12 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

12 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

ellerin AP Genel Başkanlığını kuy- vetle arzu ettikleri ıntibaını edindi. ı Ali Demirel partilere artık genç liderler getirilmesi o gsrektiğini yürekten İfade ebti Ve hattâ AP lile- rin en çok nefret ettikleri bir fıkra yazarını -bu konuda aynı vönde br fikir ileri sürdüğü için. hakh buldu gunu söyledi Temsilciler Meclisi (o toplantısına doğru büyük bir fırtınaya dalan AP gemisi, bundan ya Bilgiç ekipinin ha vasını çalacak genç, atak ve İfra'oı bir kaptanın idaresinde çıkarak <0- nucu tahmin edilemiyecek bir rota tutturacak, ya da nisbeden itidâl sn- hibi AP 'lilerin ağır basmaları ile, or- gnerallik yapmış, sağduyu sahibi hir Genel Başkana sahip olacak ve -belki de- böylece sâkin ve durgun denizlere dümen kırabilecektir. Bu arada Temsileiler (Meclisinde tek ov almaları dahi şüpheli bazı isim lerin de adaylıklarından . bahsedilme tedir. AP üyesi olmıyan Ali Fuat Ce besov Ve Suat Hayri Ürgüplü ile her nang& bir ogrupun desteğini sağlıwı cak durumda bulunmayan İhsan Sab Ti Çağlavangil bu ikinci tip adaylar- dandır Gümüşpalanın son anları Adalet Partisini bu beklenmedik problemlerle karşı karşıya bıra kan fzücü olay şöyle başladı : Koyu renkli bir araba, Ortaköy çi kışında birdenbire daralan, sonra Lido Oteli önünde yine birdenbire Zemişleyiveren dönemeci hızla &ldı, Lâstikler hem süratten ve hem de hz li viraj alıştan gecenin sessizliğinde acı acı inlediler Geçen haftanıri so- nunda. Cumayı Cumartesive (obağla- yan gece yarısı idi ve saatler 192 vi gösteriyordu. Araba ayni süratle Lido Otelinin önüne gelip durdu. İcinden firlayan bir adam. otelin bahçeli ön kapısın- dan içeriye daldı ve asıl giriş kapısı- na geldiği anda durdu, Kapıdan yaşli ca. orta boylu, bitkin görünüşlü bir ikinci adam daha çıkmıştı. Birine! #*e ikineif karşınklı durdular Birinci “— Ne haber? Nasıl, iyi mi ho- cam?" diye sordu İkinci adam; birincinin gözlerin - den gözlerini kaçırdı Ve ağır bir s85. le “-- Paşayı maalesef kaybettik, Ca lâl.” dedi, Hoca, Profesör Doktor Ekrem Se rif Ezeli; Celâl de, doktor ve AP m” letvekili Celâl Ertuğdu. Eğgelinin “ma alesef kaybettik” dediği “Paşa” ise AP min yorgun asker lideri Ragıp Gö müspaladan , başkası değildi. Yorgun askerler (Olay. basin ve Yayın organların çalışma sürelerini doldurduğu bir bütün kısmi seçimleri İşçiler Hükümet Meselesi Maha seçimlerden sonra, Hükümet ile İlgili olarak ortaya atılmış olan ir fikrin, daha pes perdeden dahi olsa, kısmi Senato seçimlerinden sonra da tekrarlanmasını beklemek lâzımdır. Bu sefer de “la sesini, seçimzede Ekrem Alican vermiştir, Kendi kendini yediği anlaşılan YTP Genel Baş- kanının seçim neticelerinden çıkardığı hüktim, AP gazetelerine başlık olan şu keramettir : “Hükümetin bir ekalliyet hükümeti olduğu anlaşıldı”. Bu- nu anlamak pek zor olmadığına göre, ”— anlaşılan YTP liderinin anlama kabiliyetidir, Zira İnönünün üçüncü hüktmeti okurulduğunda bu busüs Mecliste uzun uzadıya