28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

şinin kendisine teklif edilmesini ga- rantiye almak için ise AP Meclisteki i azamiye çıkarmak gayreti- nin içindedir. -Zira, yüksek perdeden Battıkları bütün çalıma rağmen AP nin idarecileri. Cumhurbaşkanından, bu defa da bir buhran patlak verdi- rildiği takdirde hükümeti kurma yek lifini alacaklarından hiç, ama hi min değillerdir-. Bu gayretin neticesi olarak AP Mecliste kim varsa - eski AP li, YIP li, CKMPli, MP li, Ba- ğımsız, hattâ CHP li- hepsini kendi safına davet etmektedir. Teşvik mahi- yetinde olarak da her şeyin pişirilip kotarıldığı hissi yaratılmak istenmek- tedir. Bu istikamette AP çevreleri ilk önce CKMP ve MP ile bir müstakbel iktidar konusunda anlaşılmış olduğu haberini yaydılar. Cumhurbaşkanı - Gümüşpala Mülakatının tahrif edile- rek yayılmasından bekledikleri fayda ise, bir buhran halinde Gürselin ken- dilerine gene hükümet kurmayı teklif edeceğinin garanti olduğu o intibaını yaratmaktır. Ama'bu hafta önce CKMP, daha sonra MP bu balonlara birer iğne sok- tular. Her iki parti de, AP nin hayâl görmekte olduğunu resmi birer teb- liğle açığa vurdu. Ne bir temas var- dı, hattâ ne de bir tasavvur. Şimdi ise, Cumhurbaşkanıyla "iç ve dış milli meseleleri görüşmüş ol- mak" balonu da sönmektedir. Eğer, AP nin "milli mesele" gö- züyle gördüğü mesele Adnan Mende- resin hanı değilse.. Ama aslında bu şahsi işle uğraşmanın da altında bir hesap yatmaktadır: YTP den bugün- lerde istifa eden (Yüksel MEL - Adnan Menderesin oğlu - v transfer edivermek! Temsilciler Meclisinde Çumartesi sabahı toplanan ve iki gün devam eden AP Temsilciler Mecli- sindeki görüşmeler sırasında da esas tema bu oldu, Toplantılarda başlıca dört konu üzerinde duruldu. AP nin, Kızalaydaki Genel Merkez binasının en üst katında yapılan top- lantıyı Gümüşpala açta. iç politika- dan bağlıyarak dış meseleleri ve Kıb- rısı da içine alan oldukça uzun bir konuşma yaptı ve görüşmelerdeki bü- tün fonksiyonu da bundan ibaret kal- dı. Gümüşpalanın solunda yer almış olan Saadettin Bilgiç ile (o sağındaki Faruk Sükan toplantının asıl yöneti- cileriydiler. Toplantının ilk günü gö- rüşmeler daha çok partinin Parlâmen- todaki oy adedinin arttırılması ile il- gili oldu. Daha önce başka partilere geçmiş olan milletvekili ve senatörler ile bağımsızların tekrar AP ye dönme- leri akla gelen.İlk çare oldu ve uzun uzun konuşulduktan sonra bu husus prensip olarak kabul edildi. Bu ara- da aşka gelen delegeler sık sık "baba di m kullanıyorlardı. a halen YIP veya CKMP de balim, fakat AP ile aynı paralelde oy kullanan, AP tandanslı politikacı- ların bir an önce AP çatısı altında toplanması gerektiği ileri sürüldü. An- cak bunun bir mahzuru vardı: İnönü çekildiği takdirde. CHP dışında bir koalisyon hükümetinin kurulması ba- his konusu olursa AP diğer partilere muhtaç olacaktı. Bu sebeple YTP ve YURTTA OLUP BİTENLER rada Vergi Reform Kanunlarından, Si yasi Partiler Kanunundan, o Senato seçimlerinin nisbi temsil (o sistemiyle yapılmasını isteyen Zihni Betilin ka nun teklifinden bahsedildi. Ama ü- zerinde en çok durulan husus İnönü istifa ettiği takdirde AP nin takip e- deceği politikanın ne olacağıydı. Dele- gelerin hepsi, adeta ağız birliği oet- mişçesine, AP nin mutlaka ( iktidara gelmesi gerektiğini Meri sürdüler. Hi kimsenin zihninden 10 yıllık saltana- tınizleri silinmemişti. Delegeler şeliydiler, pek yakında iktidara ogel- menin pembe hülyasına dalmışlardı. Ancak Bul arada bir delegenin çı- karak : Saadettin Bilgiç makamında Harman sonu dervişindir CKMP yi kızdırmamak için şimdilik bu politika açıklanmıyacaktı. Geç saatlere kadar devam eden toplantı ertesi güne kaldı. Tartışma- lar hayli hararetli olmuş, delegeler öğ- le yemeğine dahi vakit bulamıyarak ayran ve sandviçle iktifa etmişlerdi. Bu sebeple toplantıdan sonra delege- ler Genel Merkez binasının alt ka- tındaki Işık Kulübe veya Anadolu Ku- lübüne dağıldılar. Kadehler müstak- bel AP iktidarının şerefine kaldırıldı. Toplantının ikinci günü yapılan çalışmalar, ilk güne nisbetle çok da- ha sıkı oldu. Hemen her delege iktidar dan bahsediyor, bunun için alınması gereken tedbirleri o sıralıyordu. Bu a- — Siz kendi kendinize gelin gü- vey oluyorsunuz, biz iktidara geleme- yiz!" demesi havayı berbat etti. Kükreyen Mi ü AP Genel , Merkezin- çarptı. törler telâşlı adımların koridorlarda, odalarda ( dolaşıyorlar, ellerinde kâ gıtlarla merdivenleri inip çıkıyorlardı. O gün Temsilciler Meclisi çalışmala- rını bitirdi ve AP tarafından bir bil- diri yayınlandı. Bildiriyi almaya ge- len gazetecilerden biri opartideki bu keşif faaliyeti gördükten sonra : — Ben AP li falan değilim ama, aferin adamlara! İyi çalışıyorlar. Tıp AKİS /9