12 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

12 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Lİ Yollar Sırat köprüsü Gen adamı, Manavgat Kaymakamı- nın oğasında heyecanla anlatıyor- du, Yolunu, önünü keğip soldaki şa- rampola inmesine sebebiyet veren traktörün plâkasını sormuş, “yok” ce- vabını almıştı; direksiyondaki adam- * dan ehliyetini istemiş, olmadığını öğ- renmişti. (oo Üstelik, römorkta oturan traktörün sahibi, şoförü göstererek, şu vecizeyi yumurtlamıştı: “Beyim, ku- suruna bakmayın, bu adam sağırdır. klâkson çaldığınızı duymamış!” Olay, geçen haftalardan birinde “turizmin Ve tabiatın cenneti” olarak tanıtılan Antelya şehrinin dolayların- daki ana karayolu Üzerinde geçmişti. Bu ve buna benzer bir sürü olay hergün ve her saait, turizm amacıyla veya diğer amaçlarla vola çıkan yer- li yabancı herkesin başından geçmek- tedir, Bütün bunlar sadece Karayol- larımızın disiplinsizliğini. hattâ bazen sahipsizliğini gösteren delilletâir, Di- reksiyona geçen adamın sağır olması- nı mazur görebilecek kadar cahil, tra- fik kurallarından değil, hattâ plâka Ve müâyene cüzdanı taşımak mecbu- riyetinden bile habersiz traktör sahip- men işgal “eden, İstenildiği kadar kor- na çalınsın, yolu açmamakta ısrar e- den, bunu sırf taşıt aracının içindeki- lerden gazete veya para 'stemek öa- macıyla bile bile yapan kimselere dai- ma rastlamak mümkündür, Karayolları kanununda hernekadar “umumun geçmesine alt karayolunu " hangi sebeple olursa olsun, kısa bir süre için dahi olsa kapatmak" suç ©- larak gösterilmekteyse de bu, uygula- ma alanında; genellikle taşıt aracları çin uvgulanmakta Ve böyle bir duru- ma s*bep olanlara ceza yazılmaktadır. Turizm ve tabii güzellikler yönün- den en önde gelen yürt köşelerinden birisi olan Antalya ve çevresi, özel. (le Ansmura kadar olan sahil vol- ları bu yönden en tehlikeli ve üzerin- de önemle durulması gerekli durum- dadır. Üstelik, bilhassa yabancı turist- lerin rağbet ettikleri tarihi değer ta- sıyan köşelerden biri olduğundan “yâre olduğu gibi “ağyür”e karşı da bu kötü propaganda sebebini mutlaka gidermek memleket turizmine en bü- vük hizmetlerden biri olacaktır. Yine Antalya dolaylarındaki karayollarının balirii bir özelliği, kamyon şoförlerinin yolun ortasından gitmesi, karşısında- i Z M kine Ve yandan geçene yol vermek Ü- Zere sağe çekilmemesi, geceleri de ge- nellikle yakın ışıklarını yakmak “zah- metine” hiç katlanmamasıdır, Bu yüz- den feci olaylar meydana geldiği an- latılmaktadır. Her wyden önce turizm Karayolları Genel Mebatbtiği, ku- rulduğu 1948 yılından bu yana bü- vük bir gayretle ve verimli metod- larla çalışmaktadır, Başlard&, beş-altı yılık bir sürede memlekette görülme” miş bir hamle yarattığı, ekonomik kal- kınmada, askerlik stratejisinde, 508- yal münasebetlerde büyük kolaylıklar yaratacak ana yollar şebekesini “bir çırpıda” denecek kadar hızla gerçek- leştirdiği de şüphe götlirmez. Ancak MEE.2 hele eski iktidarın son yil- bayındırlık hizmetlerinin ba- rd politik etkileri yüzünden yol Inşaat rogramlarının adamakıllı aksatıldığı da bir gerçek- tir, Bu aksamalara 1958-60 peryodun- da hâd safhaya gelen döviz sıkıntıla- rı da eklenince, Karayolları Genel Müdürlüğü, yen! yol inşa etmek şöy- le dursun, yaptığı güzelim yolların ba- kımını bile başarıyla yürütmekten bir süre âciz kalmıştır. Buna mukabil ba- zı büyük şehirlerde gösterişli bulvar- lar açılması, cadde ve meydanların indirilip yükseltilmesi gibi işlerle, za- manın politikası gereğince, uğraşmak zorunda (bırakılmıştır. Bunun misalleri çok olmakia be- raber, özellikle turistlerin -tabli, Dil. hassa otomobili yabancı turislerin - büyük rağbetlerine mazhar O) An- talya, Ege kıyıları gibi çarem Mey bazı bölgelerin tam tersine “karayol denebilecek yo! olmaması en balli tenkit konusudur, Yine Ankaradan Balıkesirin inci dizisi şeklindeki Ed- remit körfezi ve Ayvalık sayfiyelerine gitmek isteyenlerin Balıkesirle Edre- mit arasındaki “korkunç” yoldan saat- iereg içleri bulanarak geçmeleri mu- kadderdir. Bütün bu örnekler de göstermekte- dir ki karayolları politikasında henüz memleket gerçekleri tam olarak etki sağlayamamıştır. Şimdiye kadar ya- pilan “trafik sayımı” na göre hü. kümlere varılması da tam doğru ol- masa gerektir, Çünkü, diğer birçok konularda olduğu gibi karayolu konu- sunda da talep, yani karayolu trafiği, yolun mükemmelleşmesi ve özellikle kısaltılmasıyla birlikte o artmaktadır Bu artışın nekadar olabileceği İsa e8- ki karayolu trafik istatistikleri elde bulunmadığından. asla doğru olarak kestirilemez. Buna karşılık, özellikle Doğuda mükemmel! olarak yeniden in- . şa edilmiş öyle yollar vardır ki Üzerin- den geçen trafik akımıyla yolun ka- litesi arasında tersine bir orantı var- dir, O halde kaliteyi ve yol standart- larını da memleketin gerçeklerine gö- Te âyârlamak şarttır, Herhâlde Kara- yolları Genel Müdürlüğünün son yil- larda büyük önem kazanan turizm dâvasına paralel bir yönde yürümesi, trafik akımını düzenleyen Emniyet Genel Müdürlüğünün ise daha iyi kilâtlanarak kazaları önleyici yönde çalışması ve karayollarındaki güven- liği sağlaması turizm yolundaki gay- Tetlerin başında gelmsktedir. ee için, sizde; PANASON ÇAYI içiniz.