28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SOSY AL HAYAT Eğitim Düşmanlık duygusu Pi Kolejinin Türkiye Ruh Saf- lığını Koruma Derneği ile birlikte düzenlediği filmli eğitim konferans- larının beşincisi, geride bıraktığımız hafta içinde, Kolejin şirin konferans salonunda verildi ve bir hayli ilgi top- ladı. Konferansa tam zamanında ge- lenler ayakta kaldılar ve konferansı, şuraya buraya ilişerek izlediler. Konu, "Düşmanlık Duygusu" idi. Dr. Nejat Candan ilk önce düşmanlık duygusunun genel mânasını anlattı ve başkalarına yöneltilmiş içerleme, Kin, öfke ve buna benzer duyguların, dü- şünce ve davranışların bu deyim altın- da toplandığını söyledi. oDr. Nejat Candana göre, duygunun tezahürü çok değişik olmakta, bazen fiili şekilde, a- gır söz ve hareketlerle meydana sık- makta, bazen de şuuraltına itilerek, i- yi veya kötü şekillerde, fakat şahsı daima huzursuz bırakacak şekilde ken- disini göstermektedir. Film, şuuraltına itilmiş bir düş- manlık duygusunun iyi şekilde teza- hür edişini gösteriyordu. Küçük yaş- ta babasını kaybeden ve annesinin duygusal bakımdan ihmaline uğrayan bir kız çocuğu, annesine, üvey baba- sına, kardeşine, öğretmenine ve çev- resine, ihmalden ötürü duyduğu düş- manlığı, kendisini çok çalışmaya ve- rerek, parlayarak, tanınmış bir eleş- tirici olarak telâfiye çalışıyordu. Gö- rünüşte bu, hayatta başarıya ulaşmış bir insandı ama, filmi izleyenler, onun çocukluktan beri ne kadar çok 1stı- rap çektiğine ve yalnızlığa mahküm olduğuna şahit oluyorlardı. Dr. Nejat Candan, şuuraltına itil- miş düşmanlık duygularının, meseiâ çalışkanlık, meselâ doğruluk, o dakik olmak merakı, aşın mahcubiyet, ür- keklik veya kabızlık veya yüksek tan- siyon gibi çok değişik şekillerde mey- dana çıkabileceğini anlattıktan sonra ğini ve etrafı da fevkalâde çok rahat sız edebileceğini hatırlattı. Annenin ödevi aten anneler en çok bunu merak e- Z diyorlardı. Bütün, dikkatlerini kon- feranscıya vermişlerdi. Dr. Canden biraz durdu, düşündü, sonra konuş- mağa başladı : " Yapılan bütün araştırmalar, müşahedeler ve psikolojik testler, düş- ık duygusunun hemen doğumdan itibaren çocuğun mâruz kaldığı çeşitli engellemelerden omeydana geldiğini göstermiştir. Mahiyeti ne olursa olsun, bir arzunun gerçekleşmesini o önleyen her türlü davranışa engelleme denir. Dünyaya gelen her çocuk derhal en- gellemelerle başbaşa kalır. Çocuğa ka- lırsa o, annesinin, her an yanıbaşın- da hazır ve nazır olmasını, her iste- diğini o anda yapmasını talep ede- cektir. Tabii her derecesi mümkün de- ğildir ve çocuğu, toplum kaidelerine alıştırabilmek bakımından bu, doğru da değildir. £ Ancak, çocuğun bütün makul isteklerini, şefkatle ve sabırla karşılamak ve zararlı veya imkânsız isteklerini de gene sabırla, o şiddet göstermeden, daima açıklıyarak, çocu- gu başka yönden tatmin ederek red- detmek, meseleyi halledecek ve en- gelleme yüzünden meydana gelecek düşmanlıklar da böylece ya teşekkül etmiyecek, ya da sevgi ve sabırla ber- taraf edilecek, zararsız halde iken kaybolacaktır. En önemli dâva şudur ki, şuuraltına itilmiş ve zararsız gibi görünen düşmanlıklar, hattâ çalışkan- lık, doğruluk gibi en iyi şekillerinde meydana çıksalar bile, hem kişi, hem toplum için huzur bozucudur ve kişi- nin ruh gr ciddi surette tehdit etmektedir. dinleyiciler, o konferanscıya sordukları sorularda, irsiyete de bir pay verilmesini ve herşeyin anne ve babanın tutumuna O yüklenmemesini istiyorlardı. Konferanscı bu konuda hiç taviz vermedi ve irsiyet faktörünü reddetti, eğitimin, bilgili, sabırlı bir sevginin herşeye kaadir olduğunu söy- leyerek sözlerine son verdi. Moda Mevsimin yıldızları M“vsimin yıldızları beyaz flanel ve- ya beyaz varlak köşeli" yör dar etekli, uzun ceketli, meli, aynen erkek kostümü ceplerine sahip, bir zamanların klâsik tayyörü- dür. Bu tayyör, beraber kullanılan ak- sesuarlara göre spor veya giyimli ol- maktadır. Meselâ, koyu renkli, boynu kapalı bir spor sveterle ve spor ayak- kabılar, spor bir deri çanta ile kos- tüm-spor bir hal alırlar. Gene beyaz bir giyimli bluz, ince süed bir çanta ve ayakkabılarla kostüm, en gık bir yere gidebilir. Bu klâsik beyaz tayyörün erkek yakası ince olup, oldukça aşağı inmektedir ve kol anrında üçer ta- ne küçük erkek düğmesi vardır. Tay- yör, uzun yıllardır hiç görülmeyen bir tiptir ve kadınlar arasında büyük ilgi uyandırmıştır. "Yuvarlak köşeli"nin başlıca özel- değişik tipte tayyör de kadınlar ara- sında aynı ilgiyi uyandırmıştır. Çünkü bu da yıllardan beri, yıllanmış şarap gibi, gözden kaybolmuş ve yeni bir hava ile birden ortaya çıkıvermiştir. "Yuvarlak köşelinin" başlıca özel Mevsimin tayyörleri Klasik ve rahat AKİS/29