tartışılmış, belirtilmiş, kabol olunmuştur, Demokrasilerde usul şudur : Bir Genel Seçimle bir Meclis kurulur, o Mecliste ekseriyet bulan hükümet, Hükümet olur. Genel Seçim yenilenin- ceye kadar Mect'iste teşekkül tden (o ekseriyetlere dayanan Hükümetler hü. kümet ederler, Yoksa her kısmi veya mahalli seçimden sonru İktidarda bir değişiklik hiç kimsenin hatırından geçmez. İngilterede yıllardır hemen kazanmaktadır, Ama İngfltereyi bir Muha- fazakâr Hükümet idare etmekledir ve veni seçimlere kadar da idarede de- vam edecektir, “Bu bakımdan, kısmi Senato seçimlerinin bizde bir Hükümet Meselesi yaratabileceği pek hatıra getirilmemelidir, Melis seçimi öne almak ka- rarıhı verir, yeni Genel Seğime gidilir, » başka, Böyle bir istidat Mecliste gözükmemektedir, Bövle bir istidat kücük partilerin milletvekillerinde hiç * yoktur, AP milletvekillerinin büyük kısmı bunu karşıdır, CHP milletvekil- leri bu ceşit bir arzu beslememektledirler, O halde? Ekrem Alican ken disini ne kadar dev aynasında görse, her halde bir tek kendi oyuyla Mec- lisin feshedebileceğini düşünebileeek kadar ölçüyü kaçırmamıştır. Bu- günkü Mecliste CHP siz fiilen bir hükümet kurulamayacağına, CHP'nin ise AP ile bir koalisyonu asla yapamayacağına göre memleket bir Hükümet Buhranının önünde değildir, Hükümet, CHP'nin dişinda herhangi bir partinin, parti olarak deste- giyle kurulm r. Onun için bu bükümeti düşürmek. İkinci Koalisyon- da olduğu gibi bir partinin iktidarında değildir, Alicanın nihayet yapa- bileceği, Hükümeti bir given oyuna zorlamaktır ki o bile pek kabil görün- memekteğir, Meclisin temayülü daha ziyade, devreyi bu Hükümetin bitir- mesidir, Peki -secimzede Alican ne kıpırdanıyor? Ha, bakınız. onun bir muhtemel sebebi olabilir, İnönünün Amerikaya, Johnson ile görüşmeye gideceği yolunda söylentiler ortada dolaşıyor Ya.. Üstadın merakı, yurt dışında olan Hükümet Başkanlarını hükümetsiz bı. rakmaktır, 4 Her halde, gene öyle bir imide kapılmıştır. | saate rastladığı için İstanbulda pek çabuk duyulmadı, ümüşpalanın tanbula gelişinde yanından ayrılmı- miş olan AP Urfa milletvekili isi rotatiften biri ansızın sustu; AZ İs baskılı Bedii Faikin Dünyası baskısı- nı çoktan sona erdirmişti ama, kom- Kad- şusu Akşam baskıya devam ediyordü ri Eroğan, bu arada yıldınım telefon- la Ankarayı aramış Ve Genel Merke- Ze acı haberi ulaştırmıştı; Ankarada da haber, yalnızca Genel Merkez “le Gümüşpalanın evinden başka bir yer lere pek sızmağı Ayni saatlerde, Babiâli yokuşunun Veni, eski bütün rotatifleri bütün güç- leriyle dönüyorlar, ertesi günün gaze- telerini basıyorlardı. — Türkiyenin en büyük gazetesi Hürriyet, dolayları baskısını geçmiş. Bati Ana- dolu baskısını çoktan bitirmişti bile Yokuşta teknik işçilerden ve bayiler- den .başka kimse kalmamıştı O sira- da Cemal Nadir i çalişan Trakya ve içi Akşamın rotatifiydi. Gece. saat sularında saçı başı darmadağın, ki kalın bir püro olduğu halde Ni di ve amibüra atıldı. Her ne kadar bu aradılarsa da, l T, Çabucak kâlıp deği tirildi ve “Gümüşpala Dün Güce Öl“ dü” manşeti çekildi, J