12 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

12 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Başkan Wilson Fransız Meclisinde sikayı vermiştir. Kurnaz giritlinin Amerika Cumhur- başkanına delil diye sunduğu bu vesika şudur: “Mili Ermeni Delegasyonu, 12, Başkan Wilson Cad- desi, Paris, 4 Ekim 1919. Aşağıda imzası bulunan ben, Ermeni Delegasyonu Başkanı Bodos Nubar, Başbakan Venizelos Ve Albay House tarafından Trakya halkına ait bazı istatistiki mâlümatı yunan delegasyonuna Ait evraktan ve bir resmi türk istatistik almanağından kont. Tol etmek üzere dâvet olunduğumda aşağıdaki vesikalar kaynaklarındaki rakamilarla karşılaştırdıktan sonra bun ların: bana Verilmiş olan resmi türk istatistik almana- gındaki rakamlarla tamamen mutabakat hâlinde oldu- ğunu beyan ederim. İmza: Bodos Nubar”. Ortaklık gösterileri öten, rumlaria ermeniler arasindaki işbirliği İstanbul- basınının da daima hararetle savunduğu bir konu olmuştur. İstanbuldaki ermeni basını, Mültts- tiklerin zaferi üzerine her-en İstanbula, Trakyaya ve Anadoluya ait meselelerin hallinde sıkı bir ermeni-rum işbirliğini istemiştir Müttefiklerin zaferi üzetine Lloyd George, Balfour Clemenceau, Orlando, Wilson, Venizelos ve Paçiçe gön- derilen bir telgraf da ilgi çekicidir Telgrafın altıma bir etmeni ile bir rumun inizası vardır Ermeni, Mans- bester Ermeni Temsil Heyeti adına Arapyandır Rum Manchester Rum Cemiyeti adına Bostancıdır. Bunlara, Manchester Suriyeliler Cemiyeti adına Kahla diye bir de arâp katılmıştır. Telgrafta şöyle denilmektedir : “AKİS 18/66 “12 Kasım 1918, Biz, Manchester'deki Ermeni, Rum ve Suriyeliler Cemiyetinin temsilcileri oharbin zaferle sona erişi münasebetiyle saygılı ve samimi tebriklerimizi sunarız, 'Türklerin asırlardır süren zulümlerinden mille*t- lerimizi tam ve kesin olarık kurtaracak bir genel barışı hararetle beklediğimizi arzederiz”» radaki yunan elçiliğinin açıklanmış bu- Bugün, .lunan seki vesikalar göstermektedir ki bu telg raf ve bunun gibi telgraflar Venizelosun propaganda me» kanizması tarafından düzenlenmiştir. Nitekim bu hususu Yunanistanın Manchester'deki Başkonsolosu Mavrudis, Kaklamanosa yolladığı 2 Kasım 1918“tarihli mektubun- da teyit etmektedir. Mavrudis bu mektubünda ermeniler ve ser Ayla işbirliği yapmak hususunda direktif aldı- ğını, bu esi ire temaslar kurduğunu, Müttefiklerden harpten sonra hristiyan toplulukların türklerin idaresin- de kalmaması için teminat koparmaya o çaliştıklarını, buna göre telgraflar hazırladıkls”'nı anlatmaktadır. Bu maksatla Mavrudis, her üç cemiyetin Sekreterleri tara- fından imzalanmış bir mektubu Manchester Guardlan'a gönderttiğini, bu mektubun bir telgraf halinde Müttef'x liderlere de Mies enişinin düşünüldüğünü bildirmek- te ve şöyle demektedir : “Ancak, böyle bir hareketi tasvip edip elmeyeceğinizi bilmediğimden dolayı telgraf işini geçiktirdim”. Yunan 'elçisi, bu telgrafın derhal gönderilmesini Manc hester'deki Başkonsolosuna, bildirmiş, bunun üzerine yu- kardaki telgraf yollanmıştır, Bu da, iplerin kimin elinde olduğunu . göstermektedir. Fransanın iki generali : dofite ve buu