28 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

28 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİYATRO Ankara Altındağ Tiyatrosu pet Tiyatrosu, o tiyatro sanatını halkın ayağına götürmek ve yeni seyirci toplulukları yetiştirmek: amacı- na, Ankarada, şehrin merkezinden uzakta, tiyatrodan yoksun yaşıyan ka- labalık bir semti tiyatroya kavuştur- mak suretiyle, biraz Mei yaklaşmış- tır: Altındağ Tiyatrosu Başkente altıncı Devlet sahnesi o- larak açılmakta olan Altındağ Tiyat- rosuna, dört bine yaklaşan öğrencisiy- le Türkiyenin en büyük lisesi olan Yıldırım Beyazıt Lisesinin salona ve sahnesi tahsis edilmiştir. Devlet Ti- yatrosu sanatçıları bu sahnede, bütün mevsim boyunca, devamlı temsiller verecek, Altındağ ve çevresinde yaşı- yan yüz binden fazla yurddaşı tiyat- roya alıştırmış dolayısıyla halk eğiti- mi ve kültür kalkınması bakımından büyük bir hizmette bulunmuş olacak- tır. Altındağ ve çevresinde oturan yurd- daşların çok dar gelirli oldukları dü- şünülerek bilet fiyatları, bütün salon için, iki lira olarak tesbit edilmiştir. Öğrenciler, bütün Devlet Tiyatroların- da olduğu gibi, burada da yüzde elli indirimden yararlanabileceklerdir. Böylece sinema fiyatına tiyatroya gi- debilmek imkânım bulacak Altındağ- lıların tiyatrolarına büyük ilgi göste- recekleri ve salonu boş bırakmayacak - ları tahmin edilmektedir. Devlet Tiyatrosu, yeni hizmete sok- tuğu altıncı sahnesinin açılış günü o- larak 27 Martı seçmiştir. Bilindiği gi- bi bu tarih, Unesco'ya bağlı Milletler- arası Tiyatro Enstitüsünün her yıl kutlamakta olduğu oODünya Tiyatro Gününe rastlamaktadır. O gün, her yıl olduğu gibi. Devlet Tiyatrosunun temsiller verilecek ve tiyatronun halk toplulukları üzerindeki eğitici rolünü belirten konuşmalar yapılacaktır. evlet Tiyatrosu Altındağ Tiyat- rosunun açılısında, 350 kişilik salo- nun bütün yerlerini Altındağlılara pa- rasız dağıtacak, pek az sayıda yer Basın mensuplarına ayrılacaktır. Altındağ Tiyatrosunun temsil edilecektir. Bu oyunu Asuman Korad sahneye koymuş, o dekorlarını Hüseyin Mumcu çizmiştir. AKİS/32 Oyun : "Yedinci Köpek", oyun 3 bölüm. Yazan : Çetin Altan. Tiyatro : İstanbul Şehir Tiyatrosu (Fatih). Sahneye koyan : Zihni Küçümen. Dekor : Ergun Köknar. Konu : Toplumun, kendi yararına çalışan, önemli bir buluşu gerçekleş- tirmeğe uğraşan bir doktoru, anlayışsızlık, çekememezlik, orta. çizginin üs- tüne ve çevrenin bencil alışkanlıklarının dışına çıkanlara duyulan sebep siz antipati yüzünden, harcaması... Buna her idealistin, her yenilik, ilerilik çabasını baltalamayı iş edinen kendi yi sembolik bir savaşı da diyebiliriz. Sonu sehpaya kadar giden bir s - Oynıyanlar : Şevkiye May (Binnaz), Sami “Ayanoğlu (Hüseyin e Mehmet Karaca (Hilmi Efendi), Mehdi Yeşildeniz (Barman), İsmet (Müjgân), Oya Eren (Oya), Okan Bilgütay (Osman), Deniz Uyguner eni la), Melâhat İçil (Zerrin), m Kıpçak (Cemil Bey), Mücap Ofluoğlu (Dok- tor), Aytaç Yörükaslan (Mahpus). Beğendiğim : Yazarın acı a gerçeği cesaretle sahneye çıkarmış, çekici, temeli sağlam bir oyun yapısı kurmayı, zevkle dinlenen nükteli bir diyalog meydana getirmeği, gerçekliği olan kişiler, karakterler çizmeği, onları beşeri duygularla hareket ettirmeği başarmış olması. Zihni Küçümenin, bu fikir oyununa, bir "policler" oyunun sağlıyâbileceği merak ve ilgi unsurlarım ka- zandıran canlı ve renkli sahne düzeni. Ergun Köknarın hem çok mekânlı bir oyunu tek mekâna sığdıran, hem de havayı veren stilize dekoru. Mehmet Karaca ile Sami Ayanoğlunun ve Melâhat İçlinin - alaturkalıkları hoşgörü- lürse- çizdikleri güzel tipler. İdealist doktorda Mücap Ofluoğlu ile onu se- ven ve savunan Oya'da Oya Erenin, Cemal Bey'de Kani Kıpçakın, Barman' de de Mehdi Yeşildenizin ölçülü oyunları. Beğenemediğim : Yazarın, kahramanı idealist doktoru son perdeye ka- dar sahneye çıkarmaması; giriştiği mücadeleyi sahneden sahneye gelişen sü- rükleyici bir aksiyonla "yaşatacağı" yerde, ikinci, üçüncü dereceden kişilere anlattırması"... Tuvalet konuşmalarına ve öbür kişilerin yn ilgisi ol- Ea hayat hikâyelerine lüzumundan fazla yer vermiş olmi Sonuç : İstanbul sahnelerinde bu mevsim gördüğüm yerli nalan en ilgi çekenlerinden biri, Lütfi AY Fatih Tiyatrosunda "Yedinci Köpek" İnsan insanın kurdudur