28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER çük partilere verilen bir tavizdir. Zira 1964 İlkbaharında yapılacak bir genel seçim, gerek YITP ve gerekse CKMP nin çökmesi demektir. Ancak genel se çim fikri sadece bu küçük partileri de- gil, bir kısım AP li politikacıları da ürkütmektedir. Seçim şansını kaybet- miş, olan bazı AP li milletvekili ve se- natörler temsilciler meclisinin son ka- rarından sonra derin bir nefes almış- lardır. Saadettin Bilgiç ise meselenin bu yönüne hiç temas etmemekte ve sadece : "— Erken seçimlerden partimizce vazgeçilmiş olması, Haziranda bir se- çimin maddeten mümkün olmaması ve Yüksek Seçim Kurulu tarafından u- "— n AP ye iltihakından bahsetmek, pardlei birbirine odüşür- mek ve onların arasım açmak gay- retinden başka birşey değildir. Böyle bir çalışma yoktur. Biz partilerin ken- di bünyeleriyle ayakta kalmalarını, de mokratik rejim bakımından zaruri gö- rürüz" diyerek cevaplandırmıştır. Ancak bir zamanlar AP den ay- rılmış, olan milletvekili ve senatörlerin bir kısmı halen CKMP ve YTP de bu- lunmaktadır ve AP nin Pazar günü yayınladığı bildiri onlara da hitap et- mektedir. Konuşmalar sırasında AP li yöneticiler tarafından pek tutulan bir slogan "Bir balon yükselirken Oo ağır- lıklar atılır" olmuştu. Bu husus ken- A.P. Temsilciler Meclisi çalışıyor Bin balon ve bir iğne mumi seçimlerin 1965 Haziranında ya- pılacağının resmen ilân edilmiş bulun- masındandır. Küçük partiler, davranış- larını kendi tüzük ve programlarına göre ayarlarlar, Bizim erken seçimden yukarıda ifade ettiğim tarzda vazgeçi- şimiz bir taviz olarak vasıflandırılamaz" demektedir. Bu arada Bilgiçin unuttuğu husus Haziranda yapılacak seçimin neden maddeten imkânsız olduğunun izahı- dır. Üstelik Yüksek Seçim Kurulunun seçim tarihi ile ilgili olarak vermiş ol- duğu karar yeni değildir. Bilgiç YIP nin AP ye iltihakı ile ilgili bir soruyu ise : AKİS/12 disine Mağirlatıldığında nan i Cev ap şudur — Bir balon yükselen kum tor- baları atılır sözü benim değildir. Bu söz partimizden biri tarafından lenmiş olsa dahi geri çağırma CHP nin muvakkat ihraçları iptali ne ma- nâ ifade ediyorsa onu ifade etmekte- dir. Biz arkadaşları ihraç etmedik, on- lar muhtelif sebeplerle istifa etmişlerr di." Bilgiçten alı- Bilgiç bu çağrıdan sonra partisinin ne kazancı olacağı yolundaki bir soru yu ia imize 7-8 senatör ve 12-15 milletvekilinin daha geleceğini tahmin etmekteyim" diyerek cevaplandırmak- tadır. Diğer AP lilere nazaran Bilgiçin tah mini daha bir realisttir ama bu rak- kam gerçekleşse dahi AP iktidara tek başına gelecek çoğunluğu sağlıyamıya- caktır. Hatta 13 milletvekilinden kuru lu MP grubuyla yapılacak o koalisyon da güven oyu için yeterli sağlamaktan uzaktır. Zaten asıl kor- kulan CHP muhalefetidir. Nitekim bir AP milletvekili bu hususu : "— Biz CHP muhalefetinin ne ol- duğunu gayet iyi biliriz. Onun için başka bir alternatif arıyoruz (o diyerek izah etmiştir. Şimdilik hem iktidara gelmeli ve hem de CHP yi muhalefette bırakmamak için bulunan tek formül CHP-AP koalisyonudur ve bu konuda ilk temaslar hususi görüşmelerle ol- gunlaştırılmak istenmektedir. Tabii bu bir ham hayalden başka birşey değil dir Küçük dünyalar . . A! kurulduğundan bu yana çeşitli ekipler tarafından idare edilmiş, 1961 seçimlerinden bu yana sık sık el değiştirmiştir. Şimdi ipler Genel Baş- kan Gümüşpalanın üç yardımcısından biri olan Sadettin Bilgiçin elindedir. Bilgiç en yakın arkadaşlarının da ifa- desine göre çok renkli bir politikacı- söylenir. Bir başka söylentiye 1961 yılında Bilgiç diğer AP li beğler- den Gökhan Evliyaoğlu, Mehmet Tur gut ve Cahit Okurer ile birlikte bir Milliyetçiler Fikir Kulübü açmak ü- zere teşebbüse geçmiş, ancak bu ku- lübü kurmak için gerekli para bulu- namadığından tasavvur bir türlü çekleştirilememiştir, Saadettin Bilgiçin ağabeysi Sait Bilgiç eski DP İsparta milletvekilidir. - Meşhur Tahkikat ko misyonu üyesi - Bir süre Kayseri ha- pishanesinde yatmıştır. Şimdi İstan- bulda avukatlık yapmaktadır. AP nin hızlı başkan yardımcısının DP ye olan sempatisinin bir sebebi de budur. Hat- tâ Bilgiçin sık sık Kayseriye gittiği sı- ralarda yapılan AP Kongresinde bu sempati ile ilgili olarak hayli eğlenceli bir fiyasko ortaya çıkmıştır. Kongrede delegelere dağıtılan oke- narları yıldızlı, pembe renkli oy pu- sulalarında o tarihte henüz YIP den AP ye geçmemiş olan Talât Asalın — Asal Menderesin Yassıada avukatların d andır — da adı bulunmaktaydı. Son radan birçok delege, bu olayın Kayse- ri seyahatleri ile ilgili (olduğunu gü- lümseyerek arkadaşlarına anlattılar .. Bilgiç 1921 yılında Ispartada doğdu