28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER ret yarışması içinde bulunduğu hiç kim senin meçhulü değildir. Satır Grupu : Hâlen elinde iktidarı tutan grup, Kemal Satırın idare ettiği takımdır. Bu takımın esasını İnönünün son Reform Kabinesinin üyeleri teş- kil etmektedir. Bunların arasında, u- mumiyetle parti kliklerinde görünen neviden bağlar yoktur. Herkes daha fazla serbest ve müstakildir. Bir fikir- den ziyade bir nizam etrafında top- lanılmıştır ve partiye hükümet icraatı yolundan güç kazandırılması prensibi güdülmektedir. Satır Grupunun mensupları oara- sında göze çarpanlar partinin en yük- sek kademelerinde yeni sorumluluk al mış, ama teşkilâtta önceden beri tanı- nıp bilmen gençlerdir. Lebit Yurtoğlu, Orhan Öztrak, Muammer Erten veya Hüdal Oral gibi politikacılar bu tipin numuneleridir. Yani, tıpkı 1950 SN sinin Günaltay Grupu gibi bu gru da, parti seviyesinde bir takımın milli seviyeye yükselmesidir. Kemal Satırın birleştirici, sivri kap risi bulunmayan, aklıselim ve temkin sahibi, durmuş ve oturmuş bir olgun sima olması bu grupu C.H.P. nin Orta Hattı haline getirmektedir. Bu sayede grupun, gerektiğinde, her kanattan ken disine müttefik bulması zor olmamak- tadır. Gerçi o kanatlarda yerleşmiş bir takım ihtiraslı veya tenkitçi politika- cılar Kemal Satırı ve grupunu küçüm- semekte, bunu açıkça da belirtmektedir ler ama Başbakan Yardımcısı o Genel Sekreterin otoritesi parti içinde kendi- ni hissettirmektedir. Bu otoritenin kaynağında İnönünün şahsiyetinin bu Umduğunda hiç kimsenin şüphesi yok tur. Fakat Satır Grupunun bu kozu ustalıkla ve basiretle (kullandığı da bir gerçektir ve İnönünün Yardımcı- sına büyük itimadı gözden kaçma- maktadır. Bunun delili, hayati olmayan pek çok meselenin güdümünün İnönü ta- rafından Satıra bırakılmış olmasıdır. Kızılay Grupu: C.H.P. nin, kırmı- zı kürrecikleri biraz fazla grupu bu gruptur. Gerçi grupun lideri Turhan Feyzioğlu Bahçelievler semtinin bir sakinidir ama, ekip daha ziyade Kızı- lay civarındaki evlerde toplanmakta- Bunların yanındaki bir dış halka İbrahim Öktem, İlyas Seçkin ve Fethi Çelikbaştır. Biraz da- ha uzakta ise Bülent Ecevit o bulun- AKİS/16 Turhan Feyzioğlu Kızılaycı maktadır. Mehmet Sağlam gibi genç Kayseri temsilcilerinden bazıları bu takımın Meclis Grupu içimdeki faal elemanları olarak çalışmaktadır. Kızılay Grupu, C.H.P. içinde parti kliği vasfına en ziyade sahip takım- dır. Bu grup hemen her meselede he- saplı, kitaplı hareket etmekte, ken- disine taktik çizmekte, vaziyetler al- maktadır ve mensupları arasında daha sıkı bir tesanüt hissedilmektedir. Gru- pun noksanı ,bu hesapların çok zaman yanlış olması veya boşa çıkmasıdır. Kızılay Grupunun noksanı birleşti- rici değil, ayırıcı olmasıdır. Lider Fey zioğlunun bunca tecrübeden sonra hâ- lâ fazla telâşlı, fazla hissi, fazla ev- hamlı bulunması ve elini, eteğini ku- listen çektiği inancını hiç kimseye ve rememesinin bundaki rolü büyüktür. Paksüt veya Kırca gibi kendi mezi- yetlerini pertavsız altında seyretmek- ten pek keyiflenen simaların bu grup ta yönetici olarak bulunması da ayı- rıcı cereyanı okuvvetlendirmektedir. u grup şimdi, son İnönü Kabi- nesinin, kurulması günlerinde aldığı derin yaraları sarmakla meşguldür. O- nun için idarecileri biraz burukturlar, ama akıllı kimseler olduklarından bu- nu belli etmemek, hatta tamamile u- nutmak gerektiğini anlamışlardır. Mebusevleri Grupu : Kızılay Gru- punun kırmızı kürreciklerinin (o lüzu- mundan fazla olmasına mukabil Me- busevleri oGrupunun zaafı da kırmızı kürreciklerinin lüzumundan az olma- sıdır. Mebusevleri Grupu, İsmail Rüştü Aksalın etrafında toplanmıştır ve eski Genel Sekreterin pek çok hususiyeti, şimdi bu takımın hususiyetidir. Grup içinde Aksalın en yakınında Atalay Akan ile Sahir Kurutluoğlu gelmek- tedir. Eski Günaltay Kabinesinden ba zı kimseler bunlara eklenmektedir. Mebusevleri oGrupu, faaliiyet bakı- mından bir varlık teşkil etmemekte, a- ma bir havaya sahip bulunmaktadır. Çok çetin bir devrede Aksalın Genel Sekreterlik makamına bir ciddi oşah- siyet verdiği ve kendisinin parti için- mek işlerin iyi gitmediğinden şikâyet etmek çok zaman bu grupa, küçük parmağı kaldırmaktan daha kolay gel inektedir. Grupta, Kızılay Grupununki ne benzer bir burukluğun bulunduğu da görülmektedir. Bu, kendilerinin tak dir edilmediği ,ama sanki şimdikilerin daha mı iyi yaptıkları hissinin bir ta- bii neticesidir. Aksal bugün hâlâ, İnönüden son- ra partiyi hiç olmazsa bir intikal dev resinde, kılıçlarını bileyenlerin omü- cadeleleri arasında devralacak şahsi- yet olarak görülmektedir ve bu yüz- den kendisine (o ihtiyatlı oynayanlar mevcuttur. Gerçekten de Aksal pres- tijiyle bir takım çekişmelere hakim ola bilecek manevi güçtedir . Fakat mad di güçsüzlük ve enerji, inisyatif nok- sanı Aksal idaresini devamlı bir lider- lik olmaktan her halde alıkoyacak- Başıboş balıklar : C.H.P, içinde son bir takım, yolunu arayanların takımı- dır. Bunlar denizin dalgalarına göre o yana veya bu yana gitmektedir. Bu ta kım adeta, seçimlerin "yüzen oyların gibidir. Çabuk heyecanlanmaktadır, ko lay tesir altında kalmaktadır, ama i- nançları da çabuk değişmektedir. Bun- lar bazen Nihat Erimde istikbâl gör- mektedirler, fakat sonra bunun boş ol- duğunu sezmektedirler, bazen kendile- ri bir araya gelip bir kuvvet teşkil et- meyi düşünmekte ancak lidersizlik- ten iki. adımın sonunda dağılmakta- dırlar. Sözlerini oduyurmak için teş- kilâtlanmayı zaman zaman düşün - inektedirler, ama bunu nasıl yapacak- larını bilememektedirler ve bu arzu hep, bir romantik hasret olarak yürek lerinde kalmaktadır.