28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

liği, bütün köşelerin yuvarlak oluşu- ma cepler kapakları dahil, yuvarlak- tır. Kapalıca erkek yakası gene yu- varlak hatlarla üstüste binmiştir. Çok dar kollan yuvarlak şekilde takılmış, hattâ eteğin ön dikişi de, etek ucuna doğru yuvarlak bir yaprak gibi açıla- rak bitmiş, bacakları göstermiştir. Yuvarlak hatlı veya yuvarlak kö- şeli tayyör de kutu görünüşlü ingiliz kumaşlarından yapılmıştır. Klâsik tip- tir. Yalnız, klâsik tip, yuvarlak köşe- lerle kadınlaştırılmış hafifletilmiştir. Mesela, beyaz, tam klâsik tayyör ce- ketinin kolları, tam erkek kostümü biçiminde iken, Oo yuvarlak köşelinin kolları, truvakar boyunda döpiyes kol- larıdır. Yuvarlak köşeli, aynı zaman- da vücuda daha yakın, daha atik-te- tik ve daha yumuşaktır. Belirsiz kumlu kumaşlar, ince tweed'ler bu biçim için biçilmiş kaftandır. Dernekler Önemli bir konferans de kadın, dinleyicilerine (bakın, sonra konuşmasını şu sözlerle o- a — Bugün Türkiyede kadın, en ileri haklarına sahiptir. Atamızın bize ver- diği bu hakları dinimizde de nakze- decek herhangi bir hüküm mevcut de- &ildir. Hal böyle iken, türk kadınının bazı yerlerde çok ilkel bir hayata iti— mesinin sebepleri nedir? Betice bu se- bepleri, okur-yazar miktarının azlığı, cehaletin yaygın oluşu, kötü gelenek- ler, dinin yalancı hadislerle dejenere edilmesi ve erkeklerin egoizmi olarak birkaç önemli noktada toplıyabiliriz." Olay, Kadının Sosyal (Hayatını Tetkik Kurumunun Müdafaa cadde- sindeki yeni lokalinde geçti. Konuşan genç kadın, İlahiyat Fakültesi asis- tanlarından Dr. Neda Armanerdi. Ar- maner, üyelerle misafirlere, yedinci yüzyılda islam kadınının sosyal duru- mu hakkında çok ilginç bir konferans verdi, islâmiyet'in o devirdeki kadına getirdiklerini anlattı ve gerçek hadis- ler okuyarak, bugün gerici bir çevre- nin kadın için ileri sürdüğü kısıtlayı- cı hükümleri de reddetti. Müdafaa caddesindeki lokal, Der- neğe, Prof. Afetinan tarafmdan veril- miş ve organize edilmiştir, Vitrinleri süsleyen kıymetli elişleri gene Prof. Âfetinanın Derneğe hediyesi olup, bu lokal aynı zamanda, kadın eserleri- nin ve kadın hakkındaki araştırma- ların merkezi halinde bir kütüphane- dir. Lokalden diğer kadın dernekleri de faydalanabilecektir. AKİS/30