linç etmek isteyen- lerin elinden zorlukla kurtardılar. Me- sut Suna 1. Şubeye girerken de hayli hırpalandı. Halk "Alçağa ölüm!" diye bağırıyordu. o Suikastçı 1. Şubede üst kattaki bir odaya alındı. Bu odanın pencereleri arka tarafa bakmaktadır ve umumiyetle ilk sorgular burada ya- pılmaktadır. Odanın ortasında bir is- kemle, kenarda bir tahta koltuk ve kanape vardır. İlk sorgu Emniyet 1. Şube Müdürü Vasıf Erüstünün nezaretinde yapıldı. Üç gün-süren sorgularda zaman zaman Emniyet Genel Müdürü Ahmet Demir, Ankara Emniyet Müdürü Ali Ulvi Su- likioğlu ve Emniyet Müdür Muavini Semih Beşkardeş de hazır pulundular. Adalet Bakanı Sedat Çumralı- ve İçiş- leri Bakanı Orhan Öztrak olup biten- lerle bizaat ve yakından ilgilendiler. Mesut Suna 1. Şubeye getirilmesin- den evvel, yakalandığında, iki hususu herkesin önünde söylemişti: 27 Mayı- sa karşı olduğundan dolayı İnönüye kurşun atmıştı ve silâhını 27 Mayısta tedarik etmişti. Buna mukabil bu si- lâhı nereden aldığını hatırlamıyordu. İnönüyü öldürmeye silâhını aldığı gün- den beri. yani 27 Mayıstan itibaren ni- yetlenmişti. Halbuki suikastçı sorgusunun daha başında bülbül gibi silâh hikâyesinin