28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Izmır Bölge Tiyatrosunun ilk tatbikatı Ö tasarısı Meclis gündeminde sırasını bekle- yedursun, Devlet Tiyatrosu -İzmirde- ki şubesinin müdürü Ragıp Haykırın ve sanatçı arkadaşlarının gayreti sa- yesinde- ilk tatbikat denemesini Ege bölgesinde başarıyla gerçekleştirmiştir. Bu iş için İzmirde temsil edilmek- te olan oyundan başka, aynı sanatçı grupunun bir ikinci oyun çıkarması yetmiş ve bir kısım sanatçılar İzmirde temsil verirken bir kısmının Söke, Na- zilli, Manisa, Tire, Ödemiş ve Mene- mende turneye çıkıp ikinci oyunu oy- namaları sağlanmıştır. Çevre temsille- ri, gidilen kazalardaki, Halkevi sahne- leriyle sinemalarda, Sanat Enstitüsü veya Şeker Fabrikası salonlarında ve- rilmiştir. İzmir çevresinde o 18 Şubattan 2 Marta kadar yapılmış olan bu ilk tat- bikat denemesinde Söke, Nazilli, Ma- nisa, Tire, Ödemiş ve Menemende "Pu- suda" piyesiyle "Düşman Çiçek Gön- dermez" piyesi, Manisada ise "Bir Ko- miser Geldi" oynanmış, kazalarda ve- rilen bu yedi temsile 2874 seyirci gel- miş, gişe 14 bin 93 lira gelir sağlamış- tir, e bölgesinde halkın geniş ilgi- Belediyeleri Tiyatro binaları Ve salon- lar hazırlamak bakımından harekete getirmesi olmuştur. Meselâ Nazilli Be- lediyesi, şimdilik Bez Fabrikası salo- nunda verilebilen temsillerin kendi bi- nasına aktarılabilmesi için, yeni yap- tırdığı Evlendirme Salonunu, küçük bir değişiklikle, tiyatro haline getir- mek ve inşaatı bu mevsim sonundan önce bitirmek kararını almıştır. Ak- hisar Belediyesi ise kendisine ait olup yatro haline getirmek için' teşebbüse geçmiştir. Bunun gibi, daha birçok kazalarda Belediyelere ait sinema bi- nalarının küçük tadillerle tiyatro ha- line getirilmesi beklenmektedir. Öyle anlaşılıyor ki. Bölge Tiyatro- ları tasarısı kanunlaştığı zaman, der- hal faaliyete geçebilecek (o bölgelerden biri de İzmir olacak, özellikle çevre- sindeki birçok kazaların şimdidn tem- siller vermeğe elverişli binalara sa- hibolmaları, bu faaliyetin ilk hamlede bütün çevreye uzanması imkanlarını Bağlıyacaktır. Devlet Tiyatrosunun Ege bölgesin- de giriştiği bu verimli denemelerin ö- nümüzdeki mevsim Bursa bölgesine de sirayet etmesi, Adana Belediye Tiyat- rosunun da aynı sistemi benimsiyerek faaliyetini çevresindeki il ve ilçelere yayması beklenmektedir. Gen-Ar Tiyatrosunda "Düşman Çiçek Göndermez" Dostlar sağ olsun Oyun : "Düşman Çiçek Göndermez, komedi 3 perde. Yazan : Pedro Bloch. Çeviren : Hasan Tarık Levendoğlu. Tiyatro : Gen-Ar Tiyatrosu. Sahneye koyan ve dekor : Tarık Levendoğlu. Işık ve Teknik : Orhan Çağman. Konu : "Başka kadınları daha da güzelleştirmek için" güzellik müstah- zaratı kaçakçılığı yapan ln ihbar eden, çirkinlik kompleksine düşmüş bir kadının traji-komik hikây: Oynıyanlar : Altan Kamdaşı raki, Fikret Hakan Geraldo). Beğendiğim : Gen-Ar Tiyatrosuyla İstanbulun kazandığı yeni cep ti- yatrosunun, benzerlerine kıyasla, her bakımdan zevkle düzenlenmiş olması. Yazarın, yakışıklı kocalarını zekalarıyla idare ettiklerini, avuçlarının içine aldıklarım ve... hiç sevilmediklerini zanneden çirkin kadınların zaaflarını, vehimlerini çekici bir ifadeyle canlandırmakta gösterdiği, sağlam bir mü- şahedeye dayanan başarı. Tank Levendoğlunun biribirinden güzel, biribi- rini tamamlayan zarif dekorlarıyla aydınlık sahne düzeni. Altan Karındaşın, hakkıyla ve bütün yönleriyle canlandırılması güç, sanat mizacına da aykırı bir rolde, Silvia'da, umumi bir takdir uyandıran çok ölçülü ve özenli kompozisyonu Kocası Geraldo'da, beyaz perdenin ünlü aktörlerinden, Fikret Hakanın büyük bir sahne tecrübesi -ve temiz Bir diksiyonu - olmadığı halde ger- çekleştirmeyi başardığı çok sade ve rahat oyun. Beğenemediğim : Tiyatronun adı. Sonuç : Ankara Devlet Tiyatrosundan, sonra, İstanbulda yeni bir Oda ti- yatrosunun açılış oyunu olarak seçilen "Düşman Çiçek Göndermez"in, her iki şehirde de, uyandırdığı ilgiye bakarak, Brezilya tiyatrosunun seyircimi» için de, sahnelerimiz için de verimli ve faydalı bir "keşif olduğu söyle- bilir. Naciye FEVZİ AKİS/33