29 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

29 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

türlü muhalefet çevreleri Melenin ge- çen yıl Bütçe Komisyonunda sarfetti' gi "Bir daha karşınıza yeni vergiler isteyen bir Maliye Bakanı olarak çık- mayacağım" sözlerini bir paravana o- larak kullanmakta ve "Hükümet her yıl vergi isterse bunun sonu nereye varır?" diye sızlanmaktadırlar. İlk ba- kışta haklı gibi görünen bu slogan as- lında basit bir demagojiden başka bir şey değildir. Zira Melen geçen yıl bu sözleri söylerken, getirdiği vergi ka- nunlarının Parlamentodan hiç bir de- ğişikliğe (uğramadan geçmesini şart koşmuştur. Oysa müzakereler hiç de arzu edildiği gibi gelişmemiş ve tasa- rılar budanarak kuşa çevrilmiştir. Bu sebeple 1963 yılı vergi gelirleri, prog- ramda öngörülen miktara ulaşama- mıştır. 1964 yılında da ayni sistemin uygulanması ise bile bile lâdesten baş- ka bir şey olmayacaktır. Oysa ortada bir plân vardır ve bu plânın uygulan- ması için Il milyar lirayı bulan bir ek finansman gerekmektedir. Bu finans- man ya DP usulü karşılıksız para bas- mak veya daha sağlam kaynaklara başvurularak, yani vergi yoluyla temin YURTTA OLUP BİTENLER edilecektir. Birinci yol enflâsyonun tâ kendisi olduğuna göre geriye tek ça- re kalmaktadır: Vergi.. Geçen yıl bu- danan kanunlar bu yıl daha köklü sis- tem değişikliklerine gidilerek tekrar getirilmektedir ve bu da her halde Hü- kümet ve Melenden çok her çeşit sis- tem değişikliğine umacı gözüyle ba- kan tozlu, statükocu kafaların suçu- dur. 1964 ün tablosu pe yılı uygulama programında gay- ri safi milli hasılanın 62 milyar 800 milyon liraya ulaşacağı öngörülmüş- İşte, Şiyasi Partiler Kanununun bir faslına kargı A.P. ateş püskürüyor. O kadar ki Teşkilâttan bazıları bu kanun A.P. milletvekillerinin muhalefetine rağmen çıkarsa şu tavsiyede bulunmuşlardır: A.P. milletvekilleri Anıt Kahi- re gidip mazbatalarını Atanın ayakları dibine bıraksın- lar ve sine- i millete çekilsinler! il milletvekillerinin bunu yapmak hatırlarının ucundan dahi geçmez tabii ama, teklife ba- kınız: Atanın ayakları dibine! Acaba hangi fütursuzlukla? Zira, bakınız A.P. yi deli-divaneye çeviren madde aynen nedir: MADDE 133. — Siyasi partiler hakkında kapatma ka- rarı, rti tüttüğünün, veya programının yahut partinin iç 7 düzenliyen ve yetkili mercilerince yürürlüğe konulmuş olan diğer parti mevzu- atının, Anayasama 57 nci maddesine ve bu kanunun dördün- cü kısmında ver alan maddeleri hükümlerine aykırı olduğu- nun tesbit edilmesi veya. 2. Parti genel kongresince yahut merkez karar orga- nı veya merkez yönetim organı yahut merkez disiplin organ- larınca veya Türkiye Büyük Mille Meclisindeki grupların genci kurulları veya hu grupların yönetim ve disiplin organ- larınca Anayasanın 57 nci ve bu kanunun dördüncü kısmın- da yer alan maddelerinin hükümlerine aykırı karar alındığı- nın yahut genelge veya bildiriler yayınlandığının veya bu or- ganların kararları sonucunda bu yolda faaliyette bulunul- duğunun tesbit edilmesi veya. 3. Yukarıki 2 nci bende sayılanlar dışında kalan, parti or- gani , mercii, kumlu, yardımcı kol organı veya bir parti üye- si tarafından bu kanunim dördüncü kısmında yer alan mad- deler hükümlerine aykırı fiiller işlenip de bunu işliyen or- gan, merci, kurul veya yardımcı kol organına itten el çekti- rilmesine veya bu füli işliyen parti üyesinin partiden kesin olarak çıkarılması lüzumuna dair yazılı isteminin tebliğ ta- rihinden bağlıyarak onbes gün içinde yazı ile Cumhuriyet Başsarcılığına itirazda bulunulmamiş ise bu sürenin sona er- mesinden yahut bu yolda itirazda bulunulmuş olup da Cum- huriyet Başsavcılığının itirazı reddettiğine dair yazısının teb- liğinden itibaren iki ay içerisinde isten el çektirme veya madde ! kesin çıkarma kararının alınmaması halinde Cumhuriyet Başsarcılığınca iddia edilen fiillerin bu bendde belirtilin ni- telikte fiiller olduğunun tesbit edilmesi yahut, 4. Bir siyasi partinin bu kanunun dördüncü kısmında yer alan maddelerine aykırı fiillerin islendiği bir mihrak ha- line geldiğinin bu partinin faaliyetleri veya üyelerinin tutum ve davranışları sonucunda tesbit edilmesi takdirinde verilir. Gi, bunda bir ciddi ve vatansever, devrimlere inan- > mış, onlara bağlı, yobazlığa ve din istismarcılığını reddetmiş partinin gocunacak nesi vardır? Bir partili bir marifet yaptı değil mi? Hemen parti mi kapatılıyor? Yoo! Bu fili işleyen parti üyesinin partiden kesin olarak çıkarılmasına dair bir "yazılı istem" tebliğ ediliyor. Partinin buna itiraz hakkı vardır ve itiraz mercii koca Cumhuriyet Başsavcılığıdır. Başsavcılık bunu tetkik edi- yor. Eğer itirazı kabul ederse ne parti için, ne partili için bir mesele vardır. İtirazı reddederse, yani isteme hak- kı verirse partiye iki ay mehil taranıyor, İki ay içinde parti bu partiliyi ihraç ederse gene mesele yoktur. Etmedi de- gil mi? Parti gene kapatılmıyor. Cumhuriyet Başsavcılığı Anayasa Mahkemesine dâva açıyor. Ancak Anayasa Mahkemesi Cumhuriyet Başsavcısının iddiasındaki fülle- rin bir partinin kapatılması için yeter nitelikte filler olduğu hükmüne varırsa parti kapatılıyor. Fee, ne var bunda? Olan şu: A.P. bilhassa son reformcu davranışların milletin çok geniş kütleleri tarafından sımsıkı tutulması karşısında ayağının altındaki toprağın sallandığım ta- mamiyle görmüştür. - Adanada toprak ağalarının ve tay- falarının dışındaki her sınıftan ve partiden halk 1 Mart- ta "Hükümeti ve vergi reformlarını savunma yürüyüşü" yapacaklardır -, Şimdi, bir çaresi vardır: Hisleri istis- mar etmek, düşmanlıklar körüklemek, Türkiyenin tari- hinde millet olarak bize şeref veren, hangi ileri hamle var- sa hepsini Siyonist, komünist etiketiyle damgalamak, ha- cıların ve hocaların bir takım iptidai kimseleri kandır- masını teşvik etmek, "din elden gidiyor", "şeriat iste- riz" seslerini beslemek! Siyasi Partiler Kanunu buna cevap vermiyor. Anlaşıldı mı, A.P. nin muhalefetinin sebebi! AKİS/15